Gestió de simposis

Displaying 1 - 49 of 49

Títol del simposiResumCoordinadorDate Created
01. Transmetre el pessebrisme en el camí cap a la UNESCO

El simposi “Transmetre el pessebrisme en el camí cap a la UNESCO” té com a objectiu analitzar els reptes i oportunitats que implica preservar i transmetre aquesta tradició arrelada a la cultura popular. Actualment, el pessebrisme treballa per ser reconegut com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat, una candidatura que busca garantir-ne la visibilitat, conscienciar sobre la seva importància i establir mesures de salvaguarda per assegurar-ne la continuïtat.
El Ministerio de Cultura y Deporte va declarar el pessebrisme Manifestació Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial el 2022. Aquesta tradició, sorgida a l’Europa medieval, ha evolucionat fins a convertir-se en un fenomen sociològic que combina art, religiositat i costums. Els pessebristes, artesans i muntadors transmeten els seus coneixements de generació en generació, ja sigui en tallers familiars o a través de l’autoaprenentatge, integrant tècniques tradicionals i modernes.
El simposi abordarà quatre eixos principals: la transmissió de coneixements, el paper de la tecnologia, experiències reeixides i estratègies de salvaguarda. A més, posarà en valor el paper fonamental de les entitats pessebristes en la preservació i difusió d’aquest llegat. Amb la participació d’experts i portadors de la tradició, es fomentarà un diàleg enriquidor que inspiri accions concretes per garantir la continuïtat del pessebrisme, reforçant-lo com una expressió cultural viva i diversa per a les futures generacions.

Jordi Montlló22/02/2025
02. Antropologia de la sexualitat a Catalunya: història, mirades i reptes

La relació entre l’antropologia com a disciplina científica i la sexualitat humana com a pràctica social i cultural ha generat tensions, debats i canvis que s’estenen fins als nostres dies. Si bé a l’antropologia més primerenca la sexualitat va rebre poca atenció, el desenvolupament de l’estudi de la sexualitat de la disciplina ha permès abordar-la com a fenomen universal que vertebra i travessa la diversitat humana, donant peu a anar molt més enllà de les etnocartografies o simples cerques de pràctiques sexuals subalternes pel món. Així, l’antropologia de la sexualitat ha anat obrint fronts on estudiar no només els fets socials i culturals relacionats amb la sexualitat, sinó també debaten sobre el rol de la sexualitat en el treball de camp, en l’escriptura etnogràfica i presentant la sexualitat com a quelcom inherent i transversal a les relacions socials i culturals que ha d’interpel·lar a l’antropologia. En aquest clima, cal considerar que la relació entre sexualitat i antropologia no és igual als contexts anglosaxons i a Catalunya, i per això resulta rellevant reconèixer-ne aquesta particularitat.

Aquest simposi es presenta com un espai on poder generar de forma col·lectiva un estat de la qüestió de l’antropologia de la sexualitat a Catalunya, a partir d’obrir-se com a punt de trobada i diàleg intergeneracional, obert a perspectives diferents i a comunicacions fetes des de diferents etapes de la vida acadèmica. Les propostes podran estar orientades tant a qüestions metodològiques, genealògiques de l’estudi de la sexualitat a Catalunya, com a anàlisis i estudis empírics.

Martí Torra-Merin03/03/2025
03. Ètica i Bones Pràctiques en la recerca i la intervenció social amb famílies i infància vulnerables

La recerca antropològica amb població vulnerable presenta característiques específiques pel que fa a la confidencialitat i protecció de les persones implicades, sigui quin sigui el seu perfil i condició social. Aquestes cauteles són especialment rellevants quan la recerca s’orienta cap a la intervenció social amb famílies en situació de vulnerabilitat i en particular en l’àmbit de la criança amb infància i adolescència que pateixen una situació de risc social.
Certament, la pràctica professional de l’Antropologia s’enfronta actualment a la proliferació de dilemes ètics i desafiaments legals en un context cada vegada més complex. Les bones pràctiques en la recerca estan relacionades amb la manera com es planifica i es desenvolupa la investigació, com es registren i difonen resultats, i com s’apliquen els coneixements derivats de la nostra tasca.
En el cas de famílies vulnerables, el context actual de multicrisis (econòmica, energètica, mediambiental, sanitària i de fiabilitat de la informació) afecta de manera punyent a la criança de fills i filles, i posa de manifest la necessitat de millorar i actualitzar les respostes que es donen des de totes les instàncies de l’administració, de l’acadèmia i de la societat en general a les situacions de risc que cada dia pateixen més persones i famílies.
D’aquí la importància de plantejar èticament des de l’Antropologia les Bones Pràctiques en l’activitat professional per tal d’aportar eines de planificació estratègica que permetin minimitzar els factors de risc i potenciar aquells aspectes que eviten caure en (o agreujar) situacions d’exclusió i vulnerabilitat.

Anna Piella Vila12/03/2025
04. Coproducción de conocimiento: posibilidades, tensiones y desafíos para la antropología

La antropología carga con un legado colonial que las prácticas contemporáneas buscan redimir (Ingold 2020). Las formas en que realizamos trabajo de campo, enfocamos las etnografías y situamos la observación participante no son neutrales, sino que responden a un legado disciplinar y se enmarcan dentro de una matriz de relaciones jerárquicas y jerarquizantes que deben ser interrogadas críticamente.
Este simposio se plantea como un espacio de reflexión sobre los desafíos epistemológicos y metodológicos de la disciplina, a partir de tres preguntas fundamentales:
● ¿Cómo incorporamos los marcos de conocimiento de las comunidades con las que trabajamos en nuestras preguntas, metodologías y forma de abordar la investigación?
● ¿De qué manera, desde Europa, incorporamos la producción académica de los territorios donde se ubican estas comunidades?
● ¿Qué metodologías o herramientas de investigación para producir conocimiento y de exposición de resultados podemos usar e incorporar para compartir conocimientos desde el aprendizaje mutuo?
A través de estas cuestiones, buscamos problematizar la producción de conocimiento antropológico y sus formas de circulación, evitando prácticas extractivistas y reconociendo la agencia epistémica de las comunidades. Nos interesa generar un diálogo sobre la coproducción del saber y las estrategias para la devolución de los resultados de investigación, promoviendo metodologías accesibles, horizontales y comprometidas.
Convocamos a estudiantes, antropólogas/os e investigadores sociales que trabajen con metodologías etnográficas a compartir sus experiencias y aprendizajes, contribuyendo a la construcción de un conocimiento situado, corresponsable y dialógico.

Astrid Quintana Fuentealba13/03/2025
05. Todo es centro. Estrategias de control en las periferias urbanas

Las ciudades conforman, hoy día, uno de los núcleos principales de atención dentro de las dinámicas de acumulación del capital. Procesos como la gentrificación o la turistificación, además del crecimiento expansivo, actúan en la totalidad de su espacio urbano, independientemente de su carácter centro-periferia. No obstante, además de los correspondientes proyectos urbanísticos de reforma o ampliación, se hacen necesarias medidas de control social, articuladas a través de ordenanzas de convivencia, planes de actuación y acción cultural u otro tipo de regulaciones, que intervienen sobre el tejido local, muchas veces únicamente desplazando o ocultando el objeto de actuación.

José Mansilla14/03/2025
06. Sistemes alimentaris: vulnerabilitats i alternatives

D’ençà el desenvolupament de l’agroindústria i la globalització de l’alimentació, s’han desencadenat una sèrie d’impactes ambientals, socials i econòmics que dificulten la sostenibilitat dels sistemes alimentaris. En aquest sentit, diverses veus alerten de la necessitat de transformar els sistemes alimentaris cap a relacions més sostenibles i justes entre les persones i els territoris.
Aquest simposi té com a objectiu obrir un debat sobre les vulnerabilitats socials, ambientals i econòmiques presents al llarg de totes les fases del circuit alimentari (producció, distribució, transformació, consum) i recollir pràctiques que busquen restablir relacions més sostenibles i justes en alguna de les baules del sistema.
Aquest simposi vol crear un espai d’intercanvi i debat sobre recerques etnogràfiques que aborden les vulnerabilitats i tensions del sistema alimentari agroindustrial (salut, drets, condicions laborals, processos de desagrarització i despoblació, accés a una alimentació saludable, malbaratament, etc.). Així com un espai per compartir projectes transformadors que contribueixen a una major sostenibilitat, justícia ambiental i social de l’alimentació (reaprofitament alimentari, xarxes d’aprovisionament agroecològic, iniciatives solidàries alimentàries, menjadors col·lectius sostenibles i saludables, mercats de pagès, relacions justes entre el Nord i el Sud global, etc.).

