Pràctiques alimentàries i processos de recuperació en dones que han estat en situació d’exclusió residencial. El cas de la Llar Rosario Endrinal com a projecte feminista de Communal Housing First

Autor/s

María Eugenia Piola Simioli

eugeniapiola@ub.edu

Universitat de Barcelona


Marta Llobet Estany

mllobet@ub.edu

Universitat de Barcelona


Araceli Muñoz Garcia

aracelimunoz67@gmail.com

No especificada

La Llar Rosario Endrinal a Barcelona és un projecte feminista de Communal Housing First que aborda el sensellarisme femení crònic. Les dones en situació de sensellarisme no sols manquen d’habitatge, sinó que enfronten una exclusió social profunda, amb xarxes fragmentades, oportunitats limitades i experiències traumàtiques que augmenten la desconnexió social. L’enfocament Communal Housing First ofereix un model d’habitatge col·lectiu que facilita un entorn de suport mutu, essencial per a la recuperació posttraumàtica i la reconstrucció de xarxes socials. Ofereix, així, un acompanyament que respon a les necessitats materials i emocionals de les dones en situació de sensellarisme, impulsant el seu benestar integral i la seva recuperació.
En aquest context, les pràctiques alimentàries es converteixen en espais significatius dins dels processos de recuperació i reconstrucció de la vida quotidiana d’aquestes dones. Les seves narratives apunten al paper rellevant que pot tenir l’alimentació en la construcció d’identitat, en la connexió amb records personals i culturals, i en la generació de vincles afectius. També emergeixen sabers culinaris propis i preferències alimentàries que contribueixen a reforçar la sensació d’agència i reconeixement. Per una banda, el pas a la Llar Rosario Endrinal ha suposat canvis en la seva relació amb el menjar, on han passat d’una situació de precarietat, amb escassa autonomia i opcions limitades, a un entorn on poden prendre decisions sobre la seva alimentació. Per altra banda, els hi proporciona un espai segur i personal de privacitat i autonomia adequat per a poder cuinar. També es posen de manifest els seus coneixements i preferències en relació amb l’alimentació, que en alguns casos contribueixen a reforçar la confiança en les seves capacitats i la valoració de les seves experiències.
Bibliografía