El debat sobre la coproducció del coneixement planteja preguntes fonamentals per a l’antropologia contemporània: com dialoguen les metodologies de les ciències socials amb altres àmbits del coneixement, com ara els estudis culturals, els estudis fílmics o les pràctiques artístiques? Aquesta comunicació parteix d’aquest marc per presentar una recerca desenvolupada per un equip d’investigadores i investigadors especialitzats en estudis fílmics que, per abordar el seu objecte d’estudi, han incorporat eines clàssiques de l’antropologia com les entrevistes semi-estructurades i els grups focals.
Es tracta del projecte I+D MaterScreen, que analitza la representació dels processos reproductius i les maternitats (menstruació, embaràs, avortament, puerperi, menopausa) en la ficció espanyola contemporània disponible a plataformes VoD (2013–2023). L’objectiu de la recerca és doble: d’una banda, entendre com es construeixen els imaginaris audiovisuals sobre l’experiència reproductiva; de l’altra, copsar com aquests imaginaris són interpretats per les espectadores a partir de les seves pròpies trajectòries vitals.
Per fer-ho, el projecte s’articula com una recerca aplicada i transdisciplinària, que compta amb la participació de col·lectius professionals —com Dones Visuals o l’Associació de Llevadores de Catalunya— i amb la implicació directa de dones que han viscut diferents experiències reproductives. Aquesta aproximació ens ha permès generar espais de reflexió compartida que no només produeixen coneixement, sinó que també tenen una vocació de transformació social.
La comunicació proposa, així, una reflexió crítica sobre els límits i potencialitats d’emprar metodologies de l’antropologia des d’altres disciplines per tal de coproduir coneixement amb les persones i col·lectius implicats en la recerca.