Patricia Homs Ramírez de la Piscina14/03/2025
07. Ciutats múltiples: una aproximació a la “ciutat” des dels estudis socials de la ciència i la tecnologia

Existeix la ciutat com un ens real o és més oportú parlar de ciutats múltiples i interrelacionades que es donen en un mateix espai? Els estudis socials de la ciència i la tecnologia (STS per les sigles en anglès) han generat algunes propostes per donar resposta a aquesta pregunta. Aquest posicionament ha suposat un canvi de paradigma dins dels estudis urbans i de la ciutat, bastint d’eines epistemològiques, teòriques i metodològiques al conjunt de les Ciències Socials.

Aquest simposi, aleshores, vol ser un espai de diàleg per aquelles persones interessades a explorar altres modes de descriure la sumatòria d’assemblatges urbans anomenada com a “ciutat”. Més enllà de comprendre-la com a producte de disputes ideològiques o com a un ésser del qual assumim a priori la seva naturalesa ontològica, considerem que aquestes perspectives poden obrir vies per descriure com ens relacionem, habitem i co-construïm els nostres contextos urbans.

De manera específica, aquest simposi està obert a totes les persones que tinguin un interès afí a aquesta concepció múltiple de la ciutat. Proposem, les següents línies com a guia: 1) organització col·lectiva per la construcció i disputa socio-tècnica de la Ciutat. 2) Processos de construcció de coneixements i de veritats científiques i tecnopolítiques. 3) Escenaris de fricció i encontre interespècie. 4) Descripció d’estratègies pel disseny del present i els futurs de les ciutats (plans de desenvolupament, plans directors i altres futurs utòpics) i 5) la relació amb els anomenats “recursos naturals”, la seva gestió i les formes de captació.

Ivan Ramírez Osorio14/03/2025
08. Antropologia i consciència, antropologia de la consciència

Què podem dir els antropòlegs sobre la consciència? Normalment definim la consciència com a la part no material dels éssers humans i de qualsevol entitat, humana o no, a la que atribuïm algun tipus de subjectivitat i capacitat d’abstracció. Com es realitza aquesta atribució i en quines condicions? Filòsofs i neurocientífics neguen que existeixi res no material. Però societats d’arreu del món han considerat tradicionalment que els humans (i altres entitats) són quelcom més que mera matèria. Com es produeix l’atribució d’ànima a la matèria? Busquem etnografies o contribucions teòriques que mostrin els contexts culturals en els que es produeix aquesta atribució de consciència: cultures animistes, estats alterats de consciència, cultes de possessió, fetitxes i ídols, animals no humans, esperits, estàtues sagrades, fetus, intel·ligència artificial, …

What can anthropologists say about consciousness? We usually define consciousness as the non-material part of human beings and of any entity, human or not, to which we attribute some kind of subjectivity and power of abstraction. How is this attribution made and under what conditions? Philosophers and neuroscientists deny that anything non-material exists. But societies around the world have traditionally considered that humans (and other entities) are more than mere matter. How does the attribution of soul to matter occur? We look for ethnographies or theoretical contributions that show the cultural contexts in which this attribution of consciousness occurs: animist cultures, altered states of consciousness, possession cults, fetishes and idols, non-human animals, spirits, sacred statues, fetuses, artificial intelligence…

Carles Salazar Carrasco15/03/2025
09. Llegats magrebins, africans i llatins. Reptes i oportunitats per a l’estudi de Black Spain

Històricament Catalunya ha estat receptora de corrents migratoris provinents de l’estranger. Les mobilitats humanes que han conformat l’actual societat catalana han aportat un inqüestionable llegat, que cal posar en relleu i en valor per trencar amb el prejudici que fa pensar que totes les persones migrades son “nouvingudes”. La perllongada temporalitat d’aquestes mobilitats, superiors al mig segle, qüestionen d’arrel aquests supòsit. Aquest panel proposa una mirada retrospectiva sobre les aportacions d’aquestes diversitats ètniques i religioses, en clau d’anàlisi de com s’han desenvolupat identitats, pertinences i memòries entre els col·lectius d’arrels magrebines, subsaharianes o llatinoamericanes a Catalunya. Volem interrogar-nos sobre com aquests llegats esdevenen un punt de referència entre aquests col·lectius a l’hora d’enfrontar la seva vida quotidiana.

Jordi Moreras15/03/2025
10. Antropologia del Mar i dels Oceans en un context global i interdisciplinari.

Des del Grup d’Antropologia dels Mars i Oceans de l’ICA, proposem un simposi per abordar la consolidació de les ciències socials marines dins de l’antropologia, reconeixent la seva naturalesa interdisciplinària. A través d’estudis sobre maritinisme, observem la necessitat de col·laboració entre disciplines com l’oceanografia, la biologia marina, l’economia, la història, la pesca, el transport, la seguretat marítima, el patrimoni cultural, la literatura, les qüestions de gènere, la geografia i la normativa internacional per afrontar els reptes globals de la conservació i gestió dels recursos marins. L’objectiu del simposi és analitzar com l’antropologia pot contribuir a aquests intercanvis tot afirmant les seves pròpies metodologies i enfocaments teòrics. Tot i que la interacció humana amb els ecosistemes marins ha estat abordada des de diverses perspectives, sovint l’antropologia ha quedat al marge dels debats globals sobre la conservació marina i altres qüestions com la biodiversitat més enllà de les fronteres nacionals i la transició ecològica marina.

Aquest simposi reflexiona sobre com les ciències socials marines poden integrar-se millor als debats sobre seguretat marítima sota la normativa internacional (UNCLOS) i els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU (ODS 2030 i 2050). També tracta el repte de la biodiversitat més enllà de les fronteres nacionals, necessitant una governança global que combini l’exploració científica amb les narratives culturals i polítiques. Finalment, es vol fomentar la col·laboració interdisciplinària per afrontar la degradació dels oceans, sensibilitzant la societat a través de l’art, la cultura i la ciència.

Montse Pijoan16/03/2025
11. Renquadrament museològic: un punt d’inflexió antropològic i curatorial en els museus etnogràfics i rurals per a un futur inclusiu

Actualment, les narratives dels museus etnogràfics experimenten una important reavaluació. Tradicionalment considerats com repositoris estàtics de cultura tangible, aquestes institucions es troben a l’avantguarda de discussions contemporànies sobre restitució, procedències i curadoria inclusiva. Els desafiaments globals actuals, els llegats colonials o l’adaptació al canvi constant, requereixen transitar des d’interpretacions rígides del patrimoni cap a marcs dinàmics impulsats per la comunitat. Com centres de coneixement, aquests museus poden redefinir les seves responsabilitats ètiques reconeixent les històries ocultes de les col·leccions i promovent representacions multi-vocals.
Aquest simposi s’obre a comunicacions que reflexionin sobre l’evolució de les responsabilitats dels museus etnogràfics en abordar la complexitat Vol ser un espai on compartir enfocaments alternatius que emfatitzin la col·laboració intellectual, la memòria cultural, l’administració compartida i la participació de les comunitats diaspòriques i que integrin històries orals, tecnologies digitals i narracions co-creades per evolucionar com a espais de reconciliació, inclusió i justícia cultural.
Busquem comunicacions que examinin com els museus etnogràfics i rurals aborden els desafiaments contemporanis mitjançant pràctiques innovadores en les següents àrees: Descolonització i restitució cultural; Curaduría participativa i col·laborativa; Narrativa comunitària i història oral; Ús de tecnologies digitals per a la interpretació inclusiva; Gestió compartida del patrimoni; Avaluació crítica de col·leccions i processos expositius.
Recomanem especialment la presentació d’estudis de cas, projectes en curs, recerques multidisciplinars o iniciatives de col·laboració amb grups locals i de la diàspora. S’accepten propostes centrades en suggeriments de polítiques museològiques, pràctiques de gestió ètica o marcs per a l’establiment de xarxes entre institucions i entitats socials.

Diana Roberta Borràs Rhodes16/03/2025
12. Ressituant el bosc a través de les ciències socials. Reptes humans i més que humans en la globalització de la natura.

Aquesta panel s’argumenta sota les premisses de donar pes a la centralitat del bosc en les investigacions qualitatives per tal d’explicar l’estat actual dels mateixos en interacció amb problemàtiques socioambientals. Tot dialogant amb les condicions socioeconòmiques que els recursos extractius dels nostres boscos han aportat al desenvolupament històric desigual de la urbanitat / ruralitat. Sense obviar les polítiques i els discursos vers la conservació, gestió i extracció i com aquestes categories poden utilitzar-se amb finalitats contràries a les premisses sota les quals s’elaboren. També, creiem oportú, nodrir-nos d’altres disciplines per tal d’arribar a una construcció del coneixement conjunt on l’eix principal sigui el coneixement situat amb la finalitat d’interpretar les lògiques que estructuren i conformen tant l’estat actual dels boscos com les professions i els discursos dels diferents actors socials que tenen com a medi d’obtenció de valor i plusvàlua les zones boscoses, o, si més no, les conceben com a fonamentals dins les biografies.

