La present comunicació exposa una experiència docent del grau de Disseny i Innovació d’Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona, en col·laboració amb la Fundació Arrels, entitat dedicada a l’atenció de persones sense llar de la ciutat de Barcelona. La iniciativa s’ha dut a terme els 5 anteriors cursos, en el marc de l’assignatura de Context, en la que l’alumnat s’ha d’afrontar a reptes lligats a una realitat social o empresarial. Un dels grups treballa el disseny per al benestar en l’àmbit del disseny social.
El disseny contemporani necessita apropar-se a les persones reals, entendre les seves necessitats i dissenyar “amb” i no “per a” aquestes. Sota aquestes premisses, l’alumnat s’enfronta al repte de dissenyar alguna cosa per a una persona usuària d’Arrels, i que per tant ha estat en situació de carrer. Això requereix una coneixença a nivell personal per entendre qui i com és aquella persona i quines necessitats té, i que s’aconsegueix mitjançant metodologies pròpies de l’antropologia i el disseny.
La ponència presentarà aquesta experiència en el context del disseny social i l’antropologia, així com l’estructura de l’assignatura i un anàlisi crític d’algun dels processos realitzats i dels resultats obtinguts. Addicionalment, es compartiran valoracions qualitatives de representants de l’alumnat dels dos últims cursos, en relació a l’assignatura i al rol de qui dissenya, en especial en contexts complexos com el que es planteja.