Dissenyar el barri des del joc: Imaginaris col·lectius i pràctiques afectives a l’espai urbà en conflicte

    Autor/s

    Grazielle Bruscato Portella

    grazielleportella@gmail.com

    IE University, School of Architecture and Design

    Aquest treball presenta una experiència pedagògica desenvolupada amb estudiants de disseny a Barcelona, que explora el potencial del disseny participatiu com a eina crítica i relacional per imaginar i activar mons més justos. Des d’una perspectiva transdisciplinària, relacional i situada, es van co-dissenyar accions en barris afectats per la turistificació, a través de metodologies inspirades en l’urbanisme feminista, l’etnografia del disseny, el joc com a pràctica afectiva i l’atenció als imaginaris col·lectius. Amb un enfocament pedagògic basat en la indisciplina i l’escolta, els projectes van posar el cos en escena per generar confiances i dialogar amb les comunitats joves des de la quotidianitat. Les intervencions van prendre forma de dispositius mòbils, mobiliari efímer i jocs de taula que buscaven desblocar relacions entre habitants diversos i enfortir el sentit de lloc. Més que actuar com una eina per resoldre problemes, el disseny va operar com un mediador que obre escenaris de possibilitat, apel·lant a una estètica de la cura i a una ètica situada. Aquesta proposta entén el disseny com un gest compartit, que segueix més que lidera, i que interfacia —a través de pràctiques com el performative mapping— les aspiracions comunitàries amb processos institucionals i espacials. S’aborda així el disseny com a eina de mediació social, generadora de pertinença i resistència a la lògica de mercantilització urbana. Des d’una antropologia expandida, es defensa el paper del disseny com a catalitzador d’aprenentatges compartits i com a eina crítica per repensar el dret a la ciutat des d’una òptica situada i afectiva.

    Paraules clau: disseny participatiu, pedagogia crítica, turisme, sentit de lloc, joc, pràctiques situades.

    Bibliografía
    Anderson, B., & Ash, J. (2015). Atmospheric methods. In P. Vannini (Ed.), Non-Representational Methodologies. Re-Envisioning Research (pp. 34–51). Routledge. Ateljevic, I., Morgan, N., & Pritchard, A. (Eds.). (2007). The critical turn in tourism studies: Innovative research methods. Routledge. Barone, T., & Eisner, E. W. (2011). Arts based research. Sage Publications. Barrett, E., & Bolt, B. (2010). Practice as research: Approaches to creative arts enquiry. I. B. Tauris. Bianchi, R. V. (2009). The ‘Critical Turn’ in Tourism Studies: A Radical Critique. Tourism Geographies, 11(4), 484–504. https://doi.org/10.1080/14616680903262653 Böhme, G. (2016). The Aesthetics of Atmospheres. Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781315538181  Deitz, M., Notley, T., Catanzaro, M., Third, A., 2018. Emotion Mapping: Using Participatory Media to Support Young People’s Participation in Urban Design. Emotion, Space and Society, 28, 9–17. https://doi.org/10.1016/j.emospa.2018.04.004.  Dunne, A., Raby, F. (2013). Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. MIT Press.  Edensor, T. (2014). Rhythm and arrhythmia. En P. Adey, D. Bissell, K. Hannam, P. Merriman y M. Sheller (Eds.). The Routledge handbook of mobilities (pp. 163-171). Routledge. Escobar, A. (2018). Designs for the Pluriverse. Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Duke University Press.  Hamers, D. Bueno de Mesquita, N. Vaneycken, A., Schoffelen, J. (eds.). (2017). Trading Places: Practices of Public Participation in Art and Design Research. Dpr-Barcelona. Haraway, D. (2020). Situated knowledges: The science question in feminism and the privilege of partial perspective. In Feminist theory reader (pp. 303-310). Routledge. Higgins-Desbiolles, F., Carnicelli, S., Krolikowski, C., Wijesinghe, G. y Boluk, K. (2019). Degrowing tourism: rethinking tourism. Journal of Sustainable Tourism, 27:12, 1926-1944 Higgins-Desbiolles, F., Chew Bigby, B. (Eds.). (2022). The Local Turn in Tourism: Empowering Communities. Channel View Publications Ingold, T. (2012). Introduction. En Janowski, M. y Ingold, T. (Eds.), Imagining Landscapes: Past, Present and Future (pp. 1-19). Routledge. Jacobs, J. (2011). Muerte y vida de las grandes ciudades. Capitán Swing. Judd, D., Fainstein, S. (1999). The Tourist City. Yale University Press MacCannell, D. (2007). Lugares de encuentro vacíos. Melusina. Manning, E. (2016). Ten propositions for research-creation. In N. Colin & S. Sachsenmaier (Eds.), Collaboration in Performance Practice (pp. 133–141). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137462466 Matrix Feminist Design Co-operative. (1984). Making Space. Women and the Man Ma de Environment. Pluto Press. McDowell, L. (1999). Gender, Identity and Place. Understanding Feminist Geographies. University of Minnesota Press. Nogué, J. (2010. El retorno al paisaje. Enrahonar. An international journal of theoretical and practical reason, 45, 123-136. Pink, S., Fors, V., Lanzeni, D., Duque, M., Sumartojo, S., Strengers, Y. (2022). Design Ethnography: Research, Responsibilities, and Future. Routledge. Yanes, S. (2021). La cuestión turística. Trece entrevistas para repensar el turismo. Alba Sud Editorial.  VV.AA. (2023). Guia per al disseny d’espais públics amb perspectiva de gènere interseccional. Col·lectiu Punt 6 / Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya.