Cos i comunitat en la possessió: una visió des de l’Himachal Pradesh (Himàlaia indi)

    Autor/s

    Alice Van den Bogaert

    alicemarie.vandenbogaert@uab.cat

    No especificada

    Aquesta comunicació es fonamenta en una etnografia de llarg termini realitzada a una vall de l’Himachal Pradesh (Himalàia indi), on exploro les pràctiques locals de possessió, llargament marginalitzades per l’acadèmia, que s’ha centrat en les castes i els textos religiosos. La possessió, ja sigui divina o fantasmagòrica, no és només un folklore residual. Funciona com un llenguatge no discursiu, que manifesta conflictes de parentiu, alteracions territorials i ruptures històriques.

    Les entitats implicades en aquests fenòmens — els bhûts (morts sense cerimonies funeràries adequades), les tcharél (revenants femenines que proven de dones mortes en el part) i els rakshas (ogres salvatges) — revelen una cosmologia fluïda i relacional. Aquestes entitats no són inherentment dolentes, sinó que el seu estatus depèn dels vincles amb els humans i dels rituals que mantinguin o trenquin aquests llaços. Per exemple, els devta (déus locals) poden esdevenir fantasmes si deixen de ser venerats, mentre que alguns bhûts poden ser “domesticats”.

    La possessió, a la regió, no es veu com una invasió del cos, sinó com una mena de dominació: les entitats no “entren” al cos, sinó que s’hi enganxen i l’esgoten. Tampoc es manifesta a través de la transa, sinó mitjançant símptomes com la depressió, l’alcoholisme o una manca general d’activitat, una condició fortament estigmatitzada.

    Proposo analitzar la possessió com una pràctica religiosa i social, com una forma de relació no només amb les entitats espirituals, sinó sobretot amb la comunitat. Aquests fenòmens il·lustren estructures de parentiu, relacions de gènere i de classe. Finalment, mostraré com dinàmiques de “modernització” com la vacunació i l’increment dels desplaçaments han creat condicions propícies per a l’aparició de fantasmes i l’increment de possessions.

    Bibliografía
    Assayag, J., et Tarabout, G., (dir.), La possession en Asie du sud : Parole, corps, territoire, Paris : EHESS, Purusartha nº21.  Berti, D., 2001, La parole des dieux : rituels de possession en Himalaya indien, Paris: CNRS éditions. Bloch, M. and Parry, J., 1982, Death and the Regeneration of Life, Cambridge: Cambridge University Press.  Busby, Cecilia, 1997, “Permeable and partible person: A comparative analysis of gender and body in South India and Melanesia”, RJAI (n.s.) 3, p. 261–278.  Das, Veena, 1976, « The uses of liminality : society and cosmos in Hinduism », Contributions to Indian Sociology (n.s.) Vol.10 nº2, p.245-263.  Hamayon, R., 2001, The Concept of Shamanism: Uses and Abuses, Budapest : Akademiai Kiadó, collection « Bibliotheca Shamanistica ». Heusch (de), Luc, 1971 [1962], « Possession et chamanisme », dans Pourquoi l'épouser? et autres essais, Paris : Gallimard, p. 226-244. Kaushik, Meena, 1976, “The symbolic representation of death”, Contributions to Indian Sociology (n.s.), Vol.10, nº2, p.265-292. Khare, R.S., 1976, Culture and Reality, Shimla: Indian Institute of Advanced Study.  Khare, R.S. (dir.), 1992, The Eternal Food, Gastronomic ideas and Experiences of hindus and buddhists, New York: State University of New York. Krauskopff, Gisèle, 1988, Maître et possédé, une étude des rites du panthéon et de l’ordre social tharu (Dang-Nepal), Paris : Éditions du CNRS.  Luchesi, Brigitte 2006, « Fighting enemies and protecting territory : deities as local rulers in Kullu, Himachal Pradesh”, European Bulletin of Himalayan Research [Online] 29-30.  Marriott, McKim, 1976, “Hindu transactions: Diversity without Dualism”, in Kapferer, B. (éd.), Transaction and meaning: Directions in the Anthropology of Exchange and Symbolic Behavior, Philadelphia: Institute for the Study of Human Issues, p.109-142. Mastromattei, Romano, 1988, La terra reale. Dèi spiriti, uomini in Nepal, Roma: Valerio Levi.  Mines, Diane P., 1989, « Hindu periods of death 'impurity' », Contributions to Indian Sociology (n.s.) 23, 1, p.103-130. Nordin, Andreas, 2009, « Good-death Beliefs and Cognition in Himalayan Pilgrimage», Method and Theory in the Study of Religion 21, p.402-436. Parry, Jonathan, 1985, «Death and Digestion : The Symbolism of Food and Eating in North Indian Mortuary Rites », Man (n.s.), vol.20 nº4, p.612-630.  Schlemmer, Grégoire, 2004, Vues d’esprits. La conception des esprits et ses implications chez les Kulung Rai du Népal, Thèse pour obtenir le grade de Docteur en Ethnologie à l’Université Paris 10-Nanterre, sous la direction de Roberte Hamayon.  Van den Bogaert, Alice, 2018, Les rapports entre castes dans l’Himalaya indien. Paris: L’Harmattan. Vidal, Denis, 1989, Le culte des divinités locales dans une région de l'Himachal Pradesh, Paris: Orstom.  White, David Gordon, 2006, « 'Open' and 'closed' models of the human body in indian medical and yogic traditions », Asian Medicine, Tradition and Modernity, vol.2, nº1, Leiden, Brill, p.1-13.