Títol del simposi | Resum | Coordinador | Date Created |
---|---|---|---|
01. Transmetre el pessebrisme en el camí cap a la UNESCO | El simposi “Transmetre el pessebrisme en el camí cap a la UNESCO” té com a objectiu analitzar els reptes i oportunitats que implica preservar i transmetre aquesta tradició arrelada a la cultura popular. Actualment, el pessebrisme treballa per ser reconegut com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat, una candidatura que busca garantir-ne la visibilitat, conscienciar sobre la seva importància i establir mesures de salvaguarda per assegurar-ne la continuïtat. | Jordi Montlló | 22/02/2025 |
02. Antropologia de la sexualitat a Catalunya: història, mirades i reptes | La relació entre l’antropologia com a disciplina científica i la sexualitat humana com a pràctica social i cultural ha generat tensions, debats i canvis que s’estenen fins als nostres dies. Si bé a l’antropologia més primerenca la sexualitat va rebre poca atenció, el desenvolupament de l’estudi de la sexualitat de la disciplina ha permès abordar-la com a fenomen universal que vertebra i travessa la diversitat humana, donant peu a anar molt més enllà de les etnocartografies o simples cerques de pràctiques sexuals subalternes pel món. Així, l’antropologia de la sexualitat ha anat obrint fronts on estudiar no només els fets socials i culturals relacionats amb la sexualitat, sinó també debaten sobre el rol de la sexualitat en el treball de camp, en l’escriptura etnogràfica i presentant la sexualitat com a quelcom inherent i transversal a les relacions socials i culturals que ha d’interpel·lar a l’antropologia. En aquest clima, cal considerar que la relació entre sexualitat i antropologia no és igual als contexts anglosaxons i a Catalunya, i per això resulta rellevant reconèixer-ne aquesta particularitat. Aquest simposi es presenta com un espai on poder generar de forma col·lectiva un estat de la qüestió de l’antropologia de la sexualitat a Catalunya, a partir d’obrir-se com a punt de trobada i diàleg intergeneracional, obert a perspectives diferents i a comunicacions fetes des de diferents etapes de la vida acadèmica. Les propostes podran estar orientades tant a qüestions metodològiques, genealògiques de l’estudi de la sexualitat a Catalunya, com a anàlisis i estudis empírics. | Martí Torra-Merin | 03/03/2025 |
03. Ètica i Bones Pràctiques en la recerca i la intervenció social amb famílies i infància vulnerables | La recerca antropològica amb població vulnerable presenta característiques específiques pel que fa a la confidencialitat i protecció de les persones implicades, sigui quin sigui el seu perfil i condició social. Aquestes cauteles són especialment rellevants quan la recerca s’orienta cap a la intervenció social amb famílies en situació de vulnerabilitat i en particular en l’àmbit de la criança amb infància i adolescència que pateixen una situació de risc social. | Anna Piella Vila | 12/03/2025 |
04. Coproducción de conocimiento: posibilidades, tensiones y desafíos para la antropología | La antropología carga con un legado colonial que las prácticas contemporáneas buscan redimir (Ingold 2020). Las formas en que realizamos trabajo de campo, enfocamos las etnografías y situamos la observación participante no son neutrales, sino que responden a un legado disciplinar y se enmarcan dentro de una matriz de relaciones jerárquicas y jerarquizantes que deben ser interrogadas críticamente. | Astrid Quintana Fuentealba | 13/03/2025 |
05. Todo es centro. Estrategias de control en las periferias urbanas | Las ciudades conforman, hoy día, uno de los núcleos principales de atención dentro de las dinámicas de acumulación del capital. Procesos como la gentrificación o la turistificación, además del crecimiento expansivo, actúan en la totalidad de su espacio urbano, independientemente de su carácter centro-periferia. No obstante, además de los correspondientes proyectos urbanísticos de reforma o ampliación, se hacen necesarias medidas de control social, articuladas a través de ordenanzas de convivencia, planes de actuación y acción cultural u otro tipo de regulaciones, que intervienen sobre el tejido local, muchas veces únicamente desplazando o ocultando el objeto de actuación. | José Mansilla | 14/03/2025 |
06. Sistemes alimentaris: vulnerabilitats i alternatives | D’ençà el desenvolupament de l’agroindústria i la globalització de l’alimentació, s’han desencadenat una sèrie d’impactes ambientals, socials i econòmics que dificulten la sostenibilitat dels sistemes alimentaris. En aquest sentit, diverses veus alerten de la necessitat de transformar els sistemes alimentaris cap a relacions més sostenibles i justes entre les persones i els territoris. | Patricia Homs Ramírez de la Piscina | 14/03/2025 |
