Als marges del model agroalimentari hegemònic: explotacions familiars i circuits de venda directa. El cas de Mallorca
Benvingudes a la gestió de comunicacions.
Per poder veure les comunicacions rebudes al teu Simposi, selecciona’n el títol i a continuació fes clic al botó “Cerca”.
Una vegada siguin visibles les comunicacions rebudes pots aprovar-les, rebutjar-les, editar-les o deixar-hi notes.
Als marges del model agroalimentari hegemònic: explotacions familiars i circuits de venda directa. El cas de Mallorca
Abstract
El model agroalimentari actual està caracteritzat per un model de producció intensiu, amb grans empreses productores i distribuïdores que imposen uns preus i condicions difícil d’obtenir pels petits productors. Davant aquesta situació les petites explotacions opten per vies de comercialització alternatives (venda directa, mercats de pagès o cooperatives de consum).
Aquesta recerca es basa en l’anàlisi de tres entrevistes en profunditat de petits productors agroecològics, dos hortofrutícoles i un productor de pollastres, en el context de l’illa de Mallorca. I es complementa amb tres entrevistes de la xarxa de mercats de pagesos de Barcelona com a anàlisi comparatiu.
L’objectiu es analitzar el paper que els mercats de pagès (i/o altres formes de venda directa al consumidor) tenen en la sostenibilitat econòmica i la conformació del model de producció d’explotacions agroecològiques familiars.
S’analitzarà de quina manera la venda directa ajuda a establir una estructura d'explotació amb característiques del model pagès. Per exemple, afavorint a la diversificació productiva (mentre els intermediaris requereix especialització dels productors per raons logístiques, la venda directa incita a la diversificació, ja que el consumidor final no compra només un producte), una menor ràtio entre força de treball i grandària de l'explotació (ja que el productor també ha d'assumir la tasca de distribució i la diversificació redueix la possibilitat de tecnificació de l'explotació), una major cura i aprofitament de la producció reduint el desaprofitament alimentari (en obtenir tot el guany comercial, és rendible destinar major treball per unitat de producte), o una tendència a la producció agroecològica (per demanda de la clientela).
Utilitzem cookies per assegurar que donem la millor experiència a l'usuari o usuària en el nostre lloc web. Si continueu navegant assumirem que esteu d'acord amb la nostra . política de cookies..