El paganisme contemporani és un moviment religiós estès des de mitjan segle XX principalment pels països occidentals. És proclamat com el ressorgir d’antigues tradicions politeistes precristianes d’Europa, com ara la cèltica, la nòrdica-germànica o la revitalització de la bruixeria europea. A partir d’una recerca etnogràfica híbrida (presencial i digital), aquesta comunicació analitza el paper de les plataformes digitals en la configuració d’aquesta minoria religiosa a Catalunya i Espanya.
S’exposa com des de la dècada de 1990, el paganisme ha estat profundament articulat a través dels mitjans digitals. Han intervingut en els processos de conversió, a la formació de xarxes socials que han permès la fundació d’agrupacions paganes, passant per la construcció d’identitats religioses col·lectives.
Avui dia podem parlar d’una comunitat pagana que s’edifica i se sosté mitjançant les plataformes digitals, les quals també afavoreixen una creixent visibilització social. Plataformes com Facebook, Instagram, Twitter/X, TikTok, YouTube i fòrums digitals són emprades per persones i agrupacions paganes que desitgen compartir les seves creences i pràctiques amb un ampli públic. Aplicacions com WhatsApp, Discord i Telegram són utilitzades per a la comunicació dins de la comunitat pagana. A més, els continguts digitals en aquestes plataformes constitueixen fonts d’informació que substitueixen o complementen fonts tradicionals, com els llibres, en les trajectòries de conversió. Especialment en les de persones més joves.
A partir del cas d’aquesta minoria religiosa, aquesta presentació pretén reflexionar sobre el potencial de l’etnografia digital com a complement de l’etnografia tradicional. Permet captar realitats de fenòmens socials que, d’una altra manera, no podríem. La recerca demostra que no sols les pràctiques religioses emergeixen i s’adapten a l’entorn digital, sinó que dialoguen amb el món físic, configurant noves formes de comunitat, autoritat religiosa i pertinença.