07. Ciutats múltiples: una aproximació a la “ciutat” des dels estudis socials de la ciència i la tecnologia | Existeix la ciutat com un ens real o és més oportú parlar de ciutats múltiples i interrelacionades que es donen en un mateix espai? Els estudis socials de la ciència i la tecnologia (STS per les sigles en anglès) han generat algunes propostes per donar resposta a aquesta pregunta. Aquest posicionament ha suposat un canvi de paradigma dins dels estudis urbans i de la ciutat, bastint d’eines epistemològiques, teòriques i metodològiques al conjunt de les Ciències Socials. Aquest simposi, aleshores, vol ser un espai de diàleg per aquelles persones interessades a explorar altres modes de descriure la sumatòria d’assemblatges urbans anomenada com a “ciutat”. Més enllà de comprendre-la com a producte de disputes ideològiques o com a un ésser del qual assumim a priori la seva naturalesa ontològica, considerem que aquestes perspectives poden obrir vies per descriure com ens relacionem, habitem i co-construïm els nostres contextos urbans. De manera específica, aquest simposi està obert a totes les persones que tinguin un interès afí a aquesta concepció múltiple de la ciutat. Proposem, les següents línies com a guia: 1) organització col·lectiva per la construcció i disputa socio-tècnica de la Ciutat. 2) Processos de construcció de coneixements i de veritats científiques i tecnopolítiques. 3) Escenaris de fricció i encontre interespècie. 4) Descripció d’estratègies pel disseny del present i els futurs de les ciutats (plans de desenvolupament, plans directors i altres futurs utòpics) i 5) la relació amb els anomenats “recursos naturals”, la seva gestió i les formes de captació. | Ivan Ramírez Osorio | 14/03/2025 |
08. Antropologia i consciència, antropologia de la consciència | Què podem dir els antropòlegs sobre la consciència? Normalment definim la consciència com a la part no material dels éssers humans i de qualsevol entitat, humana o no, a la que atribuïm algun tipus de subjectivitat i capacitat d’abstracció. Com es realitza aquesta atribució i en quines condicions? Filòsofs i neurocientífics neguen que existeixi res no material. Però societats d’arreu del món han considerat tradicionalment que els humans (i altres entitats) són quelcom més que mera matèria. Com es produeix l’atribució d’ànima a la matèria? Busquem etnografies o contribucions teòriques que mostrin els contexts culturals en els que es produeix aquesta atribució de consciència: cultures animistes, estats alterats de consciència, cultes de possessió, fetitxes i ídols, animals no humans, esperits, estàtues sagrades, fetus, intel·ligència artificial, … What can anthropologists say about consciousness? We usually define consciousness as the non-material part of human beings and of any entity, human or not, to which we attribute some kind of subjectivity and power of abstraction. How is this attribution made and under what conditions? Philosophers and neuroscientists deny that anything non-material exists. But societies around the world have traditionally considered that humans (and other entities) are more than mere matter. How does the attribution of soul to matter occur? We look for ethnographies or theoretical contributions that show the cultural contexts in which this attribution of consciousness occurs: animist cultures, altered states of consciousness, possession cults, fetishes and idols, non-human animals, spirits, sacred statues, fetuses, artificial intelligence… | Carles Salazar Carrasco | 15/03/2025 |
09. Llegats magrebins, africans i llatins. Reptes i oportunitats per a l’estudi de Black Spain | Històricament Catalunya ha estat receptora de corrents migratoris provinents de l’estranger. Les mobilitats humanes que han conformat l’actual societat catalana han aportat un inqüestionable llegat, que cal posar en relleu i en valor per trencar amb el prejudici que fa pensar que totes les persones migrades son “nouvingudes”. La perllongada temporalitat d’aquestes mobilitats, superiors al mig segle, qüestionen d’arrel aquests supòsit. Aquest panel proposa una mirada retrospectiva sobre les aportacions d’aquestes diversitats ètniques i religioses, en clau d’anàlisi de com s’han desenvolupat identitats, pertinences i memòries entre els col·lectius d’arrels magrebines, subsaharianes o llatinoamericanes a Catalunya. Volem interrogar-nos sobre com aquests llegats esdevenen un punt de referència entre aquests col·lectius a l’hora d’enfrontar la seva vida quotidiana. | Jordi Moreras | 15/03/2025 |
10. Antropologia del Mar i dels Oceans en un context global i interdisciplinari. | Des del Grup d’Antropologia dels Mars i Oceans de l’ICA, proposem un simposi per abordar la consolidació de les ciències socials marines dins de l’antropologia, reconeixent la seva naturalesa interdisciplinària. A través d’estudis sobre maritinisme, observem la necessitat de col·laboració entre disciplines com l’oceanografia, la biologia marina, l’economia, la història, la pesca, el transport, la seguretat marítima, el patrimoni cultural, la literatura, les qüestions de gènere, la geografia i la normativa internacional per afrontar els reptes globals de la conservació i gestió dels recursos marins. L’objectiu del simposi és analitzar com l’antropologia pot contribuir a aquests intercanvis tot afirmant les seves pròpies metodologies i enfocaments teòrics. Tot i que la interacció humana amb els ecosistemes marins ha estat abordada des de diverses perspectives, sovint l’antropologia ha quedat al marge dels debats globals sobre la conservació marina i altres qüestions com la biodiversitat més enllà de les fronteres nacionals i la transició ecològica marina. Aquest simposi reflexiona sobre com les ciències socials marines poden integrar-se millor als debats sobre seguretat marítima sota la normativa internacional (UNCLOS) i els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU (ODS 2030 i 2050). També tracta el repte de la biodiversitat més enllà de les fronteres nacionals, necessitant una governança global que combini l’exploració científica amb les narratives culturals i polítiques. Finalment, es vol fomentar la col·laboració interdisciplinària per afrontar la degradació dels oceans, sensibilitzant la societat a través de l’art, la cultura i la ciència. | Montse Pijoan | 16/03/2025 |
