No hay simposios relacionados con esta comunicación.

Sa domo de sa cojuada noa: històries per donar sentit i veu als residus d’un paisatge abandonat

Autor/s

Pierluigi Manchia

pierluigimanchia@gmail.com

Universitat Autònoma de Barcelona

Arreu de l’illa de Sardenya proliferen paisatges residuals produïts per l’abandonament d’activitats econòmiques, principalment industrials i agrícoles, que provoquen un debilitament gradual de les estructures territorials i de les seves capacitats productives (Clément, 2007; Lai, 2011). Aquest fet explica la presència en tot el territori regional de ruïnes que, tot i provenir d’un passat relativament recent, són percebudes com a signes d’un passat remot (Angioni, 2000; Gordillo 2014). Es tracta de paisatges on sovint s’expressen formes d’habitar i significar el territori que es basen en la interacció entre els usos actuals del paisatge i els residus materials del seu passat (Descola, 2018; Edensor, 2005, 2008; Lai, 2011). El cas de la línia de ferrocarril abandonada Chilivani-Tirso (1893-1969) constitueix un exemple excel·lent per entendre les dinàmiques d’aquestes interaccions entre passat i present i les estratègies de significació i apropiació que les emmotllen. Abandonades a finals dels anys seixanta, la majoria d’estacions i cases de guardabarreres de la línia han viscut un procés accelerat de decadència que les ha convertit, en poques dècades, en veritables ruïnes. Aquesta comunicació aborda les històries i les llegendes que s’expliquen al voltant de la casa de guardabarreres n. 35 de la Chilivani-Tirso, també coneguda amb el nom sa domu de sa cojuada noa. A partir d’aquest cas etnogràfic, indaguem els recursos narratius, les estratègies de significació i les pràctiques materials que els diversos habitants d’aquest paisatge despleguen davant dels residus del passat ferroviari, posant especial atenció en la materialitat de les seves runes i en els processos de decadència que els han interessat (De Silvey, 2006; Edensor, 2005, 2008; Gordillo 2014; Vallisena, 2022). La comunicació presenta alguns avenços d’una investigació doctoral en curs damunt dels paisatges de la Chilivani-Tirso.

Bibliografía
 
Angioni, Giulio (2000). Pane e formaggio e altre cose di Sardegna. Zonza Editori.
Clément, Gilles (2007). Manifiesto del tercer paisaje. Editorial Gustavo Gili.
Descola, Philippe (2018). Anthropologie de la nature. Cours—Les usages de la terre I. L’annuaire Du Collège de France 2015-2016, 116, 481–497.
Desilvey, Caitlin (2006). Observed with Decay: Telling Stories with Mutable Things. Journal of Material Culture, 11(3), 318-338. https://doi.org/10.1177/1359183506068808
Edensor, Tim  (2005). Waste Matter—The Debris of Industrial Ruins and the Disordering of the Material World. Journal of Material Culture, 10. https://doi.org/10.1177/1359183505057346
Edensor, Tim (2008). Walking Throug Ruins, en Ingold, Tim., & Vergunst, J. Lee. (2008). Ways of walking: Ethnography and practice on foot. Ashgate.
Gordillo, Gastón. R. (2014). Rubble: The afterlife of destruction. Duke University press.
Lai, Franco (2011). Paesaggi abbandonati in Sardegna. Per una antropologia del «Terzo paesaggio». En F. Lai & N. Breda (Ed.), Antropologia del «Terzo Paesaggio» (p. 11-30). CISU.
Valisena, Daniele. (2022). Walking on terrils. Ruderal Ecologies and Toxic Heritage in Wallonia, Belgium. En Pathways: Exploring the Routesof a Movement Heritage (p. 264-278). White Horse Press.