De la formació a l’angoixa: trajectòries doctorals i malestar estructural

    Autor/s

    Íngrid Castañé Curiel

    cc.ingrid@gmail.com

    Membre de l'organització del CoCA2022

    En aquesta comunicació parteixo d’una experiència personal situada: la d’una trajectòria doctoral desenvolupada en un context de “precarietat privilegiada” —unes condicions relativament estables, gràcies a un contracte predoctoral, però marcades per la convivència amb un discurs persistent sobre la dificultat, o directament la inviabilitat, de projectar una carrera estable dins l’acadèmia. La percepció compartida d’incertesa, que travessa el present i les expectatives de futur, s’agreuja per una sensació d’orfenesa institucional que, un cop finalitzada la tesi, es confirma com a realitat.

    Lluny de presentar un cas individual com una excepció, en sintonia amb allò que -molt encertadament- assenyala aquest simposi, la proposta pretén situar aquesta vivència en un marc col·lectiu d’arrel estructural. L’objectiu és contribuir a una reflexió compartida sobre els límits, les tensions i les contradiccions que travessen els processos de formació i socialització acadèmica. La lògica quantitativa i productivista pròpia del model universitari neoliberal desfigura aquests processos, especialment en disciplines com l’antropologia, que requereixen temps, maduració i profunditat. En aquest context, el doctorat esdevé un aparador de mèrits, on les exigències d’excel·lència normalitzen l’autoexplotació i invisibilitzen el caràcter formatiu i experimental que hauria de tenir la recerca primerenca.

    Aquest escenari se superposa amb un context vital precaritzat que va més enllà de l’acadèmia: la crisi d’habitatge, la inestabilitat laboral, la manca de perspectives de futur i un imaginari col·lectiu marcat per la incertesa i el col·lapse. Aquesta atmosfera genera una experiència vital d’angoixa, especialment entre els perfils més joves. En lloc de reconèixer aquest malestar estructural, el model d’acadèmia neoliberal l’intensifica, operant com un factor d’estrès afegit. Per això, espais com aquest simposi són imprescindibles per posar en comú no només els obstacles laborals, sinó també els efectes que aquests tenen en la salut mental i emocional de qui es forma, investiga i sobreviu des d’aquestes condicions.

    Bibliografía
    Morales, C., Muñoz-Cortés, E., Soriano, L., i Sánchez, C. (2022). «Investigación y jóvenes investigadores: La excelencia en la precariedad». Encuentros Multidisciplinares, 70, 1-10. Pérez, M. i Montoya, A. (2018). «The Unsustainability of the Neoliberal Public University: Towards an Ethnography of Precarity in Academia». Disparidades. Revista de Antropología (Revista de Dialectología y Tradiciones Populares), 73(1), 9-24. Ruiz, R. A. (2020). «Minorías académicas y precariedad. La relación del neoliberalismo y la producción de conocimiento en las ciencias sociales». Saskab: Revista de discusiones filosóficas desde acá, 16. Sorrel, M.A., Martínez-Hertas, J.A., i Arconada, M. (2020). «It Must have been Burnout: Prevalence and Related Factors among Spanish PhD Students». The Spanish Journal of Psychology, 23(29), 1-13.