11. Renquadrament museològic: un punt d’inflexió antropològic i curatorial en els museus etnogràfics i rurals per a un futur inclusiu | Actualment, les narratives dels museus etnogràfics experimenten una important reavaluació. Tradicionalment considerats com repositoris estàtics de cultura tangible, aquestes institucions es troben a l’avantguarda de discussions contemporànies sobre restitució, procedències i curadoria inclusiva. Els desafiaments globals actuals, els llegats colonials o l’adaptació al canvi constant, requereixen transitar des d’interpretacions rígides del patrimoni cap a marcs dinàmics impulsats per la comunitat. Com centres de coneixement, aquests museus poden redefinir les seves responsabilitats ètiques reconeixent les històries ocultes de les col·leccions i promovent representacions multi-vocals. | Diana Roberta Borràs Rhodes | 16/03/2025 |
12. Ressituant el bosc a través de les ciències socials. Reptes humans i més que humans en la globalització de la natura. | Aquesta panel s’argumenta sota les premisses de donar pes a la centralitat del bosc en les investigacions qualitatives per tal d’explicar l’estat actual dels mateixos en interacció amb problemàtiques socioambientals. Tot dialogant amb les condicions socioeconòmiques que els recursos extractius dels nostres boscos han aportat al desenvolupament històric desigual de la urbanitat / ruralitat. Sense obviar les polítiques i els discursos vers la conservació, gestió i extracció i com aquestes categories poden utilitzar-se amb finalitats contràries a les premisses sota les quals s’elaboren. També, creiem oportú, nodrir-nos d’altres disciplines per tal d’arribar a una construcció del coneixement conjunt on l’eix principal sigui el coneixement situat amb la finalitat d’interpretar les lògiques que estructuren i conformen tant l’estat actual dels boscos com les professions i els discursos dels diferents actors socials que tenen com a medi d’obtenció de valor i plusvàlua les zones boscoses, o, si més no, les conceben com a fonamentals dins les biografies. | Paolo Macrì | 16/03/2025 |
13. Posicions i tensions en el camp de la intervenció social: Punts de fuga etnogràfics per a la fonamentació d’una crítica de l’estat i l’acció pública. | Aquest simposi proposa explorar el camp de la intervenció social com un espai travessat per tensions que reflecteixen les estructures de l’Estat i l’acció pública. Utilitzant les aportacions les aportacions metodològiques d’autors com Bourdieu o Dubois proposem analitzar les relacions entre els diferents actors implicats, destacant especialment la discrecionalitat dels professionals i les dinàmiques de dominació en l’àmbit social. | Roger Puig Lucas | 17/03/2025 |
14. Sistema biomèdic, generant violències | El sistema biomèdic és un dels dispositius a través del qual s’exerceix el Biopoder (Foucault, 1976). Aquest poder segueix els paràmetres i paradigmes que estableix l’status quo i es posa al servei del mateix reproduint tots els eixos d’opressió sobre els cossos individuals, com poden ser el capitalisme, el racisme o el patriarcat. | Lourdes Franco Lopez | 17/03/2025 |
15. Redefiniendo la Vivienda: Análisis Antropológicos y Nuevas Soluciones Urbanas en Tiempos de Crisis | La antropología urbana resulta clave para analizar y comprender la crisis actual de vivienda desde una perspectiva integral, considerando aspectos sociales, culturales y económicos. Esta disciplina estudia cómo las personas interactúan con su entorno, crean comunidades y desarrollan un sentido de pertenencia en espacios urbanos diversos. A través de metodologías etnográficas, la antropología visibiliza dinámicas sociales, prácticas cotidianas y estrategias adaptativas en contextos como asentamientos informales, barrios marginados o situaciones de desplazamiento forzado. | Lidya Mabel Castillo Sanabria | 17/03/2025 |
16. L’antropologia jurídica i l’estudi del dret més enllà del dret | Aquest simposi vol reunir treballs que abordin, des de diferents disciplines, enfocaments teòrics i metodologies, l’estudi antropològic del dret. A partir de recerques que emprin l’etnografia i/o l’anàlisi teòrica o documental com a metodologies, vol interpel·lar investigadors/es que explorin, entre altres temes: els elements culturals i filosòfics que configuren el dret estatal; els biaixos subjectius (de classe, gènere, origen, ideologia, moralitat, etc.) que influeixen en la comprensió i aplicació de les lleis; l’impacte social i personal dels dispositius legals i la judicialització dels conflictes; els múltiples eixos de desigualtat i discriminació que afecten el funcionament de la justícia estatal; o les diferents experiències de indefensió i injustícia que poden patir les persones. | Raúl Márquez Porras | 17/03/2025 |
17. Educació i neoliberalisme. Cap a una nova racionalitat pedagògica. | L’avanç actual del neoliberalisme està suposant una transformació sense precedents de les polítiques educatives, donant pas a una nova racionalitat pedagògica que reconfigura radicalment la concepció, els fins i els mètodes de l’escola. En els últims anys, diferents organismes internacionals (Banc Mundial, OCDE, UNESCO, Fòrum de Davos, entre altres) han instaurat la pedagogia competencial, l’educació emocional i la digitalització, com a eixos fonamentals de l’aprenentatge. Sense deixar de recordar-nos que ens enfrontem a “un món complex i canviant” (perífrasi amb la qual referir-se a l’horitzó de precarietat dibuixat per la progressiva pèrdua de drets i la precarització de l’esfera laboral), assenyalen que els sistemes educatius han d’adaptar-se i donar resposta als requeriments del mercat de treball. Quina cultura pedagògica resulta d’aquests lineaments? Com cristal·litzen en el camp educatiu? Quina conceptualització de l’ensenyament, l’aprenentatge, i fins i tot dels propis subjectes de l’educació, promou en nou sentit comú pedagògic? El nostre panell convida a treballs etnogràfics que il·lustrin i explorin l’abast de les transformacions. | Marta Venceslao | 17/03/2025 |
