Innovació docent vs. metodologies tradicionals: reptes i aprenentatges en la docència d’antropologia social

Autor/s

Ainhara Del Pozo Nogales

ainhara.delpozo@gmail.com

Universitat de Barcelona

A partir de la realització de les pràctiques del grau d’Antropologia Social a la Universitat de Barcelona, i des de la meva primera aproximació a la docència com a investigadora predoctoral, aquesta comunicació té per objectiu exposar alguns dels principals aprenentatges i reptes que han sorgit en aquest procés. En la lògica de la “fast academy” i en un context marcat per la saturació d’informació i la crisi d’atenció, presentaré dues experiències que poden considerar-se, en un primer moment, com contraposades: d’una banda, una activitat fora de l’aula que podria ser considerada com “d’innovació docent” i de l’altra, l’experiència d’un taller “tradicional” centrat en la presentació i discussió de lectures.

La primera és un exercici dinàmic de mapatge crític i etnografia urbana en grups, on l’alumnat observa i analitza un espai urbà concret per identificar dinàmiques socials, exclusió i apropiacions, i elabora mapes col·laboratius que integren diferents perspectives. La segona experiència és un taller centrat en la presentació i discussió de textos entorn de l’antropologia de l’Estat, que ofereix eines teòriques i metodològiques des d’una mirada crítica i relacional.

A través de la comparació d’aquestes dues propostes, la comunicació busca qüestionar la dicotomia entre activitats tradicionals/alternatives i/o curriculars/no curriculars. Alhora, pretén mostrar com ambdues poden facilitar una coproducció de coneixement participativa, rellevant i connectada amb problemàtiques socials actuals, i que permeti vincular els continguts centrals de l’assignatura amb casos i exemples concrets.

Bibliografía