A finals de juliol de 1909, el barri obrer de Poblenou va conèixer de manera intensa els esdeveniments coneguts com la Setmana Tràgica, derivats de la reacció popular contra l’enviament de reservistes a la guerra del Marroc. La revolta és va caracteritzar de manera singular per l’incendi d’edificis catòlics, que a Poblenou va significar, entre d’altres, la destrucció de les esglésies de Sant Pere Pescador i Santa Maria del Taulat. Les teories sobre com es van desencadenar els fets i a qui correspon la seva direcció basculen entre les que els atribueixen a actuacions espontànies de les masses obreres, animades per la seva rancúnia contra l’Església i les que suggereixen una actuació deliberada del Partit Radical i el lerrouxisme, orientada a desviar la fúria popular contra l’Església en comptes de contra objectius socials i polítics autènticament revolucionaris. Aquesta comunicació planteja dues qüestions associades als motins iconoclastes de 1909. D’una banda, la reacció de la burgesia davant una violència anticlerical desfermada que semblava no interpel·lar ni la seva hegemonia i ni els seus interessos. De l’altra, la postura d’una institució eclesial un sector important de la qual podia compartir l’objectiu del revoltats d’alliberar l’Església de les seus elements incompatibles amb la seva incorporació a la modernitat. A més d’una indagació sobre els fets tal i com es van desenvolupar a Poblenou, la comunicació utilitza referents literaris –Joan Maragall i Josep Carner– i sobretot el testimoni històric –interpretat etnogràficament– d’una família burgesa del barri: els Vilaret.