Lost in translation? Mixticitat metodològica, disciplinària i institucional d’ un projecte participatiu sobre bretxa de gènere i salut mental

Autor/s

Jordi ROCA GIRONA

jordi.roca@urv.cat

No especificada


Alegre Elisa

elisa.alegre@urv.cat

No especificada


RAMONA TORRENS BONET

ramona.torrens@urv.cat

No especificada

La nostra proposta presenta i discuteix qüestions metodològiques relatives a un projecte en curs, dins del programa Connecta de la Fundació La Caixa, sobre la bretxa de gènere existent en l’ús de recursos laborals dirigits a homes i dones amb trastorns de salut mental (TSM). Segons dades corresponents a Catalunya, les dones constitueixen el 60% de les persones que visiten els centres de salut mental d’ adults, però representen tan sols el 35% de les persones usuàries dels serveis d’ inserció laboral adreçats a persones amb TSM.

El projecte pretén identificar les causes d’ aquesta baixa participació amb la finalitat de proposar mesures que n’augmentin la presència en aquests serveis. Es tracta d’ un projecte en el nucli principal del qual estan involucrades una entitat investigadora universitària (GAS-URV) i dues entitats de l’ àmbit de la salut mental (Pere Mata i CHM), amb més d’una quinzena de membres de l’equip de recerca pertanyents a diverses disciplines (antropologia, psicologia, sociologia, salut mental, treball social), la qual cosa comporta una extensa, complexa i intensa activitat d’ aprenentatge i traducció de sabers.  Emprem una metodologia mixta que integra enfocaments quantitatius i qualitatius en un marc participatiu basat en la comunitat.

Hem establert la participació dels diversos agents (les pròpies dones -usuàries i potencials usuàries-, les persones professionals responsables dels serveis, les empreses col·laboradores, les famílies…) i d’un nombre gran de participants, com la realització de jornades participatives i grups focals, en totes les fases de la recerca: disseny del projecte i les  tècniques; formulació de propostes d’intervenció i millora; espais d’ autoeducació en perspectiva de gènere, tallers formatius sobre l’ origen cultural de les diferències entre homes i dones i els seus estereotips. D’aquí en sortirà l’Informe Final i material informatiu adreçat a la Xarxa Social de Salut Mental i les institucions col·laboradores.

Bibliografía
Marshall, M., Crowther, R., Almaraz-Serrano, A., Creed, F., Sledge, W., Kluiter, H., et al. (2001). Systematic reviews of the effectiveness of day care for people with severe mental disorders: (1) Acute day hospital versus admission; (2) Vocational rehabilitation; (3) Day hospital versus outpatient care. Health Technol Assess, 5(21). https://doi.org/10.1007/s10488-022-01227- Pachouda, B., & Corbière, M. (2014). Pratiques et interventions de soutien à l’insertion professionnelle des personnes présentant des troubles mentaux graves: résultats et pistes de recherche. L'Encéphale, 40(Suppl 2), S33-S44. https://doi.org/10.7203/CIRIECJUR.36.16980 Salinas Tomás, M. F., & Marhuenda Fluixá, F. (2020). Acceso al empleo de las personas con discapacidad: situación en el empleo en las personas con enfermedad mental. CIRIEC-España, Revista Jurídica de Economía Social y Cooperativa, 36, 273-311. https://doi.org/10.17711/sm.0185-3325.2013.019 Simeon J Zürcher, M. Zürcher, M. Burkhalter, & D. Richter. (2022). Job retention and reintegration in people with mental health problems: A descriptive evaluation of supported employment routine programs. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 50, 128-136. https://doi.org/10.1016/j.encep.2014.04.001 Mascayano Tapia, F., Lips Castro, W., & Moreno Aguilera, J. M. (2013). Estrategias de inserción laboral en población con discapacidad mental: una revisión. Salud Mental, 36, 159-165.