La politització de l’expressió de la feminitat. Una anàlisi del grup de noies joves “Las Nancy” d’un barri de Barcelona.

Autor/s

Clàudia Campos Castro

claudiacamposcastro@gmail.com

Universitat Autònoma de Barcelona

Aquest treball fa una anàlisi sobre un grup que anomenem Las Nancy, d’un projecte socioeducatiu destinat a noies joves d’un barri de Barcelona, gestionat per un servei de dinamització juvenil del districte de Sant Andreu. A priori té com a objectiu principal promoure l’expressió individual i la reflexió feminista a través del maquillatge, la fotografia i l’art. Tot i que el maquillatge s’entén com una eina d’empoderament i de denúncia social, l’anàlisi revela que en les activitats del grup també es reprodueixen patrons i estereotips de gènere vinculats a la indústria cosmètica patriarcal. Aquest treball conclou que Las Nancy adquireixen una dimensió més política que social, ja que l’espai serveix com a plataforma per introduir valors feministes en les participants. No obstant això, s’observa una interiorització limitada d’aquests valors en el pensament crític de les noies més joves, sovint influïdes per ideals estètics hegemònics. El projecte s’enfronta a la contradicció entre la seva voluntat transformadora i la reproducció de discursos alineats amb el patriarcat. Tot i això, destaca com un espai significatiu per a la reflexió i la socialització juvenil.

Bibliografía
  • Aguilar Nani. (2020). Una aproximación teórica a las olas del feminismo: la cuarta ola.
  • Cárdenas, J. A. M. (2008). El futbol nos une: socialización, ritual e identidad en torno al futbol. Culturales, 4(8), 101-140. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4002140.pdf
  • Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory, and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 1989(1), Article 8.
  • Davis, A. Y. (2005). Mujeres, raza y clase (Vol. 30). Ediciones Akal.
  • De Miguel Álvarez, A. (2008). Feminismo y juventud en las sociedades formalmente igualitarias. Revista de Estudios de Juventud, (83).
  • Gil Gallardo, N. (2023). Del feminisme als feminismes. La història d’una evolució [Treball de final de grau, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://ddd.uab.cat/pub/tfg/2023/284552/TFG_Gil_Gallardo_Nerea.pdf
  • Hall, G. S. (1905). Adolescence: Its psychology and its relations to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion and education (Vol. 2). D. Appleton.
  • Lagarde, M. (1996). Género y feminismo: desarrollo humano y democracia. http://repositorio.ciem.ucr.ac.cr/jspui/bitstream/123456789/259/1/RCIEM226.pdf 
  • Lagarde, M. (1994). Perspectiva de género. Diakonia, (71), 23-29. 
  • Laguna Mariscal, G., & Martínez Sariego, M. M. (2014). El denuesto del maquillaje femenino: tópico literario y concepción ideológica patriarcal. Universidad de Sevilla.
  • Langner, S., & Specht, G. (2021). Rituales feministas: maquillaje mutuo y su aspecto ritual-sensorial. En XII Congreso Argentino de Antropología Social (CAAS) (La Plata, juny, juliol i setembre de 2021).
  • Mead, M. (1993). Adolescencia, sexo y cultura en Samoa. En Adolescencia, sexo y cultura en Samoa (pp. 281-p).
  • Pàmpols, C. F. (1998). De jóvenes, bandas y tribus: antropología de la juventud.
  • Rincón, C. G. (2004). La educación en valores y los nuevos espacios de socialización juvenil. Sociedad y utopía: Revista de ciencias sociales, (23), 109-126.
  • San Julián, E. R. (2010). Socialización y referentes socio-grupales en la construcción de identidad juvenil. Educación y Futuro: Revista de investigación aplicada y experiencias educativas, (22), 55-70.
  • Serveis de dinamització juvenil | Joves. (s. f.). https://ajuntament.barcelona.cat/joves/ca/canal/serveis-de-dinamitzacio-juvenil Angela Davis: “Raza, género y clase son elementos entrelazados.” (2016.). www.elsaltodiario.com. https://www.elsaltodiario.com/hemeroteca-diagonal/angela-davis-raza-genero-y-clase-son-elementos-entrelazados