Aquesta comunicació parteix d’una recerca i proposta d’intervenció etnogràfica vinculada a l’estudi del Ball de Gitanes de Sant Celoni, una dansa popular amb una forta càrrega simbòlica i identitària per a la vila. A partir d’aquesta, hem identificat diverses problemàtiques que dificulten un accés igual per a tothom a l’hora de poder participar en la festa.
La més rellevant i en la que se centra la nostra proposta és el vestuari. Aquest és un tret significatiu de la festa, però la manca d’un sistema compartit d’obtenció, dificulta la desinformació en la persona que el vol consumir, a més d’una despesa econòmica i un desaprofitament de recursos.
És en resposta a aquesta realitat que hem decidit proposar un disseny d’aplicació digital per a mòbil que permeti saber a l’usuari on i de quina manera pot obtenir el vestuari per la festa i, a més, amb diversos apartats que permetin la comunicació entre perfils de persones interessades en la compra/venda, la donació o el préstec d’un producte. A més, tenint un enfocament a altres necessitats que poden sorgir com són la cerca de parella o un apartat de “FAQ’S”, on es fomenta un comerç local i un fòrum de dubtes on tothom pot participar.
És una proposta metodològica que s’allunya de la diagnosi clàssica i proposa intervenir, des del coneixement situat, per al futur del patrimoni viu. El projecte esdevé així un cas d’estudi per pensar com l’etnografia pot informar i transformar processos de disseny, aportant noves maneres de relacionar-se socialment, amb el patrimoni, el territori i les pràctiques culturals, i fent front a les necessitats contemporànies de la nostra societat.
A més, planteja preguntes sobre les formes de digitalització cultural des d’una òptica antropològica: qui conserva què, per a qui i com s’hi accedeix.