29. Pensar i encarnar els desitjos des de l’antropologia: relacions, contradiccions i utopies. | Aquest panel té com a objectiu obrir un debat sobre les relacions entre desig, identitat, drets, normes i cos, des d’una perspectiva interseccional i interdisciplinària. Partint de la necessitat de desplaçar el desig cap a les seves regions limítrofes, explorarem les seves fronteres en àrees com el parentesc i la maternitat, els processos migratoris i l’amor, el treball i el mercat. Aquest panel es una proposta que sorgeix dins del Grup de Recerca en Gènere, Identitat i Diversitat de la Universitat de Barcelona, arran de la coordinació del volum “Deseos [re]negados. Cartografiando relaciones, contradicciones y utopías”. El seu propòsit és convidar al debat sobre com els subjectes interactuen amb les estructures de poder que regulen el desig, com aquestes dinàmiques configuren les relacions socials i quines tensions emergeixen entre el desig personal i col·lectiu. Seran benvingudes les propostes que enriqueixin aquestes discussions acadèmiques des d’una mirada antropològica. | Livia Motterle | 17/03/2025 |
19. El turisme com a conflicte. Aportacions des de l’antropologia social | Aquest simposi posa el focus en el conflicte com a eix fonamental d’anàlisi en l’antropologia del turisme, en tant que explica les nostres societats contemporànies a partir de les tensions socials, econòmiques i polítiques que s’hi donen. El desenvolupament de la indústria turística gairebé sempre ha generat resistències i moviments contestataris de variada índole, des de lluites ecologistes i sindicals fins als usos de l’espai públic i el dret a l’habitatge. D’una o altra manera, totes aquestes mobilitzacions han qüestionat la mercantilització, l’explotació i l’expropiació vinculades al turisme, en un context on l’Estat ha actuat com a mediador, aliant-se o enfrontant-se amb les elits del sector segons el moment polític i econòmic. L’antropologia del turisme ha tractat aquestes tensions, ja sigui analitzant l’impacte del turisme en economies rurals, els processos de patrimonialització que s’hi endeguen o les dinàmiques de desenvolupament urbà. Aquest simposi convida a presentar comunicacions que examinin el conflicte en el turisme des d’una òptica crítica i integrant diverses tradicions acadèmiques. Entre d’altres, els temes poden incloure les relacions capital-treball, la interacció amb el medi ambient, la mercantilització de l’espai social i les qüestions de gènere. | claudio milano | 17/03/2025 |
20. Espiritualitat i salut: Experiències del sagrat en els processos de sanació, l’atenció terapèutica i les pràctiques de cura | Aquest simposi proposa un espai de reflexió etnogràfica i teòrica sobre la presència de l’espiritualitat en tres experiències vinculades a la salut: els processos d’emmalaltir i sanar, la pràctica terapèutica (biomèdica i no biomèdica) i les pràctiques de cura. | Irina Casado i Aijón | 17/03/2025 |
21. El sagrat al cinema, la TV i el món digital: el paper dels mitjans de comunicació en el coneixement, pràctiques i interpretacions de l’experiència espiritual i religiosa | La relació de les persones amb un món considerat com allò invisible, sagrat o transcendent continua formant part de la vida social dels individus i els grups humans malgrat la suposada secularització, que no ha relegat la religió a l’àmbit privat ni ha portat a la disminució de creences, pràctiques i experiències relacionades amb allò espiritual o religiós, sinó a l’expansió de diferents formes, noves i velles, de relació amb el sagrat, creant en alguns casos sincretismes i hibridacions fomentades per la migració, la mobilitat, les tecnologies i la globalització. | Victòria Badia Giménez | 17/03/2025 |
22. De residus a recursos. Visions crítiques de l’economia circular des de l’antropologia | L’interès pels residus i la seva gestió ha crescut exponencialment en els darrers anys. Fenòmens com els plàstics als oceans, els abocaments tòxics o les restes nuclears han esdevingut preocupacions centrals que requereixen una intervenció tecnològica, social i política. Paral·lelament, augmenten les regulacions sobre la gestió de residus i les crítiques a les desigualtats globals en aquest àmbit, com l’exportació de deixalles electròniques cap a països del Sud Global, conceptualitzada com una “colonització dels residus”. | Alba Valenciano Mañé | 17/03/2025 |
23. Etnografiar la informalitat: enfocaments metodològics i dilemes ètics | Aquest simposi explora les interseccions entre l’etnografia i la informalitat com a objecte i com a eina metodològica en la investigació antropològica. En el camp dels estudis sobre la informalitat, aquesta ha estat abordada tant com una condició estructural que complementa les formes de governança formals, com un espai de resistència i autoorganització col·lectiva. No obstant això, l’etnografiar fenòmens informals presenta reptes epistemològics i ètics que sovint romanen poc desenvolupats. Aquest simposi proposa un espai de reflexió col·lectiva sobre com les nostres metodologies s’adapten o es veuen interpel·lades per la naturalesa fluïda, sovint opaca o ambigua, de la informalitat. | Miria Gambardella | 17/03/2025 |
