Autor/s

Elisabet Marco Arocas

elisabet.marco@uv.es

UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

La present comunicació s’emmarca en una investigació en curs al territori valencià que té preten conèixer com es desenvolupen els processos de preparació per a la vida adulta i la independència a través dels recursos de la Xarxa d’Emancipació adreçats a persones joves extutelades. A partir d’un enfocament qualitatiu, mitjançant entrevistes en profunditat, s’exploren pràctiques, actuacions i experiències tant dels equips professionals com de les persones joves que transiten aquests dispositius.

Tot i que els objectius inicials de la recerca no contemplaven específicament aquesta qüestió, en l’anàlisi de la primera fase —amb persones professionals— ha emergit amb força la tensió entre el model normatiu que estructura aquests recursos i les pràctiques concretes que es despleguen en el dia a dia. Malgrat compartir un marc institucional comú, s’observen configuracions divergents entre llars d’emancipació, resultat de condicions materials desiguals, enfocaments pedagògics diferenciats i l’espai de discrecionalitat amb què operen els equips educatius.

Entenem aquesta discrecionalitat com una pràctica inevitable i ambivalenta (Lipsky, 2010): pot funcionar com a mecanisme reproductor de les lògiques institucionals —orientades a la rendició de comptes, l’eficiència i el control— o bé constituir-se en una eina d’adaptació i resistència que permet redefinir prioritats i generar pràctiques contextualitzades i innovadores.

Aprofundirem en l’anàlisi d’aquesta tensió per comprendre fins a quin punt les pràctiques professionals contribueixen a la promoció de l’autonomia o, paradoxalment, reprodueixen dinàmiques de tutela i dependència dins dels dispositius. Així mateix, ens interessa explorar en quina mesura els i les professionals exerceixen aquesta discrecionalitat de manera conscient i estratègica, com una eina política per disputar l’encàrrec institucional i garantir condicions més justes i adaptades a les trajectòries vitals dels i les joves, reforçant el seu protagonisme dins del procés d’emancipació. Aquesta línia d’anàlisi es troba actualment en desenvolupament, esperem poder compartir els resultats en el marc d’aquest congrés.

Bibliografía
Lipsky, M. (2010): Street-Level Bureaucracy, 30th Ann. Ed.: Dilemmas of the Individual in Public Service. Russell Sage Foundation Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Fondo de Cultura Económica. Melandro M. y De-Juanas, A. (2022). Transición a la vida adulta de los y las jóvenes en acogimiento residencial. Una trayectoria hacia el compromiso, la autonomía y la responsabilidad social. Presentación monográfico. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 40, 9-14. Rogers, R. (2011). “Recuerdo haber pensado; ¿por qué no hay nadie que me ayude? ¿Por qué no hay alguien que me ayude a dar sentido a lo que estoy viviendo?” La adultez instantánea y la transición de los jóvenes fuera del cuidado estatal. Revista de Sociología, 47 (4), 411-426.