“Ja no n’hi ha de dimonis a l’infern; tots som a la terra.” Mossèn Cinto Verdaguer i el monument dempeus (Barcelona, juliol del 1936)

Autor/s

Gerard Horta

gerardhorta@ub.edu

No especificada

A l’inici de la Revolució del 1936, quasi tots els espais i símbols associats a l’Església catòlica de Barcelona foren destruïts per la fúria iconoclasta desfermada. Arran de la protecció del Govern de la Generalitat se’n salven la Sagrada Família i la Catedral. L’únic que queda de manera espontània a estalvi de la ira popular és el cenotafi dedicat a Mossèn Cinto Verdaguer a la plaça que porta el seu nom. Posteriorment, a diferència d’altres monuments religiosos, les autoritats republicanes tampoc no en decreten la supressió. Aquesta comunicació vincula el respecte que va merèixer la memòria d’en Verdaguer a la manera com les classes populars catalanes van apropiar-se d’una figura que encarnava un cristianisme ben allunyat del poder i dels diners amb els quals era associat aleshores.

Jacint Verdaguer (1845-1902) fou un mossèn català –i poeta modern– que a partir de la crisi existencial integral viscuda en retornar d’un viatge a Terra Santa desafia i denuncia la mateixa Església de què forma part, però que reconeix en una posició oposada a la de les necessitats i les vivències del seu poble fidel. Tractat de boig pels seus superiors; desproveït de sou –i, per tant, condemnat a passar gana i emmalaltir–; inhabilitat per fer misses i exorcismes –és a dir, per comunicar-se amb déu i amb el dimoni–; perseguit per guàrdies civils i esbirros; enclaustrat a Gleva; induït a anar a viure a un asil que n’havia de comportar la mort física i espiritual, tot això constituïren les penes pel seu desacatament de la jerarquia catòlica i pels seus escrits radicalment crítics respecte a les relacions dels rics amb els pobres, i probablement, alhora, aquestes són les raons que expliquen que el poble salvés la seva memòria de la destrucció i l’incendi revolucionaris. El monument roman dempeus.

Bibliografía
DELGADO, M., i PADULLÉS, J. (2013), Iconoclàstia i anticlericalisme. Violència religiosa a la Catalunya contemporània. Barcelona: Edicions Pol·len. HORTA, G. (2002) “Verdaguer: entre la identitat i la identificació”. L’Avenç, 270: 72-77. HORTA, G.  (11-IX-2003) “Verdaguer exorcista: entre l’Església i la paret”. Avui. Suplement setmanal de cultura. Barcelona. HORTA, G.  (2023) Marie Andrieu, una salvatge occitana. Tarragona: Lo Diable Gros. HORTA, G., i SALA, T. M. (2018). Acció col·lectiva i heterodòxies: de tenebres i il·luminacions. Anuari Verdaguer, 26: 75-100. MARTÍ BONET, J. M. (2008) El Martiri dels temples a la diòcesi de Barcelona: (1936-1939). Barcelona: Arxiu Diocesà de Barcelona MIR, M. (2007) Diario de un pistolero anarquista. Barcelona: Ediciones Destino. ROMA, J. (2011). Jacint Verdaguer i el fenomen de l’aparicionisme. Anuari Verdaguer, (19), 433-441. SUBIRACHS, J. (1986). L’escultura commemorativa a Barcelona fins al 1936. Barcelona: La Llar del Llibre. VINYES, R. (2002) La metàfora en bronze: el procés de monumentalització de Verdaguer, 1902-1924. L’Avenç, 270: 60-71.