Valor, valoració i exclusivitat fetitxista del disseny de moda emergent a la Barcelona postpandémica (2020-2025).

Autor/s

Felip González Martínez

fgonza54@esdapcatalunya.cat

ESDAPC

Aquest estudi pretén analitzar tots els elements materials i simbòlics que envolten el món de la moda emergent, a partir de l’observació participant del  jove dissenyador Armand_couture (graduat a l’ESDAPC campus Llotja) en el context postpandèmic barceloní. Des d’una mirada antropològica del disseny de moda, interseccionaria entre la teoria marxista de la fetitxització de la mercaderia; l’exclusivitat d’una mercantilització digital d’un luxe hedonista i acumulacionista; i, finalment, la invisibilització i precarització de tallers de costura. Des d’aquest ordre, a nivell d’objectius es pretén examinar com es determina el valor d’una peça d’alta costura (valor d’ús vs. valor de canvi), investigar com el treball artesanal i la marca influeixen en la construcció del valor econòmic i simbòlic de la mercaderia de luxe, i analitzar la invisibilització del treball artesanal dins el discurs de l’alta costura o l’alta gamma. I, pel que fa a la metodologia, centrada en un mètode qualitatiu inductiu i etnogràfic holístic,  d’entrada, es farà un buidatge de la literatura relacionada amb la revisió de Marx i neomarxista sobre el valor, la plusvàlua i el fetitxisme de la mercaderia. Acte seguit, es determinarà un treball de camp situat (estudi de l’Armand_couture), on s’hi  farà servir com a tècniques etnogràfiques l’entrevista de profundidad, llibreta de camp, observació directa, observació participant, enquestes, suports virtuals i converses informals. 

Bibliografía
Bourdieu, P. (1990). Alta costura y Alta cultura en Sociología y cultura. México: Grijalbo. Ceccato, Patricia; Salomão, Luiz; Gomez, Ribas. A Sociedade de Hiperconsumo e as marcas de Moda. Moda Palavra e-periódico, núm. 9, enero-julio, 2012, 116-132. Universidade do Estado de Santa Catarina Florianópolis, Brasil. Croci, P.; Vitale, A. (2000). Los cuerpos dóciles. Hacia un tratado sobre la moda. Buenos Aires: La Marca.  Houellebecq, M. (2000): El mundo como supermercado, Barcelona, Anagrama. Jhally, Sut. (1990): The Codes of Advertising. Fetichism and the political economy of meaning in the consumer society, Nueva York, Routledge.  Joly, Verónica. (2012). Arte, moda y consumo cultural. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (39), 283-294. Recuperado en 26 de mayo de 2025, de https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-35232012000100020&lng=es&tlng=es. karl Marx. (1975). El Capital. México: Siglo XXI. Karl, Marx. (2016). El fetichismo de la mercancía (y su secreto). Logroño: Pepitas de calabaza. Lipovetsky, Gilles. (1990). El imperio de lo efímero. La moda y su destino en las sociedades modernas. Barcelona: Anagrama. Sennett, Richard. (2006): La cultura del nuevo capitalismo, Barcelona, Anagrama.