24. El camp de forces de l’habitatge: aproximacions antropològiques al tortuós camí de la construcció d’un dret | Aquest simposi parteix de la constatació que la cronificació de la crisi de l’habitatge és fruit d’una aposta política per mantenir el contrast entre un dret “tou”, el dret a l’habitatge, enfront del predomini del dret a la propietat, com a dret “dur”. La propietat privada conservaria la seva posició nuclear en un model societari que, tot i travessar múltiples crisis, es resisteix a limitar les potestats dels propietaris pel compliment de la funció social de la propietat. Aquesta asimetria entre el dret a l’habitatge i el dret a la propietat es desprèn d’una multiplicitat de factors: de la configuració constitucional del dret a l’habitatge com a mer principi rector de la política social i econòmica; dels bloquejos i contrareformes que limiten l’aplicació de les lleis que garanteixen certs aspectes del dret a l’habitatge; però també de les pràctiques i experiències quotidianes dels i de les habitants, així com de les seves lluites contra els desnonaments, la criminalització de l’ocupació o el racisme immobiliari. Així doncs, aquest simposi planteja la necessitat de concebre el dret a l’habitatge com un camp de forces complex, on les prerrogatives propietàries entren en contradicció i s’oposen a la construcció del dret a l’habitatge, mantenint la seva subordinació. Per tot l’anterior, aquest simposi vol acollir treballs etnogràfics i de caire més teòric que parteixin d’una mirada antropològica sobre com es desenvolupa aquest camp de forces, tot detectant protagonismes i processos que apuntin a transformacions de la concepció social de com enfrontar una necessitat col·lectiva amenaçada. | Miguel Ruiz Díaz-Reixa | 17/03/2025 |
25. L’etnografia en el disseny // Etnografia, recerca i disciplines creatives | Aquest simposi es proposa com una continuïtat amb el celebrat al CoCA 2024 amb la pretensió de constituir un espai de reflexió i intercanvi per a compartir diferents apropaments i convergències entre l’etnografia, les arts i el disseny. En aquesta ocasió, volem explorar les maneres en què l’etnografia s’incorpora en la pràctica i la recerca en camps d’aplicació com poden ser l’urbanisme, l’habitatge, el patrimoni, el paisatge, el canvi climàtic, el disseny de producte i de serveis o l’experimentació i la recerca artística. La integració de l’etnografia en les arts i el disseny amplia els horitzons de possibilitat i aporta noves perspectives i solucions innovadores als reptes contemporanis. També demana una reflexió profunda sobre els reptes que planteja la imbricació d’aquesta metodologia amb les arts i el disseny. L’etnografia s’apropa al disseny quan va més enllà d’una mirada retrospectiva per a la construcció de teoria antropològica, entenent-se també com un mètode d’intervenció social per a la construcció de futurs en comú. Aquest simposi es proposa, per tant, ser un espai de diàleg i intercanvi entre antropòlogues, artistes i dissenyadores, on es puguin compartir experiències en curs, metodologies i/o resultats de recerca. Es pretén fomentar la col·laboració interdisciplinària i la creació de xarxes de treball que permetin avançar en la comprensió i aplicació de l’etnografia en les arts i el disseny, tot possibilitant obrir nous camps professionals a l’antropologia. | Isabel Graupera Gargallo | 17/03/2025 |
26. Cura i habitatge: drets, tensions i alternatives | En aquest simposi volem obrir el debat a l’entorn de la cura i l’habitatge, posant l’èmfasi en la manera com els règims o models de provisió de cura es veuen afectats i/o configurats pels models de provisió d’habitatge. Partim de la base que la cura i l’habitatge són sistemes clau de provisió, que estan entrellaçats i que es constitueixen mútuament. En particular, ens interessa abordar la manera com el dret a cura i el dret a l’habitatge es configuren mútuament, prenent en compte les tensions que generen, però també les possibles alternatives per avançar en fórmules més inclusives, innovadores i socialment sostenibles. Convidem a enviar comunicacions en les que des de la reflexió teòrica i/o empírica s’abordin qüestions com ara: 1) De quina manera la falta d’accés a un habitatge adequat afecta/limita les pràctiques, experiències i estratègies de cura a nivell individual i familiar? I en estreta relació, com la cura afecta i es veu afectada en situacions de vulnerabilitat i exclusió residencial? 2) En quins sentits la cura es configura com un eix clau en la definició, projecció i accés a solucions habitacionals alternatives; i quins reptes/límits es plantegen en aquest sentit? 3) Quin rol juguen les polítiques públiques d’habitatge en la definició de les polítiques de cura, i a l’inrevés? De quines maneres s’entrellacen? El simposi es planteja en el marc de dos projectes de recerca: ALTERCARE i TEVIPROP. | María Offenhenden | 18/03/2025 |