Paolo Macrì16/03/2025
13. Posicions i tensions en el camp de la intervenció social: Punts de fuga etnogràfics per a la fonamentació d’una crítica de l’estat i l’acció pública.

Aquest simposi proposa explorar el camp de la intervenció social com un espai travessat per tensions que reflecteixen les estructures de l’Estat i l’acció pública. Utilitzant les aportacions les aportacions metodològiques d’autors com Bourdieu o Dubois proposem analitzar les relacions entre els diferents actors implicats, destacant especialment la discrecionalitat dels professionals i les dinàmiques de dominació en l’àmbit social.
Mitjançant una aproximació etnogràfica, es busca analitzar els mecanismes a través dels quals es defineixen i es legitimen les intervencions socials, així com les tensions entre els imperatius institucionals i les pràctiques quotidianes dels professionals. Es posa l’accent en la naturalesa relacional i sociohistòrica de la intervenció social, examinant les disputes internes pel control del capital específic del camp i com aquestes tensions afecten les trajectòries professionals com les experiències dels ciutadans.
Aquesta crida està dirigida a investigadors i professionals (antropòlegs, sociòlegs, educadors socials, treballadors socials, integradors socials, etc.) que realitzin estudis etnogràfics o investigacions empíriques. Busquem especialment contribucions que qüestionin les definicions institucionals de la intervenció social i que explorin possibles alternatives dins dels marcs burocràtics existents, així com propostes que permetin comprendre diferents tipus de relacions entre posicions i agents de la intervenció.

Roger Puig Lucas17/03/2025
14. Sistema biomèdic, generant violències

El sistema biomèdic és un dels dispositius a través del qual s’exerceix el Biopoder (Foucault, 1976). Aquest poder segueix els paràmetres i paradigmes que estableix l’status quo i es posa al servei del mateix reproduint tots els eixos d’opressió sobre els cossos individuals, com poden ser el capitalisme, el racisme o el patriarcat.
A més, el saber biomèdic continua essent androgènic i medicalitzador, cosificant i reificant els cossos, sobre tot els de les dones.
Tot plegat, genera violències dins del sistema des de diferents perspectives. La que genera la pròpia institució com a totalitzant (Goffman, 1961), la produïda per els processos terapèutics o dins de la relació professional/usuari i la que reben els i les professionals (tant per part de la població que atenen com de les diferents jerarquies del sistema)

Lourdes Franco Lopez17/03/2025
15. Redefiniendo la Vivienda: Análisis Antropológicos y Nuevas Soluciones Urbanas en Tiempos de Crisis

La antropología urbana resulta clave para analizar y comprender la crisis actual de vivienda desde una perspectiva integral, considerando aspectos sociales, culturales y económicos. Esta disciplina estudia cómo las personas interactúan con su entorno, crean comunidades y desarrollan un sentido de pertenencia en espacios urbanos diversos. A través de metodologías etnográficas, la antropología visibiliza dinámicas sociales, prácticas cotidianas y estrategias adaptativas en contextos como asentamientos informales, barrios marginados o situaciones de desplazamiento forzado.
Diversos autores han aportado importantes perspectivas teóricas para entender esta crisis. David Harvey (2012) subraya que la vivienda se ha convertido en un elemento central de acumulación capitalista, generando exclusión social. Manuel Castells (1977) destaca cómo los movimientos ciudadanos se organizan para defender el derecho a la vivienda digna. Jane Jacobs (1961) enfatiza la importancia de la diversidad urbana y de la vida comunitaria para crear espacios habitables, mientras Amalia Signorelli (1999) y Richard Sennett (1994) profundizan en cómo las relaciones humanas se reflejan y se ven influenciadas por el entorno construido. Georges Perec (1974) complementa estos enfoques explorando las prácticas cotidianas en el espacio urbano.
Este simposio invita especialmente a antropólogos urbanos, sociólogos, urbanistas, investigadores sociales y profesionales vinculados al ámbito de la vivienda y políticas públicas, a presentar investigaciones y experiencias que ofrezcan alternativas prácticas, colaborativas y sostenibles frente a la crisis de vivienda, enfocadas en la inclusión social, la autogestión comunitaria y la generación de nuevas políticas públicas.

Lidya Mabel Castillo Sanabria17/03/2025
16. L’antropologia jurídica i l’estudi del dret més enllà del dret

Aquest simposi vol reunir treballs que abordin, des de diferents disciplines, enfocaments teòrics i metodologies, l’estudi antropològic del dret. A partir de recerques que emprin l’etnografia i/o l’anàlisi teòrica o documental com a metodologies, vol interpel·lar investigadors/es que explorin, entre altres temes: els elements culturals i filosòfics que configuren el dret estatal; els biaixos subjectius (de classe, gènere, origen, ideologia, moralitat, etc.) que influeixen en la comprensió i aplicació de les lleis; l’impacte social i personal dels dispositius legals i la judicialització dels conflictes; els múltiples eixos de desigualtat i discriminació que afecten el funcionament de la justícia estatal; o les diferents experiències de indefensió i injustícia que poden patir les persones.

Raúl Márquez Porras17/03/2025
17. Educació i neoliberalisme. Cap a una nova racionalitat pedagògica.

L’avanç actual del neoliberalisme està suposant una transformació sense precedents de les polítiques educatives, donant pas a una nova racionalitat pedagògica que reconfigura radicalment la concepció, els fins i els mètodes de l’escola. En els últims anys, diferents organismes internacionals (Banc Mundial, OCDE, UNESCO, Fòrum de Davos, entre altres) han instaurat la pedagogia competencial, l’educació emocional i la digitalització, com a eixos fonamentals de l’aprenentatge. Sense deixar de recordar-nos que ens enfrontem a “un món complex i canviant” (perífrasi amb la qual referir-se a l’horitzó de precarietat dibuixat per la progressiva pèrdua de drets i la precarització de l’esfera laboral), assenyalen que els sistemes educatius han d’adaptar-se i donar resposta als requeriments del mercat de treball. Quina cultura pedagògica resulta d’aquests lineaments? Com cristal·litzen en el camp educatiu? Quina conceptualització de l’ensenyament, l’aprenentatge, i fins i tot dels propis subjectes de l’educació, promou en nou sentit comú pedagògic? El nostre panell convida a treballs etnogràfics que il·lustrin i explorin l’abast de les transformacions.

Marta Venceslao17/03/2025
29. Pensar i encarnar els desitjos des de l’antropologia: relacions, contradiccions i utopies.

Aquest panel té com a objectiu obrir un debat sobre les relacions entre desig, identitat, drets, normes i cos, des d’una perspectiva interseccional i interdisciplinària. Partint de la necessitat de desplaçar el desig cap a les seves regions limítrofes, explorarem les seves fronteres en àrees com el parentesc i la maternitat, els processos migratoris i l’amor, el treball i el mercat. Aquest panel es una proposta que sorgeix dins del Grup de Recerca en Gènere, Identitat i Diversitat de la Universitat de Barcelona, arran de la coordinació del volum “Deseos [re]negados. Cartografiando relaciones, contradicciones y utopías”. El seu propòsit és convidar al debat sobre com els subjectes interactuen amb les estructures de poder que regulen el desig, com aquestes dinàmiques configuren les relacions socials i quines tensions emergeixen entre el desig personal i col·lectiu. Seran benvingudes les propostes que enriqueixin aquestes discussions acadèmiques des d’una mirada antropològica.

Livia Motterle17/03/2025
19. El turisme com a conflicte. Aportacions des de l’antropologia social

Aquest simposi posa el focus en el conflicte com a eix fonamental d’anàlisi en l’antropologia del turisme, en tant que explica les nostres societats contemporànies a partir de les tensions socials, econòmiques i polítiques que s’hi donen. El desenvolupament de la indústria turística gairebé sempre ha generat resistències i moviments contestataris de variada índole, des de lluites ecologistes i sindicals fins als usos de l’espai públic i el dret a l’habitatge. D’una o altra manera, totes aquestes mobilitzacions han qüestionat la mercantilització, l’explotació i l’expropiació vinculades al turisme, en un context on l’Estat ha actuat com a mediador, aliant-se o enfrontant-se amb les elits del sector segons el moment polític i econòmic.

