Què interessa als infants sobre la sexualitat? Una exploració de narratives i preguntes de nens i nenes d’escoles de primària a Catalunya

Autor/s

Estel Malgosa Gasol

Estel.malgosa@uab.cat

UAB

En les darreres dècades, diversos organismes internacionals (OMS, 2006; UNESCO, 2009, 2018) han promogut la incorporació de l’educació sexual integral (ESI) als currículums escolars, amb l’objectiu de garantir que infants i joves puguin prendre decisions informades, saludables i respectuoses sobre la seva sexualitat (UNESCO, 2018). Tot i que la definició de sexualitat de l’OMS (2006) inclou les dimensions emocionals, psicològiques i socials, els programes actuals continuen centrant-se en l’adolescència i en un enfocament biomèdic i preventiu, focalitzat en les ITS, l’embaràs no desitjat  o la prevenció de violències (Iyer & Aggleton, 2015; Herat et al., 2018; Malgosa, 2023). Aquest enfocament adultocèntric genera un desajust entre els continguts de l’ESI i les experiències de la infància i la joventut (McGeeney, 2015; Quinlivan, 2018).

Aquest estudi adopta una perspectiva feminista materialista que entén els coneixements com a producte d’intra-accions (Barad, 2007) entre elements humans i més-que-humans, en assemblatges discursius i materials (Deleuze & Guattari, 1988; Spyrou, 2019). A partir d’aquesta mirada, s’exploren les preguntes i narratives de 331 infants de 9 a 11 anys de vuit escoles públiques de la província de Barcelona, recollides mitjançant 237 preguntes escrites anònimes i 32 grups focals.

Els resultats mostren que, malgrat el predomini del model reproductiu, les criatures expressen interès per experiències corporals pròpies, com la menstruació, el semen, els genitals, les sensacions plaents o la masturbació. L’estudi defensa una ESI que reconegui la infància com a subjecte epistèmic i que incorpori les seves vivències. Això permetria reduir l’estigma, afavorir el benestar i fomentar una educació sexual més inclusiva i transformadora des de les primeres edats.

Bibliografía
Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham: Duke University Press. Deleuze, G., & Guattari, F. (1988). A thousand plateaus. London: Athlone.   Herat, J., Plesons, M., Castle, C., Babb, J., & Chandra-Mouli, V. (2018). The revised international technical guidance on sexuality education-a powerful tool at an important crossroads for sexuality education. Reproductive health15, 1-4. Iyer, P. & Aggleton, P. (2015). Seventy years of sex education in Health Education Journal: A critical review. Health Education Journal, 74(1), 3-15. Malgosa, E. (2023). De esto no podemos hablar hasta que seamos mayores. La gobernanza de la sexualidad en las escuelas de primaria. UAB: Tesis doctoral McGeeney, E. (2015). Young People, Sexual Pleasure and Sexual Health Services: What Happens When “Good Sex” Is Bad for Your Health? In K. Wright & J. McLeod (Eds). Rethinking Youth Wellbeing (pp. 91–108). London: Springer. OMS. (2006). Defining sexual Health. Report of a technical consultation on sexual Health. Geneva: OMS. Quinlivan, K. (2018). Exploring Contemporary Issues in Sexuality Education with Young People Theories in Practice. London: Plagrave Macmillan. Spyrou, S (2019). An Ontological Turn for Childhood Studies? Children & Society, 33(4), 316-323. UNESCO. (2009). International technical guidance in sexuality education: An evidence- informed approach for schools, teachers and health educators. UNESCO. UNESCO. (2009). International technical guidance on sexuality education: an evidence-informed approach. UNESCO.