27. Antropologia social dels fantasmes | Amb Tylor (1871), Lang (1897) o el Boas en terra kwakiutl (1897) es fa palesa a l’antropologia la incontestable presència dels fantasmes dins les societats humanes, més enllà del temps i l’espai. Barrejats amb tot tipus de conceptualitzacions sobre éssers metafísics (potències, genis, espectres, esperits d’avantpassats, ombres i apareguts, déus i divinitats, dobles i reflexos, etc.), és Durkheim (1912) qui planteja la immensa escletxa de possibilitats a què dóna lloc la mort del cos i la conversió social subsegüent de l’ànima en esperit, i sobretot és ell qui consigna que, lluny d’habitar en les suposades penombres de l’ultraterrenal, es tracta en tots els casos de categories diverses d’éssers socials, és a dir, d’éssers que formen part de les societats humanes i amb els quals els vius es relacionen. On han quedat enxampats els fantasmes? Avui, els fantasmes continuen actuant en les societats àgrafes i urbano-industrials, aliens a les dinàmiques de tota morfologia social i alhora immergits, paradoxalment, en la més grollera materialitat que implica el “retorn” d’ultratomba. L’objectiu d’aquest simposi consisteix a recollir comunicacions vinculades a una recerca que es vol que sigui prioritàriament etnogràfica –dels Països Catalans i de tot arreu, sense excloure’n d’entrada aportacions teòriques elaborades des de l’antropologia– quant als models de relacions entre vius i fantasmes i quant al camp ampli que això implica –reflexivitat, teoritzacions, metodologies… i universos socials–, conscients de fins a quin punt aquesta contrapartida fantàstica de tota societat que constitueixen els fantasmes ens explica més a “nosaltres” que no a “ells”. | Gerard Horta | 18/03/2025 |
28. Imaginant futurs multiespècie: noves fronteres de l’antropologia ambiental | Les múltiples crisis ambientals induïdes per l’activitat humana –del canvi climàtic a la contaminació o la pèrdua de biodiversitat– amenacen no tan sols la continuïtat dels ecosistemes terrestres i aquàtics, sinó també la capacitat humana d’imaginar futurs sostenibles. Aquest simposi es presenta com un espai per compartir plantejaments teòrics i coneixement etnogràfic sobre com la representació d’un futur tenyit per aquestes crisis ambientals està impactant les comunitats locals i, sobretot, com aquestes hi reaccionen. Quins projectes de cura de la biodiversitat, de conservació, restauració, reparació, etc., posen en marxa aquestes comunitats? Busquem reflexionar conjuntament sobre diverses formes d’intervenció sobre el futur orientades cap al que Bird-Rose (2017) anomena “multispecies conviviality”, i que podríem traduir per una alegre companyonia multiespècie. Convidem a treballs que abordin com les poblacions locals actuen davant de la disminució o la desaparició de determinades espècies animals o vegetals que els eren familiars, com actuen davant dels efectes visibles de la contaminació de l’aigua, l’aire i el subsòl, la degradació dels boscos i el litoral, la sequera, plagues i malures, així com dels anuncis i activació de nous macro-projectes d’infraestructures, la urbanització descontrolada, etc. Quines respostes es donen a la sobreexplotació de recursos naturals, els riscos alimentaris, la crisi pesquera, etc., des de l’activisme local? Com s’actua davant de la circulació de plantejaments negacionistes del canvi climàtic? Ens interessem per iniciatives que, més enllà del conservacionisme tradicional i de l’antagonisme entre discurs científic i població local, cerquen construir un futur alternatiu basat en la cooperació multiespècie. | Eliseu Carbonell | 19/03/2025 |
18. Pensar en termes d’afectes: cossos, atmosferes i més enllà | La noció d’”afecte”, talment com s’ha anat desenvolupant a partir de l’anomenat gir afectiu, permet explorar camps d’interès per a l’antropologia amb un enfocament que, sense menystenir-ho, va més enllà de les significacions, els discursos i les construccions socials. Així, per exemple, es considera el cos en la seva materialitat, tenint en compte els afectes que, en llur qualitat d’intensitats transpersonals o prepersonals, flueixen entre cossos, i que, tot i que es generin en l’estrat inferior de consciència, no vol dir que no estiguin també culturalment condicionats. Potser l’exemple més paradigmàtic d’aquesta circulació d’afectes és el de les atmosferes que emergeixen precisament a partir de la interacció afectiva d’una multiplicitat de cossos. Les atmosferes són allò que fa que ens sentim d’una determinada manera en un lloc concret, i es tracta d’una experiència que es produeix entre materialitats humanes i no humanes. Amb això hom s’interessa també per superar les limitacions d’una comprensió excessivament racionalitzada de l’acció humana. Amb el gir afectiu es malda per superar dicotomies com social/natural, ment/cos, cognitiu/afectiu, agència/estructura, etc. L’objectiu d’aquest simposi és oferir un espai de debat en el qual es poden presentar tant aproximacions teòriques al voltant dels afectes, com exemples de casos concrets etnogràfics on es capti la seva força i realitat. | Josep Martí Perez | 24/03/2025 |
30. Music and/as ”Living Heritage” – Experiences, Case Studies, Projects, Strategies and their Application | The UNESCO Convention on the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage (ICH) in 2003 was a cornerstone that led to the rethinking of culture on a global level. Heritage – according to the convention – includes a variety of immaterial cultural expressions, such as practices, knowledge, expressions recognized as part of identity by communities, and concepts attached to objects and spaces among others. It is transmitted through generations, adapts over time, is able to reinforce identity and diversity and needs to be safeguarded for future generations. Another term often interchangeably used for Intangible Cultural Heritage and preferably applied by communities from Africa, Asia and Latin America is “Living Heritage”. Living Heritage defines cultural heritage as something dynamic and in constant development. In some states it is linked with political agenda and the idea that, for example, it may promote cultural diversity, social cohesion, reconciliation and peace. UNESCO has taken up this idea and dedicated a number of webpages to the Living Heritage. Interestingly more than 60% of the Living Heritage either consists of musical items or is based on music or in some way linked with it. | Bernhard Bleibinger | 24/03/2025 |
