Referencias bibliográficas:
Acker, J. (2006). Inequality regimes: Gender, class, and race in organizations. Gender & Society, 20(4), 441-464.
https://doi.org/10.1177/0891243206289499
Adams, T. E., Holman Jones, S., & Ellis, C. (2017). Autoethnography: Understanding qualitative research. Oxford University Press.
Alcázar-Campos, J. (2019). Las feministas y la intervención social: Cuidados y justicia social en tiempos de crisis. Editorial Síntesis.
Alcoff, L. (1991). The problem of speaking for others. In L. Alcoff & E. Potter (Eds.), Feminist epistemologies (pp. 95–119). Routledge.
Amisaou, E. J., & Samadi, E. M. (2022). Racialización y trabajo social: un análisis desde la autoetnografía. Revista de Estudios Sociales, 34(1), 47-63.
Anderson, L. (2006). Analytic autoethnography. Journal of Contemporary Ethnography, 35(4), 373-395.
https://doi.org/10.1177/0891241605280449
Arnold, S. (2020). Reflexive methodologies in social work: The role of autoethnography. Social Work Journal, 46(3), 305-318.
Atherton, C. (2020). Reflective practice through autoethnography: Teaching social work in times of change. Journal of Social Work Education, 56(2), 185-198.
Bañez Tello, D. (2004). Las mujeres en la intervención social: Desafíos y perspectivas feministas. Editorial Universidad de Barcelona.
Blanco, A. (2012). Autoetnografía como método de análisis social: La intersección de la experiencia personal y la reflexión crítica. Revista Española de Sociología, 21(4), 98-113.
Boylorn, R. M., & Orbe, M. P. (2021). Critical autoethnography: An introduction. Sage Publications.
Bourdieu, P. (1991). La distinción: Criterio y bases sociales del juicio. Ediciones Siglo XXI.
Carvajal-Ruiz, A. (2025). La autoetnografía en el trabajo social: Retos y posibilidades para las profesionales racializadas. Investigación Social, 59(2), 211-227.
Castañeda, H. (2018). Migration, gender and the work of care: Exploring intersections of power and social inclusion. Journal of Social Work, 16(2), 172-188.
Collins, P. H. (2000). Black feminist thought: Knowledge, consciousness, and the politics of empowerment (2nd ed.). Routledge.
Crenshaw, K. (1991). Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, 43(6), 1241-1299.
Díaz, M., & Barreto, P. (2024). Intersección de la raza, clase y género en la intervención social. Editorial Jurídica.
Ellis, C. (2004). The ethnographic I: A methodological novel about autoethnography. AltaMira Press.
Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: An overview. Forum: Qualitative Social Research, 12(1), 1-20.
Ellis, C., & Bochner, A. P. (2000). Autoethnography, personal narrative, reflexivity: Researcher as subject. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 733-768). Sage Publications.
Ferguson, I. (2008). Reconceptualizing social work practice: Feminism and the human service professions. Routledge.
Foucault, M. (1992). El poder y la subjetividad. Siglo XXI Editores.
Fraser, N. (2003). From redistribution to recognition? On the ethical demand. Journal of Social Philosophy, 34(3), 233-256.
García Barrera, E. (2015). Narrativas subalternas y epistemología indígena: Desafíos de la autoetnografía en contextos de exclusión. Ediciones Culturales Latinoamericanas.
Guajardo, M. A., & Guajardo, F. (2017). Autoetnografía y saberes comunitarios: Narrativas desde los márgenes. Universidad Autónoma de México.
Harding, S. (1996). The science question in feminism. Cornell University Press.
Hill Collins, P. (2000). Black feminist thought: Knowledge, consciousness, and the politics of empowerment (2nd ed.). Routledge.
Holman Jones, S., Adams, T. E., & Ellis, C. (2021). Handbook of autoethnography. Routledge.
hooks, b. (2004). The will to change: Men, masculinity, and love. Washington Square Press.
Jewett, M. (2008). Methodological shifts in social research: A look at autoethnography. International Journal of Social Research, 10(2), 155-171.
Lapadat, J. (2017). The role of autoethnography in educational research: A review. International Journal of Educational Research, 86, 146-157.
Leigh, L. (2014). Autoethnography in social work: Exploring ethical and methodological dilemmas. Qualitative Social Work, 13(1), 45-59.
Lister, R. (2003). Citizenship: Feminist perspectives. Palgrave Macmillan.
López Fdez Cao, M., & Serrano Navarro, J. (2024). El rol de la autoetnografía en la intervención social: Reflexiones críticas desde la práctica profesional. Trabajo Social y Sociedad, 38(2), 114-129.
Martínez, J. (2014). Racialización y trabajo social: Migrantes, pobreza y exclusión social. Editorial UAB.
McIlveen, P. (2008). Reflexive practice in social work education. Social Work Education, 27(3), 257-267.
Murphy, J. (2023). Challenges of conducting autoethnographic research in social work: A reflection on the researcher’s role. Journal of Social Work Research, 48(2), 210-222.
O'Neil, C. (2018). Transformative learning through autoethnography: Professional development in social work practice. Social Work Education, 37(5), 467-478.
Roy, W. G., & Uekusa, A. (2020). Autoethnography and racialization in social work practice: A comparative study. Journal of Social Work Practice, 34(4), 340-353.
Sánchez-García, M., & Rivera, D. (2023). El poder de la autoetnografía en la intervención social: Una mirada desde las realidades racializadas. Revista de Trabajo Social, 58(1), 77-91.
Scribano, A., & De Sena, E. (2009). La autoetnografía como método de investigación en trabajo social: Una reflexión crítica. Cuadernos de Trabajo Social, 22(2), 231-246.
