Tecnologies de poder i discurs emocional: Irrupció neoliberal en les pràctiques i les subjectivitats professionals de l’Educació Social

Autor/s

Roger Puig Lucas

rogerpuig92@gmail.com

No especificada

En aquesta comunicació es proposa un marc conceptual i analític orientat a problematitzar el paper de l’Educació Emocional en l’àmbit de la intervenció socioeducativa. Lluny de constituir una eina neutra o emancipadora, es defensa que l’Educació Emocional funciona com una tecnologia de poder que desplaça els conflictes estructurals cap a la interioritat emocional dels subjectes, individualitzant el malestar i despolititzant les condicions materials de l’exclusió. A partir de perspectives crítiques de l’antropologia i la filosofia social, s’analitza com l’Educació Emocional legitima processos de subordinació i d’adaptació institucional sota una retòrica d’autogovern i responsabilitat personal. L’article combina un desenvolupament teòric sobre la intervenció social com a dispositiu de govern amb una etnografia realitzada en un centre d’acollida, on s’observen pràctiques concretes de gestió emocional orientades al control i a la producció de subjectivitats funcionals. Es conclou que l’Educació Emocional, lluny d’obrir espais de consciència crítica, opera com un dispositiu d’invisibilització de les violències estructurals i de legitimació d’un ordre institucional que gestiona l’exclusió tot reproduint-la.

Bibliografía
Agamben, G. (2008). Què vol dir ser contemporàni? Barcelona: Arcàdia. ASEDES. (2007). Documentos Profesionalizadores. Barcelona: Associación Estatal de Educación Social - ASEDES. https://bit.ly/3Yr8aEK Bermúdez, C. (2012). Intervención social desde el Trabajo Social: un campo de fuerzas en pugna. Prospectiva. Revista de Trabajo Social E Intervención Social, 16, 83-101. https://doi.org/10.25100/prts.v0i16.1164 Bertolín, P. (2023). L'imepratiu de gestió emocional. Psicologització en temps de la Covid. (Con)textos: Revista d’antropologia I Investigació Social(12), 146-171. https://doi.org/10.1344/contxt.2023.12.146-171 Bourdieu, P. (1993). Espiritus de estado. Genesis y estructura del campo burocratico. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 49-62. Bourdieu, P. (2000). La disolución de lo religioso. A P. Bourdieu, Cosas dichas (p. 102-106). Barcelona: Gedisa. Bourdieu, P. (2014). Sobre el Estado. Barcelona, España: Anagrama. Bourdieu, P. (2019). Curso de sociología general 1. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores Argentina. Brown, W. (2015). El pueblo sin atributos. La secreta revolución del neoliberalismo. Barcelona: Malpaso. De la Peña, F. (enero / 2008). El psiconalálisis, la hermenéutica del sujeto y el giro hacia la ética en la obra tardía de Michel Foucualt. Sociológica, 23(66), p. 11-25. Donzelot, J. (2007). La invención de lo social. Ensayo sobre la decinación de las pasiones políticas. Buenos Aires: Nueva Visión.     Dubois, V. (2014). La acción del Estado, producto y objeto de disputa de las relacion entre espacios sociales. Actes de la recherche en Sciencies Sociales, 11-25. https://hal.science/hal-04619564v1 Dubois, V. (2018). El burócrata y el pobre. Relación administrativa y tratamiento de la miseria. Valencia: Institució alfons el magnànim. Estrada, V. M. (2012). Trabajo social, intervención en lo social y nuevos contextos. Prospectiva. Revista de Trabajo Social E Intervención Social, 16, 21-53. https://bit.ly/3UpD5jE Foucault, M. (1994). Dits et écrits (Vol. III). París: Editions Gallimard. Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica. Fricker, M. (2017). Injusticia epistémica. Barcelona: Herder Editorial. Fundació Idea. (Gener / 2024). Servei de Recollides, Trasllats, Atenció a l’espai de Ludoteca (SRTL) i Guarda Temporal infants i adolescents DGAIA. Recollit de Fundació Idea Web site: https://bit.ly/3A500dg Garcés, M. (2020). El Contratemps de l'emancipació. A C. Fernández Martorell, f. val, M. Garcés, J. Graham, P. Martínez, & J. Solé Blanch, Pedagogíes i Emancipació (p. 21-46). Barcelona: Arcadia, MACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelona. Garcés, M. (2020). Escola d'aprenents. Barcelona: Galaxia Gutenberg. García Molina, J., Sáez Carreras, J., Venceslao Pueyo, M., & Delgado Ruiz, M. (2013). Exclusiones. Discursos, Políticas, Profesiones. Barcelona: Editorial UOC. Griñan, E. (2011). Menores Mirgrantes. La dignidad a a la deriva. A G. d. Socials, Els fantasmes de l'exclusió. Ordre, representacions i ciències socials a la citat contneporània (p. 201-214). Barcelona: Universitat de Barcelona. Illouz, E., & Cabanas, E. (2019). Happycracia. Cómo la ciencia y la industria de la felicidad controlan nuestras vidas. Barcelona: Laertes Editorial. Jaeggi, R., & Celikates, R. (2023). Filosofía social. Una introducción. Madrid: Alianza Editorial. Karsz, S. (2004). La exclusión: concepto falso, problema verdadero. A S. Karsz, La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices (p. 133-214). Barcelona: Gedisa. Laval, C. (2020). Foucault, Bourdieu y la cuestión neoliberal. Barcelona: Editorial Gedisa. Laval, C., & Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo. Barcelona, España: Editorial Gedisa. Lipsky, M. (1999). La Burocracia en el nivel callejero: la función crítica de los burócratas en el nivel callejero. A J. Shafritz, & A. Hyde, Los clásicos de la Administración Pública (p. 780-794). México: Fondo de Cultura Económica. Moreno Camacho, M. A., & Molina Valencia, N. (Noviembre / 2018). La intervención social como objeto de estudio: Discursos, prácticas, problematizaciones y propuestas. Athenea digital, 8(2), 1-29. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2055 Núñez, V. (2011). Reflexiones acerca del lugar de la teoría en la educación social, hoy. Revista Educación Social, 1-13. https://bit.ly/3Cbrsq9 Sorondo, J. (2020). El discurso neoliberal en educación y sus otros lenguajes. El caso de la educación emocional en Argentina. Revista Educación, Política y Sociedad, 5(2), 9-32. https://doi.org/10.15366/reps2020.5.2.001 Sorondo, J. (Septiembre / 2023). La Educación Emocional en el Marco de las Políticas Neoliberales: Reflexiones Teórico-Epistemológicas a Partir de un Estudio Exploratorio sobre Discursos de Educadoras/es en Secundarias del AMBA. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(101), 1-19. https://doi.org/10.14507/epaa.31.7717 Torres Quintero, A., & Granados García, A. (2023). Claves para una práctica reflexiva en la investigación social cualitativa. Athenea Digital, 23(1), 1-21. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3280 Úcar, X. (Noviembre / 2022). Conocimiento, acción e investigación en educación social. Educació Social. Revista d'Intervenció Socioeducativa(80), 131-153. https://ddd.uab.cat/record/258816 Venceslao, M. (2011). Dispositivos de «reeducación» y «reinserción social: un acercamiento al higienismo de nuevo cuño. A GRECS, Els fantasmes de l'exclusió. Ordre, representacions i ciències socials a la ciutat contemporània (p. 215-221). Barcelona: Universitat de Barcelona.