31. Actualitat de la festa | De banda del seu nivell d’institucionalització, la festa fe avui allò que sempre ha fet: implementar un parèntesi a la vida quotidiana en què podem contemplar els efectes d’aplicar una energia especial sobre el temps i l’espai que els transforma. En aquest apèndix que la realitat s’ha dotat es verifiquen els trets que defineixen l’estat d’excepció festiu: condició col·lectiva, límits espacials i temporals precisos, alteració de les conductes, transformació dels entorns, accions prescrites, una gestualitat determinada, narracions que funden l’acte festiu, repetició cíclica. La funció de la festa continua sent la de produir i legitimar una fragmentació de la societat marc en fraccions singularitzades i ajudar els segments que es volen diferenciats a mantenir una distància respecte d’aquells altres amb què ha de compartir un mateix espai i temps socials, així com explicitar els termes de la seva relació a les institucions hegemòniques en cada moment històric. Aquest és el sentit de tota festa: obrir una crisi al si d’un ordre social que, de sobte, es reconeix revocable, descompondre per un moment una societat desmentint o relativitzant la seva integració aparent. Aquest simposi vol esdevenir marc de trobada per recerques i reflexions que posin de relleu la vigència de la festa com a recurs cultural al servei del conflicte com a matèria primera de la vida col·lectiva. | Analelly Castañeda Mayuri | 26/03/2025 |
32. “Tocats del bolet”. Aportacions etnogràfiques a la micofilia i a la micofòbia | Els bolets són un grup d’organismes que juguen un paper important en els ecosistemes gràcies als processos bioquímics que realitzen. A més, aquestes màquines metabòliques produeixen una gran quantitat de metabòlits que els atorguen propietats tan particulars que han motivat el seu ús per diferents grups humans al llarg del temps i amb diverses finalitats. Hi ha evidències que demostren com el nostre llinatge ha consumit diferents espècies de bolets com a aliment, de possibles usos de bolets psicotròpics, així com de l’ús d’espècies per combatre malalties. Tanmateix, també s’han trobat exemples de com aquests organismes han generat creences i pràctiques que denoten sentiments de fàstic, d’aversió i fins i tot de por. | Dídac Santos Fita | 26/03/2025 |
33. Experiències de violència i discriminació en els serveis de salut sexual i reproductiva i autogestió: una mirada interseccional | Aquest simposi aborda les experiències de violència i discriminació en els serveis de salut sexual i reproductiva a Europa i Amèrica Llatina, centrant-se en l’atenció ginecològica -obstètrica i l’accés a diferents tipus de serveis – atenció pre i post natal, part, avortament, tractament de patologies ginecològiques, infertilitat – des d’una perspectiva interseccional. S’exploraran les barreres estructurals, institucionals i socioculturals que han d’afrontar en particular adolescents i joves, dones, persones non heterosexuals, non binaries i trans, persones racialitzades, migrants i persones amb discapacitat. | Serena Brigidi | 26/03/2025 |
34. De pares gats, fills moixons. Dialogant sobre les relacions intergeneracionals | Les relacions intergeneracionals són un àmbit que abasta diverses temàtiques d’interès per a l’antropologia social, en especial tot allò relacionat amb la reproducció social. Es tracta, però, d’uns vincles que s’han transformat de forma significativa des de mitjans del segle passat. Els canvis socioculturals han capgirat unes relacions jeràrquiques que havien estat marcades pel predomini de les persones més grans sobre les més joves i per la continuïtat dels ideals i els valors d’una generació a la següent. En aquest sentit, la velocitat i l’abast de les transformacions de la societat contemporània fan que coneixements, pràctiques i formes de veure el món d’una generació quedin obsoletes ràpidament. D’altra banda, els canvis demogràfics, econòmics i polítics afecten directament la solidaritat intergeneracional en àmbits com les cures, el suport econòmic o l’accés a l’habitatge entre altres. | MARTA RICO IÑIGO | 27/03/2025 |
35. La creación y contestación de la migración (ir)regular en las ciudades | La ilegalización de los migrantes, así como el control de su movilidad y permanencia en los territorios, se ha llevado a cabo a través de políticas migratorias establecidas a nivel nacional. En este panel, preguntamos por las respuestas locales a estas políticas de control de las poblaciones. | Corina Tulbure | 27/03/2025 |
36.Diàspores africanes i experiències afrodescendents. Perspectives i debats des de Catalunya | Tot i que a la dècada de 1970 ja hi havia presència africana, és sobre tot des dels inicis de la dècada dels 2000, que Catalunya es consolida com a punt d’arribada i assentament de fluxos migratoris procedents de l’Àfrica. Les circumstàncies històriques, polítiques i econòmiques de les presències africanes i afrodescendents a Catalunya són alhora diverses i complexes, com ho és la història de la relació de Catalunya amb el continent. Ho són també les trajectòries migratòries i d’assentament, així com les violències i exclusions de què són objecte les persones migrades des de l’Àfrica o afrodescendents residents a Catalunya i les estratègies de lluita i resistència que s’articulen des de diferents àmbits, ja sigui religiós, comunitari o des de l’activisme i la lluita antiracista i pels drets de les persones migrades. Així doncs, el present simposi abordarà aquesta complexitat de manera comparada amb l’objectiu de copsar la diversitat de les diàspores africanes i les experiències afrodescents a Catalunya i els debats de què participen. | Marta Contijoch | 27/03/2025 |
