Etnografia i disseny, dins i fora de l’acadèmia: què passa després?

Autor/s

Enrico Marcorè

emarcore_@uoc.edu

No especificada

Aquesta comunicació, en continuïtat amb les Jornades COCA Lleida 2024, proposa avançar en la reflexió sobre l’assignatura d’Antropologia del Disseny de la UOC, explorant l’impacte que l’etnografia i el disseny poden tenir més enllà de l’àmbit acadèmic.

Partim dels principis de l’antropologia del disseny com a intervenció reflexiva en contextos socials (Otto, Smith & Wilde, 2021), i compartim la visió de Tim Ingold d’una antropologia “per al món”, que estudia amb les persones i no només sobre elles (Ingold, 2013). Això ens porta a preguntar-nos com l’antropologia i el disseny poden generar canvis reals, utilitzant l’etnografia com a eina de transformació social.

Com a professor col·laborador, he observat projectes estudiantils amb un gran potencial transformador, però el seu recorregut sovint es talla en acabar l’assignatura. Aquest treball neix de la necessitat de reprendre aquests camins, preguntant: què passa amb aquests projectes un cop finalitzada la seva presentació acadèmica?

Per respondre a aquesta pregunta, es presentarà una selecció de projectes d’estudiants entre 2022 i 2025, mostrant com propostes amb enfocament antropològic han aconseguit, o no, florir en contextos reals, generant processos de col·laboració i transformació comunitària. A través del relat dels propis autors, seguirem l’evolució d’aquestes iniciatives des de la seva concepció acadèmica fins a la seva aplicació pràctica, analitzant el paper de l’etnografia en l’adaptació de productes i processos a contextos específics.

Aquesta exploració proposa avançar d’una antropologia interpretativa cap a una antropologia generativa (Ingold, 2018), entesa com a pràctica situada (Clifford & Marcus, 1986) d’intervenció en el món. L’antropologia del disseny esdevé així un espai fèrtil on docents i estudiants aprenen conjuntament, co-creant possibilitats que transcendeixen els límits de l’acadèmia.

Bibliografía
  • Ingold, T. (2018). Anthropology and/as Education. London: Routledge.
  • Otto, T., Smith, R. C., & Wilde, D. (2021). Design Anthropology: Theory and Practice. London: Bloomsbury Academic.
  • Ingold, T. (2013). Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. London: Routledge.
  • Clifford, J., & Marcus, G. E. (Eds.). (1986). Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley: University of California Press.