Autor/s

Elisenda Ardèvol

eardevol@uoc.edu

No especificada

L’antropologia del disseny es basa en incorporar la teoria antropològica a la producció d’objectes, espais i serveis. També l’antropologia aporta al món del disseny el mètode etnogràfic per aproximar el disseny a les formes de vida de la gent i dissenyar d’acord amb les necessitats, aspiracions i cosmovisions de les comunitats, generalment a partir de l’observació etnogràfica, però també de la co-investigació amb les persones i l’aprenentatge de la professional del disseny d’altre maneres de fer, de sentir, de pensar i de conviure. Tanmateix s’ha explorat menys el paper del disseny en l’antropologia i què pot aprendre l’antropologia del món del disseny. En aquesta comunicació es proposa reflexionar sobre les aportacions teòriques i metodològiques de la disciplina del disseny a l’antropologia, i en concret, mostrant l’experiència de dissenyar jocs per a reflexionar sobre el canvi climàtic que em dut a terme des de l’equip de recerca mediaccions (cultura digital, disseny crític i comunicació en xarxa) basat en l’etnografia i en el desenvolupament de metodologies de recerca-acció a partir del joc i en la co-creació d’històries de futur per explorar lúdicament la nostra relació amb la natura.

 

Bibliografía
Criado, T. S. (2020). Anthropology as a careful design practice?. Journal of Social and Cultural Anthropology (JSCA), (H. 1), 47-70. Hamayon, R. (2016). Why we play: An anthropological study. Hau Books. Malaby, T. M. (2009). Anthropology and play: The contours of playful experience. New Literary History40(1), 205-218. Otto, T., & Smith, R. C. (2020). Design anthropology: A distinct style of knowing. In Design Anthropology (pp. 1-29). Routledge. Roig, A. (2025). Our future stories: approaches to collective storytelling for climate futures and action through an integrative review. Environmental Communication19(2), 337-350. San Cornelio, G., Ardevol, E., Yael Hofman, V., & Sivera, S. (2022). Creatividad y futuros en Stop Motion: aprendiendo a construir historias colaborativamente. Arte, Individuo y Sociedad, 2022, 34 (1). Smith, R. C., & Otto, T. (2020). Cultures of the future: Emergence and intervention in design anthropology. In Design anthropological futures (pp. 19-36). Routledge. Sora-Domenjó, C., Roig, A., Fernández Ruiz, M., & Tomasena, J. M. (2024). Urbanism and Minecraft: Designing a game jam to reimagine the city. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies16(1), 101-115. Wang, Y. (2022). Image Behavior: Re-examining Design Games from the Perspective of Design Anthropology. In International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 497-509). Cham: Springer International Publishing.