L’antropologia del turisme ha tractat aquestes tensions, ja sigui analitzant l’impacte del turisme en economies rurals, els processos de patrimonialització que s’hi endeguen o les dinàmiques de desenvolupament urbà. Aquest simposi convida a presentar comunicacions que examinin el conflicte en el turisme des d’una òptica crítica i integrant diverses tradicions acadèmiques. Entre d’altres, els temes poden incloure les relacions capital-treball, la interacció amb el medi ambient, la mercantilització de l’espai social i les qüestions de gènere.

claudio milano17/03/2025
20. Espiritualitat i salut: Experiències del sagrat en els processos de sanació, l’atenció terapèutica i les pràctiques de cura

Aquest simposi proposa un espai de reflexió etnogràfica i teòrica sobre la presència de l’espiritualitat en tres experiències vinculades a la salut: els processos d’emmalaltir i sanar, la pràctica terapèutica (biomèdica i no biomèdica) i les pràctiques de cura.
Considerant les múltiples formes en què el sagrat es manifesta en pràctiques terapèutiques diverses, analitzarem com els sistemes mèdics, les institucions sanitàries i les experiències individuals entorn de la malaltia i la cura es veuen travessades per elements ontològics, simbòlics, rituals i de transcendència espiritual.
A partir d’estudis etnogràfics i teories antropològiques, aquest simposi explorarà com la dimensió espiritual influeix en la percepció del cos, la salut i el benestar, així com en les pràctiques de sanació i cura en diferents contextos socioculturals. Algunes de les qüestions clau són: com es manifesta el sagrat en les experiències de malaltia i sanació? Quines tensions i interaccions sorgeixen entre biomedicina i pràctiques espirituals? Com contribueixen els rituals a la construcció de significats en els processos de salut i malaltia? Quina relació hi ha entre benestar mental, emocional i espiritual en la curació?
Aquest simposi proposa abordar la intersecció entre espiritualitat i salut, analitzant la construcció i significació ontològica, les narratives dels pacients i professionals implicats, els discursos hegemònics i perifèrics, així com les pràctiques terapèutiques i de cura en la seva dimensió simbòlica i ritual

Irina Casado i Aijón17/03/2025
21. El sagrat al cinema, la TV i el món digital: el paper dels mitjans de comunicació en el coneixement, pràctiques i interpretacions de l’experiència espiritual i religiosa

La relació de les persones amb un món considerat com allò invisible, sagrat o transcendent continua formant part de la vida social dels individus i els grups humans malgrat la suposada secularització, que no ha relegat la religió a l’àmbit privat ni ha portat a la disminució de creences, pràctiques i experiències relacionades amb allò espiritual o religiós, sinó a l’expansió de diferents formes, noves i velles, de relació amb el sagrat, creant en alguns casos sincretismes i hibridacions fomentades per la migració, la mobilitat, les tecnologies i la globalització.
Des dels seus orígens, els mitjans de comunicació, com el cinema i la TV, han tingut un paper important, tant en la difusió com, fins i tot, la creació d’imaginaris en general i, concretament, en l’àmbit de la religió i l’espiritualitat, en una retroalimentació entre ficció i realitat. D’altra banda, un dels canvis importants en la pràctica i el coneixement religiosos en l’era digital actual ve donat per l’ús dels espais virtuals i les xarxes socials, no només com a recollida d’informació, sinó també per celebracions rituals en línia, així com en tant que espai d’“influencers”, que esdevenen autoritats a seguir.
Aquest simposi pretén acollir investigacions que, des de l’antropologia, posin de manifest la relació existent entre aquests mitjans i el coneixement espiritual i religiós: com les idees i pràctiques religioses es comuniquen i es representen en el cinema, la TV i els espais digitals i com la influència d’aquests mitjans interacciona amb l’experiència del sagrat.

Victòria Badia Giménez17/03/2025
22. De residus a recursos. Visions crítiques de l’economia circular des de l’antropologia

L’interès pels residus i la seva gestió ha crescut exponencialment en els darrers anys. Fenòmens com els plàstics als oceans, els abocaments tòxics o les restes nuclears han esdevingut preocupacions centrals que requereixen una intervenció tecnològica, social i política. Paral·lelament, augmenten les regulacions sobre la gestió de residus i les crítiques a les desigualtats globals en aquest àmbit, com l’exportació de deixalles electròniques cap a països del Sud Global, conceptualitzada com una “colonització dels residus”.
Davant d’aquesta problemàtica, l’economia circular s’ha erigit com una alternativa que busca canviar les regles del joc. En contrast amb el model lineal de producció, distribució i consum que genera deixalles, l’economia circular proposa un sistema en què els objectes no “morin” al final de la seva vida útil, sinó que siguin recuperats i reutilitzats contínuament.
L’antropologia, amb una llarga trajectòria en l’estudi de la relació entre persones i deixalles i en el desenvolupament de teories sobre el valor, ofereix eines fonamentals per entendre aquest concepte emergent i la pràctica de la circularitat. Aquest simposi vol explorar com els enfocaments antropològics poden contribuir a la comprensió de l’economia circular, analitzant la generació, circulació i reapropiació de les deixalles i la seva relació amb les nocions de valor, contaminació i sostenibilitat. A través d’estudis de cas i reflexions teòriques, aquest espai de debat busca aprofundir en el paper de l’antropologia en la transició cap a models econòmics més circulars.

Alba Valenciano Mañé17/03/2025
23. Etnografiar la informalitat: enfocaments metodològics i dilemes ètics

Aquest simposi explora les interseccions entre l’etnografia i la informalitat com a objecte i com a eina metodològica en la investigació antropològica. En el camp dels estudis sobre la informalitat, aquesta ha estat abordada tant com una condició estructural que complementa les formes de governança formals, com un espai de resistència i autoorganització col·lectiva. No obstant això, l’etnografiar fenòmens informals presenta reptes epistemològics i ètics que sovint romanen poc desenvolupats. Aquest simposi proposa un espai de reflexió col·lectiva sobre com les nostres metodologies s’adapten o es veuen interpel·lades per la naturalesa fluïda, sovint opaca o ambigua, de la informalitat.
A partir de recerques en diversos contextos (governança rebel, economies populars i alternatives, autoorganització, formes de resistència quotidiana), analitzarem com es negocia la posició de l’investigador/a en relació amb els seus interlocutors, quines tensions es generen en l’accés a espais informals i com es poden documentar pràctiques que, per la seva naturalesa, poden estar subjectes a diferents graus de secretisme, risc o il·legalitat.
Així mateix, posarem en diàleg perspectives sobre la informalitat com a marc interpretatiu i com a eina metodològica, abordant les seves limitacions, els seus biaixos inherents i el seu potencial per repensar les categories convencionals de l’antropologia. Aquest simposi convida tant a presentacions teòriques com a estudis empírics que contribueixin a debatre la relació entre etnografia i informalitat des d’una perspectiva metodològica, ètica i crítica.

Miria Gambardella17/03/2025
24. El camp de forces de l’habitatge: aproximacions antropològiques al tortuós camí de la construcció d’un dret

Aquest simposi parteix de la constatació que la cronificació de la crisi de l’habitatge és fruit d’una aposta política per mantenir el contrast entre un dret “tou”, el dret a l’habitatge, enfront del predomini del dret a la propietat, com a dret “dur”. La propietat privada conservaria la seva posició nuclear en un model societari que, tot i travessar múltiples crisis, es resisteix a limitar les potestats dels propietaris pel compliment de la funció social de la propietat. Aquesta asimetria entre el dret a l’habitatge i el dret a la propietat es desprèn d’una multiplicitat de factors: de la configuració constitucional del dret a l’habitatge com a mer principi rector de la política social i econòmica; dels bloquejos i contrareformes que limiten l’aplicació de les lleis que garanteixen certs aspectes del dret a l’habitatge; però també de les pràctiques i experiències quotidianes dels i de les habitants, així com de les seves lluites contra els desnonaments, la criminalització de l’ocupació o el racisme immobiliari.

Així doncs, aquest simposi planteja la necessitat de concebre el dret a l’habitatge com un camp de forces complex, on les prerrogatives propietàries entren en contradicció i s’oposen a la construcció del dret a l’habitatge, mantenint la seva subordinació. Per tot l’anterior, aquest simposi vol acollir treballs etnogràfics i de caire més teòric que parteixin d’una mirada antropològica sobre com es desenvolupa aquest camp de forces, tot detectant protagonismes i processos que apuntin a transformacions de la concepció social de com enfrontar una necessitat col·lectiva amenaçada.

Miguel Ruiz Díaz-Reixa17/03/2025
25. L’etnografia en el disseny // Etnografia, recerca i disciplines creatives

Aquest simposi es proposa com una continuïtat amb el celebrat al CoCA 2024 amb la pretensió de constituir un espai de reflexió i intercanvi per a compartir diferents apropaments i convergències entre l’etnografia, les arts i el disseny. En aquesta ocasió, volem explorar les maneres en què l’etnografia s’incorpora en la pràctica i la recerca en camps d’aplicació com poden ser l’urbanisme, l’habitatge, el patrimoni, el paisatge, el canvi climàtic, el disseny de producte i de serveis o l’experimentació i la recerca artística.

La integració de l’etnografia en les arts i el disseny amplia els horitzons de possibilitat i aporta noves perspectives i solucions innovadores als reptes contemporanis. També demana una reflexió profunda sobre els reptes que planteja la imbricació d’aquesta metodologia amb les arts i el disseny. L’etnografia s’apropa al disseny quan va més enllà d’una mirada retrospectiva per a la construcció de teoria antropològica, entenent-se també com un mètode d’intervenció social per a la construcció de futurs en comú.

Aquest simposi es proposa, per tant, ser un espai de diàleg i intercanvi entre antropòlogues, artistes i dissenyadores, on es puguin compartir experiències en curs, metodologies i/o resultats de recerca. Es pretén fomentar la col·laboració interdisciplinària i la creació de xarxes de treball que permetin avançar en la comprensió i aplicació de l’etnografia en les arts i el disseny, tot possibilitant obrir nous camps professionals a l’antropologia.

Isabel Graupera Gargallo17/03/2025
26. Cura i habitatge: drets, tensions i alternatives

En aquest simposi volem obrir el debat a l’entorn de la cura i l’habitatge, posant l’èmfasi en la manera com els règims o models de provisió de cura es veuen afectats i/o configurats pels models de provisió d’habitatge. Partim de la base que la cura i l’habitatge són sistemes clau de provisió, que estan entrellaçats i que es constitueixen mútuament. En particular, ens interessa abordar la manera com el dret a cura i el dret a l’habitatge es configuren mútuament, prenent en compte les tensions que generen, però també les possibles alternatives per avançar en fórmules més inclusives, innovadores i socialment sostenibles. Convidem a enviar comunicacions en les que des de la reflexió teòrica i/o empírica s’abordin qüestions com ara: 1) De quina manera la falta d’accés a un habitatge adequat afecta/limita les pràctiques, experiències i estratègies de cura a nivell individual i familiar? I en estreta relació, com la cura afecta i es veu afectada en situacions de vulnerabilitat i exclusió residencial? 2) En quins sentits la cura es configura com un eix clau en la definició, projecció i accés a solucions habitacionals alternatives; i quins reptes/límits es plantegen en aquest sentit? 3) Quin rol juguen les polítiques públiques d’habitatge en la definició de les polítiques de cura, i a l’inrevés? De quines maneres s’entrellacen? El simposi es planteja en el marc de dos projectes de recerca: ALTERCARE i TEVIPROP.

María Offenhenden18/03/2025
27. Antropologia social dels fantasmes

Amb Tylor (1871), Lang (1897) o el Boas en terra kwakiutl (1897) es fa palesa a l’antropologia la incontestable presència dels fantasmes dins les societats humanes, més enllà del temps i l’espai. Barrejats amb tot tipus de conceptualitzacions sobre éssers metafísics (potències, genis, espectres, esperits d’avantpassats, ombres i apareguts, déus i divinitats, dobles i reflexos, etc.), és Durkheim (1912) qui planteja la immensa escletxa de possibilitats a què dóna lloc la mort del cos i la conversió social subsegüent de l’ànima en esperit, i sobretot és ell qui consigna que, lluny d’habitar en les suposades penombres de l’ultraterrenal, es tracta en tots els casos de categories diverses d’éssers socials, és a dir, d’éssers que formen part de les societats humanes i amb els quals els vius es relacionen. On han quedat enxampats els fantasmes? Avui, els fantasmes continuen actuant en les societats àgrafes i urbano-industrials, aliens a les dinàmiques de tota morfologia social i alhora immergits, paradoxalment, en la més grollera materialitat que implica el “retorn” d’ultratomba. L’objectiu d’aquest simposi consisteix a recollir comunicacions vinculades a una recerca que es vol que sigui prioritàriament etnogràfica –dels Països Catalans i de tot arreu, sense excloure’n d’entrada aportacions teòriques elaborades des de l’antropologia– quant als models de relacions entre vius i fantasmes i quant al camp ampli que això implica –reflexivitat, teoritzacions, metodologies… i universos socials–, conscients de fins a quin punt aquesta contrapartida fantàstica de tota societat que constitueixen els fantasmes ens explica més a “nosaltres” que no a “ells”.

Gerard Horta18/03/2025
28. Imaginant futurs multiespècie: noves fronteres de l’antropologia ambiental

Les múltiples crisis ambientals induïdes per l’activitat humana –del canvi climàtic a la contaminació o la pèrdua de biodiversitat– amenacen no tan sols la continuïtat dels ecosistemes terrestres i aquàtics, sinó també la capacitat humana d’imaginar futurs sostenibles. Aquest simposi es presenta com un espai per compartir plantejaments teòrics i coneixement etnogràfic sobre com la representació d’un futur tenyit per aquestes crisis ambientals està impactant les comunitats locals i, sobretot, com aquestes hi reaccionen. Quins projectes de cura de la biodiversitat, de conservació, restauració, reparació, etc., posen en marxa aquestes comunitats? Busquem reflexionar conjuntament sobre diverses formes d’intervenció sobre el futur orientades cap al que Bird-Rose (2017) anomena “multispecies conviviality”, i que podríem traduir per una alegre companyonia multiespècie. Convidem a treballs que abordin com les poblacions locals actuen davant de la disminució o la desaparició de determinades espècies animals o vegetals que els eren familiars, com actuen davant dels efectes visibles de la contaminació de l’aigua, l’aire i el subsòl, la degradació dels boscos i el litoral, la sequera, plagues i malures, així com dels anuncis i activació de nous macro-projectes d’infraestructures, la urbanització descontrolada, etc. Quines respostes es donen a la sobreexplotació de recursos naturals, els riscos alimentaris, la crisi pesquera, etc., des de l’activisme local? Com s’actua davant de la circulació de plantejaments negacionistes del canvi climàtic? Ens interessem per iniciatives que, més enllà del conservacionisme tradicional i de l’antagonisme entre discurs científic i població local, cerquen construir un futur alternatiu basat en la cooperació multiespècie.

Eliseu Carbonell19/03/2025
18. Pensar en termes d’afectes: cossos, atmosferes i més enllà

La noció d’”afecte”, talment com s’ha anat desenvolupant a partir de l’anomenat gir afectiu, permet explorar camps d’interès per a l’antropologia amb un enfocament que, sense menystenir-ho, va més enllà de les significacions, els discursos i les construccions socials. Així, per exemple, es considera el cos en la seva materialitat, tenint en compte els afectes que, en llur qualitat d’intensitats transpersonals o prepersonals, flueixen entre cossos, i que, tot i que es generin en l’estrat inferior de consciència, no vol dir que no estiguin també culturalment condicionats. Potser l’exemple més paradigmàtic d’aquesta circulació d’afectes és el de les atmosferes que emergeixen precisament a partir de la interacció afectiva d’una multiplicitat de cossos. Les atmosferes són allò que fa que ens sentim d’una determinada manera en un lloc concret, i es tracta d’una experiència que es produeix entre materialitats humanes i no humanes. Amb això hom s’interessa també per superar les limitacions d’una comprensió excessivament racionalitzada de l’acció humana. Amb el gir afectiu es malda per superar dicotomies com social/natural, ment/cos, cognitiu/afectiu, agència/estructura, etc. L’objectiu d’aquest simposi és oferir un espai de debat en el qual es poden presentar tant aproximacions teòriques al voltant dels afectes, com exemples de casos concrets etnogràfics on es capti la seva força i realitat.

Josep Martí Perez24/03/2025
30. Music and/as ”Living Heritage” – Experiences, Case Studies, Projects, Strategies and their Application

The UNESCO Convention on the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage (ICH) in 2003 was a cornerstone that led to the rethinking of culture on a global level. Heritage – according to the convention – includes a variety of immaterial cultural expressions, such as practices, knowledge, expressions recognized as part of identity by communities, and concepts attached to objects and spaces among others. It is transmitted through generations, adapts over time, is able to reinforce identity and diversity and needs to be safeguarded for future generations. Another term often interchangeably used for Intangible Cultural Heritage and preferably applied by communities from Africa, Asia and Latin America is “Living Heritage”. Living Heritage defines cultural heritage as something dynamic and in constant development. In some states it is linked with political agenda and the idea that, for example, it may promote cultural diversity, social cohesion, reconciliation and peace. UNESCO has taken up this idea and dedicated a number of webpages to the Living Heritage. Interestingly more than 60% of the Living Heritage either consists of musical items or is based on music or in some way linked with it.
Since the ratification of the convention in 2003 the concept Intangible Cultural Heritage has been approached by scholars from different angles paying specific attention to safeguarding, policies, copy rights, its impact on society, peace building and conflict resolution. The panel therefore invites anthropologists, ethno-/musicologists and practitioners dealing with music and/as Living Heritage to discuss their experiences, findings, projects and strategies.