Solano Acuña, M. (2020). Epistemología indígena y autoetnografía en contextos de resistencia. Editorial Mesoamérica.
Tuck, E. (2009). Suspending damage: A letter to communities. International Journal of Qualitative Studies in Education, 22(4), 1-19.
Vidal-Ortiz, S. (2004). Racialización y trabajo social: Entre las identidades coloniales y el racismo estructural. Anuario de Trabajo Social, 13(2), 92-106.
Wall, S. (2006). An autoethnography on learning about autoethnography. International Journal of Qualitative Methods, 5(2), 146-160.
Witkin, S. (2022). The challenges of autoethnography in social work research. Journal of Social Work, 50(3), 319-336.
Ahmed, S. (2012). On being included: Racism and diversity in institutional life. Duke University Press.
Ahmed, S. (2021). Complaint!. Duke University Press.
Alcoff, L. M. (1991). The problem of speaking for others. Cultural Critique, 20, 5–32.
Anthias, F. (2001). The material and the symbolic in theorizing social stratification: Issues of gender, ethnicity, and class. The British Journal of Sociology, 52(3), 367–390.
Blanco, C. (2012). Autoetnografía: Una perspectiva metodológica para la investigación social. Universidad Nacional de Colombia.
Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico (2.ª ed.). Taurus.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina (2.ª ed.). Anagrama.
Butler, J. (2001). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.
Caballero, C., & Chamberlain, L. (2021). Racial microaggressions and mental health in higher education: Challenging silent narratives and (re)centring marginalised voices. Race Ethnicity and Education, 24(6), 723–739.
https://doi.org/10.1080/13613324.2020.1740257
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2005). The Sage handbook of qualitative research (3.ª ed.). Sage Publications.
Díaz, M., & Barreto, C. (2024). Racismo cotidiano y estructuras de exclusión: Una mirada interseccional. Ediciones Tinta Negra.
Ellis, C. (2009). Revision: Autoethnographic reflections on life and work. Left Coast Press.
Ellis, C., & Bochner, A. P. (2000). Autoethnography, personal narrative, reflexivity: Researcher as subject. In Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 733–768). Sage.
Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: An overview. Historical Social Research, 36(4), 273–290.
Foucault, M. (1992). Microfísica del poder (2.ª ed.). La Piqueta.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Gergen, K. J. (1992). El yo saturado: Dilemas de identidad en el mundo contemporáneo. Paidós.
Gilligan, C. (1985). La moral y la teoría: Psicología del desarrollo femenino. Fondo de Cultura Económica.
Gunaratnam, Y., & Lewis, G. (2001). Racializing emotional labour in social welfare occupations: An ethnography of home care work. Journal of Social Work Practice, 15(2), 131–148.
Harding, S. (1996). Ciencia y feminismo. Morata.
Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres: La reinvención de la naturaleza. Cátedra.
Holman Jones, S., Adams, T. E., & Ellis, C. (2021). Handbook of autoethnography (2nd ed.). Routledge.
hooks, b. (2004). El feminismo es para todo el mundo. Traficantes de Sueños.
Hughes, S. (2008). Toward ‘good enough’ methodology? Autoethnography in qualitative research. Educational Studies, 44(2), 125–143.
JCASC (2023). Journal of Critical Autoethnography and Social Change.
Martín-Barbero, J. (1991). De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili.
Mesa, A. (2019). Ética y transformación social en la intervención comunitaria. Revista Latinoamericana de Trabajo Social, 17(1), 45–63.
Moreno, M. (2009). La violencia simbólica: Claves para su comprensión y crítica feminista. In A. Aguado & E. Lorente (Coords.), Mujeres y hombres: ¿Un amor imposible? (pp. 145–160). Icaria.
Ohito, E. O. (2020). The pedagogy of Black suffering: Anti-Blackness and higher education. Harvard Educational Review, 90(2), 171–194.
O’Connor, L. (2019). The emotional burden of social work: Recognizing and addressing burnout. Journal of Social Work, 19(3), 249–265.
Ortner, S. B. (1974). Is female to male as nature is to culture? In M. Z. Rosaldo & L. Lamphere (Eds.), Woman, Culture and Society (pp. 67–88). Stanford University Press.
Pennington, J. (2007). Autoethnography and teacher identity: A critical exploration. Sense Publishers.
Quicke, J. (2010). Narrative strategies in educational research: Reflections on autoethnography and critical storytelling. Routledge.
Ramos-Zayas, A. Y. (2020). Learning to be Latino: How colleges shape identity politics. Rutgers University Press.
Reyes-Muñoz, I. (2024). Autoethnografía y la ética del compromiso en la investigación social. Revista de Métodos Cualitativos, 15(1), 98–115.
Rich, A. (1986). Nacemos de mujer: La maternidad como experiencia e institución. Cátedra.
Rodríguez, M. J. (2022). Habitus racializado y exclusión institucional: Lecturas desde el Sur global. Editorial Akal.
Sánchez-García, A., & Rivera, Y. (2023). Epistemologías insurgentes en el trabajo social: cuerpos, saberes y resistencias. Revista Latinoamericana de Trabajo Social Crítico, 12(2), 45–61.
Santos, B. de S. (2016). Epistemologies of the South: Justice against epistemicide. Routledge.
Segato, R. (2013). La guerra contra las mujeres. Traficantes de Sueños.
Smith, L. T. (1999). Decolonizing methodologies: Research and indigenous peoples. Zed Books.
Vidal-Ortiz, S. (2004). On being a White person of color: Experiencing racialization. Qualitative Sociology, 27(2), 177–195.