‘No és real’: (re)territorialitzacions de la sexualitat per a infants en definir la pornografia a les escoles primàries d’Espanya

Autor/s

Zenaida Maria Andreica

zenaida.andreica@uab.cat

AFIN-Barcelona (Universitat Autonóma de Barcelona)

La infància s’ha construït històricament com a innocent i asexual (Davies i Robinson, 2010), aquesta contrasta amb les troballes recents sobre l’accés de pornografia a partir dels vuit anys a Espanya (Ballester i Orte, 2019). Aquesta discrepància ha generat preocupació social, tal com es reflecteix a la premsa espanyola i a les mides tomades per institucions internacionals com la Unió Europea. Com a part d’un projecte de recerca-acció més ampli, aquesta recerca explora com nens i nenes de 10 a 12 anys de la província de Barcelona relacionen la sexualitat amb els dispositius digitals. Hem utilitzat metodologies participatives, exemple d’aquestes és el dibuix com a disparador narratiu (Eldén, 2013) per fomentar debats i conversacions més profunds entre els participants. El treball de camp, realitzat durant el període 2022-2024, va consistir en 32 grups focals amb més de 300 nens i nenes de vuit escoles de la província de Barcelona (Catalunya, Espanya). Basant-se en el concepte d’assemblatge de Deleuze i Guatarri (1988), aquest article analitza com infants de diferents escoles de primària territorialitzen i reterritorialitzen la pornografia. Els resultats mostren com, quan es pregunta la relació entre la sexualitat i els entorns digitals, els nens i les nenes l’emmarquen com a pornografia i contingut sexualment explícit. Dins dels assemblatges de la sexualitat en els entorns digitals, els nens i les nenes naveguen i negocien el contingut sexualment èxplicit i el seu accés desenvolupant estratègies de gestió en una societat on les converses sobre pornografia amb els adults es desenvolupen principalment des de perspectives orientades al risc i moralitzadores.

Bibliografía

Després de treballar com a Treballadora Juvenil en diverses ONGs a Romania i de servir com a Formadora de la Comissió Europea, on es va especialitzar en organització comunitària, Zenaida va iniciar la seva carrera acadèmica en Antropologia Biològica.

Actualment, és investigadora predoctoral al Grup de Recerca AFIN - Barcelona, beneficiària de la Beca FI, a través de la qual està realitzant la seva tesi doctoral titulada "SEND NUDES: Sexualitats, Infància, Adolescència i Dispositius Tecnològics". El seu projecte forma part d'una iniciativa d'investigació-intervenció anomenada "SexAFIN: educació afectivosexual i reproductiva a les comunitats educatives".