Bernhard Bleibinger24/03/2025
31. Actualitat de la festa

De banda del seu nivell d’institucionalització, la festa fe avui allò que sempre ha fet: implementar un parèntesi a la vida quotidiana en què podem contemplar els efectes d’aplicar una energia especial sobre el temps i l’espai que els transforma. En aquest apèndix que la realitat s’ha dotat es verifiquen els trets que defineixen l’estat d’excepció festiu: condició col·lectiva, límits espacials i temporals precisos, alteració de les conductes, transformació dels entorns, accions prescrites, una gestualitat determinada, narracions que funden l’acte festiu, repetició cíclica.

La funció de la festa continua sent la de produir i legitimar una fragmentació de la societat marc en fraccions singularitzades i ajudar els segments que es volen diferenciats a mantenir una distància respecte d’aquells altres amb què ha de compartir un mateix espai i temps socials, així com explicitar els termes de la seva relació a les institucions hegemòniques en cada moment històric. Aquest és el sentit de tota festa: obrir una crisi al si d’un ordre social que, de sobte, es reconeix revocable, descompondre per un moment una societat desmentint o relativitzant la seva integració aparent.

Aquest simposi vol esdevenir marc de trobada per recerques i reflexions que posin de relleu la vigència de la festa com a recurs cultural al servei del conflicte com a matèria primera de la vida col·lectiva.

Analelly Castañeda Mayuri26/03/2025
32. “Tocats del bolet”. Aportacions etnogràfiques a la micofilia i a la micofòbia

Els bolets són un grup d’organismes que juguen un paper important en els ecosistemes gràcies als processos bioquímics que realitzen. A més, aquestes màquines metabòliques produeixen una gran quantitat de metabòlits que els atorguen propietats tan particulars que han motivat el seu ús per diferents grups humans al llarg del temps i amb diverses finalitats. Hi ha evidències que demostren com el nostre llinatge ha consumit diferents espècies de bolets com a aliment, de possibles usos de bolets psicotròpics, així com de l’ús d’espècies per combatre malalties. Tanmateix, també s’han trobat exemples de com aquests organismes han generat creences i pràctiques que denoten sentiments de fàstic, d’aversió i fins i tot de por.
A partir de la dècada de 1950, Robert Wasson i Valentina Pavlovna es van adonar d’aquestes actituds cap als bolets i van formular els conceptes de micofília i micofòbia per categoritzar, respectivament, aquells pobles on hi ha sentiments de simpatia i d’apreciació pels bolets i aquells on hi ha una aversió cap a ells. Amb aquestes categories, s’han caracteritzat diferents pobles com a micòfils o micòfobs. Malgrat aquest esforç, actualment no tenim gaire informació etnogràfica sobre com es relacionen diferents pobles amb els bolets al món, ni sobre les bases culturals i/o ecològiques d’aquestes actituds. Aquest simposi es proposa com un espai que reuneixi experiències etnogràfiques de grups humans de diferents continents per ajudar-nos a reflexionar sobre la pertinència d’aquests conceptes i les raons que hi subjeuen.

Dídac Santos Fita26/03/2025
33. Experiències de violència i discriminació en els serveis de salut sexual i reproductiva i autogestió: una mirada interseccional

Aquest simposi aborda les experiències de violència i discriminació en els serveis de salut sexual i reproductiva a Europa i Amèrica Llatina, centrant-se en l’atenció ginecològica -obstètrica i l’accés a diferents tipus de serveis – atenció pre i post natal, part, avortament, tractament de patologies ginecològiques, infertilitat – des d’una perspectiva interseccional. S’exploraran les barreres estructurals, institucionals i socioculturals que han d’afrontar en particular adolescents i joves, dones, persones non heterosexuals, non binaries i trans, persones racialitzades, migrants i persones amb discapacitat.
A través de l’anàlisi d’estudis qualitatius i de testimonis, es debatran pràctiques de violència ginecològica -obstètrica, estereotips en l’atenció sanitària i la manca d’accés a informació i recursos adequats que dificulten l’accés a serveis de salut sexual i reproductiva i afecten la seva qualitat en diferents contextos socials i culturals.
Així mateix, s’examinaran estratègies d’autogestió i resistència desenvolupades pels mateixos col·lectius per garantir l’exercici dels seus drets sexuals i reproductius i la satisfacció de les seves necessitats (non)reproductives.
L’objectiu del simposi és generar un espai de reflexió i debat interdisciplinari sobre el fenomen de la violència i de la discriminació en els serveis de salut sexual i reproductiva que contribueixi a la visibilització d’aquestes problemàtiques i al disseny d’estratègies per a una atenció sanitària més equitativa, respectuosa i inclusiva.

Serena Brigidi26/03/2025
34. De pares gats, fills moixons. Dialogant sobre les relacions intergeneracionals

Les relacions intergeneracionals són un àmbit que abasta diverses temàtiques d’interès per a l’antropologia social, en especial tot allò relacionat amb la reproducció social. Es tracta, però, d’uns vincles que s’han transformat de forma significativa des de mitjans del segle passat. Els canvis socioculturals han capgirat unes relacions jeràrquiques que havien estat marcades pel predomini de les persones més grans sobre les més joves i per la continuïtat dels ideals i els valors d’una generació a la següent. En aquest sentit, la velocitat i l’abast de les transformacions de la societat contemporània fan que coneixements, pràctiques i formes de veure el món d’una generació quedin obsoletes ràpidament. D’altra banda, els canvis demogràfics, econòmics i polítics afecten directament la solidaritat intergeneracional en àmbits com les cures, el suport econòmic o l’accés a l’habitatge entre altres.
En aquest simposi proposem analitzar les relacions entre persones de diferents generacions des d’un punt de vista obert, permetent acollir aportacions diverses sobre qüestions com ara les relacions familiars, l’ús de la tecnologia, la globalització, les ideologies polítiques, el concepte d’edatisme, les diferents etapes del cicle vital (infància, vellesa…), des de la perspectiva de gènere en diferents períodes, de les cures al llarg del cicle vital, o del relleu entre generacions. L’objectiu és establir un diàleg sobre la realitat de les persones en la societat actual i els seus vincles intergeneracionals, entenent que aquestes relacions no només transmeten memòria i coneixement, sinó que també modelen i construeixen el futur.

MARTA RICO IÑIGO27/03/2025
35. La creación y contestación de la migración (ir)regular en las ciudades

La ilegalización de los migrantes, así como el control de su movilidad y permanencia en los territorios, se ha llevado a cabo a través de políticas migratorias establecidas a nivel nacional. En este panel, preguntamos por las respuestas locales a estas políticas de control de las poblaciones.

Corina Tulbure27/03/2025
36.Diàspores africanes i experiències afrodescendents. Perspectives i debats des de Catalunya

Tot i que a la dècada de 1970 ja hi havia presència africana, és sobre tot des dels inicis de la dècada dels 2000, que Catalunya es consolida com a punt d’arribada i assentament de fluxos migratoris procedents de l’Àfrica. Les circumstàncies històriques, polítiques i econòmiques de les presències africanes i afrodescendents a Catalunya són alhora diverses i complexes, com ho és la història de la relació de Catalunya amb el continent. Ho són també les trajectòries migratòries i d’assentament, així com les violències i exclusions de què són objecte les persones migrades des de l’Àfrica o afrodescendents residents a Catalunya i les estratègies de lluita i resistència que s’articulen des de diferents àmbits, ja sigui religiós, comunitari o des de l’activisme i la lluita antiracista i pels drets de les persones migrades. Així doncs, el present simposi abordarà aquesta complexitat de manera comparada amb l’objectiu de copsar la diversitat de les diàspores africanes i les experiències afrodescents a Catalunya i els debats de què participen.

Marta Contijoch27/03/2025
37. Sentit de lloc, perifèries urbanes i resistències

“El barri ja no és el que era” o “Abans hi havia orgull de ser del barri” són algunes reflexions que sovint podem escoltar en barris perifèrics. Aquestes percepcions reflecteixen processos de construcció del sentit de lloc, configurats per les formes d’habitar, les relacions socials i les tensions existents en ells. Els espais urbans, per tant, no són simples escenaris físics, sinó realitats viscudes i sentides configurades a través d’experiències quotidianes col·lectives.
El capitalisme contemporani transforma la manera en què es perceben i es viuen els espais amb processos simultanis de degradació, gentrificació i revalorització que impacten en aquestes perifèries. Davant d’això, emergeixen formes de resistència que no només desafien l’estigma que hi recau, sinó que també redefineixen els vincles amb l’espai a través de pràctiques quotidianes i la producció de narratives i significats alternatius. Així doncs, el que s’ha anomenat “atmosferes afectives” o el “sentit de lloc” ens permet entendre i analitzar com conviuen efectes de la precarietat i l’exclusió, amb la creativitat, l’orgull del barri i altres resistències. En aquests espais trobem que enfront dels diferents impactes de les violències estructurals s’hi donen pràctiques i accions que busquen sortejar-los, superar-los o combatre’ls a través de la producció de significats col·lectius. En aquest simposi busquem entendre i analitzar com els habitants de les perifèries urbanes construeixen i resignifiquen els seus espais quotidians, quines resistències s’hi generen i també quins efectes produeix l’acció d’altres agents presents com l’Estat, els mitjans de comunicació, el sector empresarial, entre d’altres.

Eduard Ballesté Isern27/03/2025
38. Crisis ambientals globals, respostes creatives locals

El filòsof japonès Kohei Saito adverteix, en el seu conegut llibre El capital en la era del Antropoceno (2022), que no podem deixar les solucions a les crisis ambientals actuals només en mans d’especialistes i de polítics sinó que aquestes han d’implicar tothom. Aquest simposi s’inspira en les respostes creatives que poblacions del Pirineu i pobles indígenes d’Amèrica Llatina estan donant a aquest desafiament global. Des d’una perspectiva a la vegada etnogràfica i comparativa, volem conèixer casos de poblacions d’arreu del planeta que plantegin resistències i alternatives front a les amenaces que comprometen el seu territori. Ens interessa conèixer reaccions, respostes i solucions “des de baix” a diferents conflictes mediambientals que afecten qüestions com la propietat, l’aigua, el sanejament, els residus i les escombraries, l’extractivisme energètic, el turisme o l’agricultura intensiva, per citar-ne només alguns. Són també benvinguts treballs que abordin tant la diversitat dels usos i els significats de l’entorn que envolta aquestes poblacions (rius, boscos…) com la multiplicitat de relacions que es mantenen amb i a través d’aquest. Busquem, així, comunicacions que integrin aspectes polítics, ecològics, socials, simbòlics i culturals per abordar les amenaces, els conflictes i les respostes des d’una perspectiva múltiple i holística.

Gemma Celigueta Comerma27/03/2025
39. Salut i Medicina Integrativa. Nous reptes polítics, socials, culturals i epistemològics

L` àmbit de la Salut i la Medicina Integrativa és un camp de les ciències de la salut emergent que pretén donar resposta a les noves demandes de salut de la població. Aporta una visió que vincula la salut humana amb la de l’ecosistema, un nou paradigma on les persones són agents de la seva pròpia salut i de la del planeta.
Sorgeix als Estats Units d’Amèrica (EUA) a finals de la dècada dels noranta com expressió de les demandes emergents dels consumidors. El terme integratiu es refereix a la pràctica que inclou dues o més disciplines o enfocaments de la salut. Entre la cohort Baby Boomers als EUA, aquestes intervencions estan guanyant popularitat ràpidament.
Alguns autors defineixen la Medicina Integrativa com un intent per investigar noves fórmules que facilitin un apropament entre la biomedicina i les modalitats complementàries. Tot i que es planteja un procés d’integració complicat i desigual perquè l’hegemonia de la medicina li atorga a aquesta un poder polític que continua centrant la seva atenció en la malaltia.
Estudis recents afirmen que estem en un moment important per a revitalitzar l’atenció a l’antropologia de les polítiques sanitàries i que aquestes són particularment essencials en l’actualitat.
Amb aquest Simposi volem generar un espai de reflexió per qüestionar preguntes com: Quin espai social, i cultural implica aquest nou model? Què busquen els consumidors que fan emergir aquest model? Què en sabem fins ara? Què és el que fa que la recerca en medicina integrativa sigui “integrativa”?

Neus Esmel Esmel27/03/2025
40. Antropología y salud en Catalunya: sexualidades, reproducción y crianza

La antropología del parentesco había considerado que la díada madre-bebé era la unidad esencial e irreductible del parentesco, además de algo natural, privado, femenino y no político. La incorporación de la perspectiva crítica colonial y la perspectiva feminista coincidió con el nacimiento de la antropología médica, que analizaba como los conceptos de la salud, la medicina y el cuerpo son modulados por las relaciones políticas, sociales y económicas. Así, los cuerpos, las sexualidades y los procesos reproductivos y de crianza se constituyeron como campos propios de la antropología contemporánea.
Actualmente, nuestra disciplina enfrenta desafíos teóricos, metodológicos, éticos y políticos en un escenario que exige una conversación con otras disciplinas que estudian e intervienen en el ámbito de la salud sexual y reproductiva de personas de diferentes géneros y edades. La antropología debe articular enfoques y metodologías con otras profesiones, hacer campo en situaciones determinadas por factores político-institucionales, y entender las demandas y la incidencia de esa multiplicidad de sujetos e instituciones que regulan el contexto donde las personas experimentan y toman sus decisiones sobre su sexualidad, reproducción y crianza. Al mismo tiempo, el impacto de discursos institucionales y mediáticos sobre cuidados, género, maternidad, fertilidad, familia y sexualidad instan a mirar estos fenómenos desde una perspectiva interseccional.
Invitamos a proponer trabajos centrados en procesos vinculados a la salud sexual y reproductiva, que incluyen tanto la percepción del impacto de la crisis medioambiental, las políticas públicas, las movilidades, las redes de apoyo y los cuidados o la educación en sexualidad y reproducción.

Bruna Alvarez Mora27/03/2025
41. Ensenyar antropologia avui

Amb aquest panel volem obrir un espai de reflexió col·lectiva sobre com la lògica de la “fast academy” incideix en la pràctica docent de l’antropologia social i cultural. Tot i que els efectes de la fast academy han estat àmpliament analitzats en l’àmbit de la recerca i la producció científica, el panel busca centrar-se específicament en les seves repercussions en la docència.

En un context marcat per reptes importants, com la precarització estructural —tant del personal docent com de l’alumnat—, la crisi de l’atenció o la irrupció de la intel·ligència artificial, el simposi pretén obrir un espai de debat on pensar i discutir l’experiència docent, les metodologies d’ensenyament, així com les relacions entre professorat i alumnat.

Arnau Poy27/03/2025
42.Sacrilegi, blasfèmia i profanació. La violència contra el sagrat a la societat contemporània

D’entre tots els objectes, temps, espais, paraules i éssers que componen el món físic, alguns estan investits d’un valor especial perquè se’ls atribueix la virtut de fer manifestes les instàncies invisibles de què depenem els mortals. És el sagrat. A allò sagrat se li depara un tracte singular fet de respecte, veneració o por, però de vegades també de rancúnia i d’odi per allò que és o representa. És adorat, però també, i potser per les mateixes raons, pot ser insultat, destruït, vexat, objecte de burla i, si té forma humana, abatussat, martiritzat o assassinat. La violència pot cabre en sistemes religiosos que atorguen a l’agressió ritual contra les seves pròpies coses santificades un paper central. També s’ofèn o agredeix allò sant per a grups o pobles a sotmetre, ja que en allò adorat està resumit el seu ordre i el del món. Des d’aquesta perspectiva, el greuge, la irreverència i el dany passen a reclamar un lloc protagonista als estudis sobre la institució religiosa de la cultura sota les figures del sacrilegi, la blasfèmia, la iconoclàstia o la profanació.

El simposi pretén informar sobre recerques centrades a la violència infringida contra persones, objectes, espais o moments considerats sagrats per comunitats humanes estigmatitzades per les majories socials, per altres col·lectius o per l’Estat. A la nostra societat, aquesta agressivitat religiosa és col·loca a l’empara d’ideologies com la islamofòbia, l’antisemitisme o l’anticlericalisme, les expressions de les quals revisaren en les seves expressions actuals.

Manuel Delgado Ruiz27/03/2025
43. Incompleteness and experience of anthropological production in multiple African contexts

This symposium aims to bring together research that reflect on multiple experiences of production of anthropological knowledge in and from African territory. Inspired by F. Nyamnjoh’s (2017) proposition regarding the sense of “incompleteness” – that we are always open-ended beings and seeking to complement each other in our relationships with other beings – we look for insights that question the “completeness” of our own investigations. In doing so, we emphasis on the experiences that have shaped them, based on various anthropological practices. Inspired by this discussion, we invite researchers whose work results from ethnographies carried out in and about different African contexts; research that dialogues directly with African literature, taken as a source or instrument of analysis; reflections that result from working in archives and on archives; and, finally, texts that propose theoretical discussions on experiences that deal with different forms of production that go beyond the “classic” models of doing anthropology.

Clayton da Silva Guerreiro27/03/2025
44. Lloc i personalitat. Formes de la subjectivació de l’espai.

L’objectivació del territori en les economies industrials, que naturalitzen, mercantilitzen, s’apropien i exploten els ecosistemes, contrasta amb les diverses formes de subjectivar i de personificar l’entorn i certs llocs d’altres regions, tal i com han demostrat nombroses etnografies i més recentment, autors de l’anomenat «gir ontològic».
Les formes específiques que pren aquesta concepció deriven de la noció de persona i d’humanitat, i el tipus de relació pot variar en funció de la jerarquia, el parentiu, els afectes, o bé els “esquemes de la pràctica” . Aquestes formes de relació són les que s’articulen en litigis que recentment busquen atorgar personalitat jurídica als espais naturals, i que fan urgent un treball comparatiu i una perspectiva antropològica.
En aquest simposi voldríem parlar de llocs, tal i com els descriuen i els analitzen els seus habitants. Llocs en sentit col·lectiu, i sobretot llocs humanitzats, personificats i antropomorfitzats, tant en ells mateixos com en la relació que mantenen amb les persones que l’habiten. A partir d’aquesta posició relacional, ecocèntrica, i de la comparació de casos, volem reflexionar doncs sobre els llocs amb personalitat, ja sigui metafòrica, literal o legal, tal i com s’està plantejant en els litigis actuals sobre la personalitat jurídica d’espais naturals.
Esperem que, de la diversitat de casos, en surtin pistes per establir com es fa per personificar un espai. En aquesta comparació també voldríem plantejar l’existència de patrons, de continuïtats o d’agrupaments, i valorar el pes de la concepció de persona i de «personalitat».

Miquel Figueras Moreu27/03/2025
45. Velles tecnologies, noves etnografies: el ciberespai com a camp etnogràfic

El ciberespai ja es preconitzava la dècada dels 1980’s com l’última frontera del món civilitzat. Des de llavors, les inversions en capital risc i l’economia efervescent de Silicon Valley ajudaren a crear un espai situat “enlloc” on usuaris d’arreu del món podien intercanviar informació de manera lliure i descentralitzada. Des de llavors, els fluxos de dades que corren per l’autopista de la informació s’han multiplicat, diversificat, especialitzat, refinat i monopolitzat per les distintes plataformes que han emergit com a manera de centralitzar nínxols de mercat i oferir espais als usuaris per produir el seu propi contingut. Aquest simposi pretén oferir la possibilitat a investigadors i investigadores interessades en l’estudi del ciberespai de compartir les seves recerques i experiències etnogràfiques, així com eines de recerca, obtenció i contrastació d’informació a la xarxa. L’objectiu és suscitar un àmbit d’intercanvi i discussió que, mitjançant la presentació de noves recerques, permeti reflexionar i qüestionar si cal les metodologies clàssiques de treball de camp i les teories que d’aquest espai se’n fan. Així, obrim l’espai a la discussió de la combinació d’eines metodològiques i teòriques més clàssiques amb la innovació o importació d’eines pròpies d’altres camps que poden ajudar en el plantejament de treballs de camp de/a l’Internet.

Paula Galiana Molina27/03/2025
46. La fabricació de l’Estat: Els agents en la configuració de l’acció pública

Aquest simposi convida a la discussió, a partir de contribucions basades en recerques empíriques, sobre la participació de diversos agents provinents de diferents sectors en la configuració de formes d’acció pública estatal. Els processos d’intervenció pública es caracteritzen per la implicació de múltiples agents més enllà dels actors públics directament responsables: experts, juristes, representants sectorials, delegats sindicals i patronals, organitzacions de base i grups de pressió participen en diversos moments de la producció de polítiques públiques i en la configuració de cursos d’acció pública específics. Aquestes dinàmiques es manifesten en les lluites per definir un problema social, en com s’incorpora en les agendes polítiques com a objecte d’intervenció estatal, i en la negociació, contestació o implementació de polítiques a través de diferents nivells administratius. El simposi anima a presentar treballs que analitzin aquests processos, centrant-se en el paper d’agents no governamentals com ara experts, científics, periodistes, empresaris, think tanks i altres. També convida a repensar qüestions clàssiques de l’antropologia política, com la condició porosa de les fronteres estatals, el paper dels agents en l’acció estatal, i la relació entre l’Estat, el mercat i els espais socials en què intervé, analitzant els efectes mutus i les tensions existents.

Eloi Sendrós Ferrer27/03/2025
47. (Re)construint la història de l’antropologia a Catalunya: el passat de la disciplina des d’una perspectiva de gènere, decolonial i folklorista

Com és sabut, l’antropologia va tenir un origen i desenvolupament molt lligats a l’expansió colonial europea i el racisme. En el marc de l’antropologia catalana desconeixem si van tenir lloc aquests lligams, ja que la història de la disciplina ha estat un camp pràcticament inexplorat. D’una banda, s’han anat reproduint els pocs treballs pioners sobre la nostra història que van elaborar-se als anys 90; i, d’altra banda, seguint aquestes primeres investigacions, s’ha consolidat una diferenciació entre l’inici de la disciplina als anys 70 del segle XX i tot l’anterior, que ha estat reduït a uns predecessors més o menys il·lustres, però dels quals hom es desvincula.
En temps recents, alguns/es investigadors/es han començat a repensar elements de la història del nostre passat disciplinar des de perspectives de gènere, decolonials i/o reivindicant l’aportació del folklorisme com a font etnogràfica. Es tracta de propostes puntuals que no substitueixen la necessitat de construir una història de l’antropologia catalana com a subcamp propi dins la nostra disciplina, però que permeten repensar el rol que tingué el folklorisme, d’una banda, i el colonialisme i el racisme, de l’altra, en el desenvolupament de l’antropologia aquí.
Aquest simposi vol convidar a presentar comunicacions que: a) permetin conèixer elements del nostre passat que puguin ajudar a revisar críticament la història de l’antropologia catalana que s’ha construït fins ara, b) aportin coneixement sobre l’obra de figures oblidades o desconegudes del nostre passat, i c) proposin noves maneres d’afrontar la història de la disciplina des d’una perspectiva crítica.

Montserrat Clua i Fainé28/03/2025
48. Cap a una antropologia de l’antropologia: etnografiant les zones grises de l’acadèmia

Aquest simposi proposa una revisió crítica de les nostres pràctiques acadèmiques, és a dir, una “antropologia de l’antropologia” en què l’anàlisi etnogràfica es dirigeixi cap a les lògiques de funcionament de la nostra disciplina. Tot i que l’antropologia s’ha abocat a estudiar relacions de poder i desigualtat en altres grups, s’ha prestat menys atenció a la producció de coneixement sobre el nostre gremi, particularment des de perspectives autoetnogràfiques. Des de les crítiques interpretativistes dels anys vuitanta i el gir hermenèutic, s’assumeix la importància de fer visible la posició de l’antropòloga en la construcció de l’objecte d’estudi, però encara són poques les recerques que dirigeixen aquesta mirada auto-reflexiva cap al qüestionament de les jerarquies acadèmiques internes. En aquest panell, convidem a tota mena de comunicacions que problematitzin el camp acadèmic i els seus eixos de poder i desigualtat: des d’una perspectiva de gènere, classe, decolonial o d’origen nacional, fins a l’examen de la precarietat en les universitats públiques (i les noves precarietats en universitats privades), així com els obstacles per conciliar la vida professional i personal en un entorn cada vegada més competitiu. Entre els aspectes que ens interessa problematitzar es troben la tensió creixent entre vocació i facturació, la necessitat de publicar o “morir” —o, de vegades, “publicar i morir”— i els reptes del context específic català, que tot sovint es debat entre la lògica productivista anglosaxona, les dinàmiques burocratitzadores de distintes administracions de l’Estat i unes lògiques internes departamentals marcades per afinitats selectives.

Joan Roura Expósito28/03/2025
49. Literatura y antropología

La propuesta de este simposio es presentar los textos literarios como posibles fuentes de estudio etnográfico. Por ello, se invita a participar a todas las personas que hayan explorado los vínculos existentes entre la literatura y la antropología a partir de la etnoliteratura.
Aquello que se pretende es recoger los estudios que exploran el límite entre realidad y ficción a partir de la antropología y, a su vez, cuestionar la objetividad de la realidad a partir de las primeras corrientes posmodernas. En base a este diálogo, se quiere recuperar el vínculo histórico – y contemporáneo – entre antropología y literatura: desde los relatos del siglo XVI – fundadores de esta disciplina así como del vínculo que se pretende demostrar -, pasando por el naturalismo francés o otras grandes figuras posteriores tales como Daniel Defoe o Joseph Conrad. A partir de la búsqueda de estos nexos, se espera poder dibujar el límite entre realidad y ficción para dar – y dejar – un lugar al texto literario dentro de nuestra disciplina; ya no como modelo de escritura, sino como fuente primaria de estudio.

Laia Folch29/03/2025
Títol del simposiResumCoordinadorDate Created