37. Sentit de lloc, perifèries urbanes i resistències | “El barri ja no és el que era” o “Abans hi havia orgull de ser del barri” són algunes reflexions que sovint podem escoltar en barris perifèrics. Aquestes percepcions reflecteixen processos de construcció del sentit de lloc, configurats per les formes d’habitar, les relacions socials i les tensions existents en ells. Els espais urbans, per tant, no són simples escenaris físics, sinó realitats viscudes i sentides configurades a través d’experiències quotidianes col·lectives. | Eduard Ballesté Isern | 27/03/2025 |
38. Crisis ambientals globals, respostes creatives locals | El filòsof japonès Kohei Saito adverteix, en el seu conegut llibre El capital en la era del Antropoceno (2022), que no podem deixar les solucions a les crisis ambientals actuals només en mans d’especialistes i de polítics sinó que aquestes han d’implicar tothom. Aquest simposi s’inspira en les respostes creatives que poblacions del Pirineu i pobles indígenes d’Amèrica Llatina estan donant a aquest desafiament global. Des d’una perspectiva a la vegada etnogràfica i comparativa, volem conèixer casos de poblacions d’arreu del planeta que plantegin resistències i alternatives front a les amenaces que comprometen el seu territori. Ens interessa conèixer reaccions, respostes i solucions “des de baix” a diferents conflictes mediambientals que afecten qüestions com la propietat, l’aigua, el sanejament, els residus i les escombraries, l’extractivisme energètic, el turisme o l’agricultura intensiva, per citar-ne només alguns. Són també benvinguts treballs que abordin tant la diversitat dels usos i els significats de l’entorn que envolta aquestes poblacions (rius, boscos…) com la multiplicitat de relacions que es mantenen amb i a través d’aquest. Busquem, així, comunicacions que integrin aspectes polítics, ecològics, socials, simbòlics i culturals per abordar les amenaces, els conflictes i les respostes des d’una perspectiva múltiple i holística. | Gemma Celigueta Comerma | 27/03/2025 |
39. Salut i Medicina Integrativa. Nous reptes polítics, socials, culturals i epistemològics | L` àmbit de la Salut i la Medicina Integrativa és un camp de les ciències de la salut emergent que pretén donar resposta a les noves demandes de salut de la població. Aporta una visió que vincula la salut humana amb la de l’ecosistema, un nou paradigma on les persones són agents de la seva pròpia salut i de la del planeta. | Neus Esmel Esmel | 27/03/2025 |
40. Antropología y salud en Catalunya: sexualidades, reproducción y crianza | La antropología del parentesco había considerado que la díada madre-bebé era la unidad esencial e irreductible del parentesco, además de algo natural, privado, femenino y no político. La incorporación de la perspectiva crítica colonial y la perspectiva feminista coincidió con el nacimiento de la antropología médica, que analizaba como los conceptos de la salud, la medicina y el cuerpo son modulados por las relaciones políticas, sociales y económicas. Así, los cuerpos, las sexualidades y los procesos reproductivos y de crianza se constituyeron como campos propios de la antropología contemporánea. | Bruna Alvarez Mora | 27/03/2025 |
41. Ensenyar antropologia avui | Amb aquest panel volem obrir un espai de reflexió col·lectiva sobre com la lògica de la “fast academy” incideix en la pràctica docent de l’antropologia social i cultural. Tot i que els efectes de la fast academy han estat àmpliament analitzats en l’àmbit de la recerca i la producció científica, el panel busca centrar-se específicament en les seves repercussions en la docència. En un context marcat per reptes importants, com la precarització estructural —tant del personal docent com de l’alumnat—, la crisi de l’atenció o la irrupció de la intel·ligència artificial, el simposi pretén obrir un espai de debat on pensar i discutir l’experiència docent, les metodologies d’ensenyament, així com les relacions entre professorat i alumnat. | Arnau Poy | 27/03/2025 |
42.Sacrilegi, blasfèmia i profanació. La violència contra el sagrat a la societat contemporània | D’entre tots els objectes, temps, espais, paraules i éssers que componen el món físic, alguns estan investits d’un valor especial perquè se’ls atribueix la virtut de fer manifestes les instàncies invisibles de què depenem els mortals. És el sagrat. A allò sagrat se li depara un tracte singular fet de respecte, veneració o por, però de vegades també de rancúnia i d’odi per allò que és o representa. És adorat, però també, i potser per les mateixes raons, pot ser insultat, destruït, vexat, objecte de burla i, si té forma humana, abatussat, martiritzat o assassinat. La violència pot cabre en sistemes religiosos que atorguen a l’agressió ritual contra les seves pròpies coses santificades un paper central. També s’ofèn o agredeix allò sant per a grups o pobles a sotmetre, ja que en allò adorat està resumit el seu ordre i el del món. Des d’aquesta perspectiva, el greuge, la irreverència i el dany passen a reclamar un lloc protagonista als estudis sobre la institució religiosa de la cultura sota les figures del sacrilegi, la blasfèmia, la iconoclàstia o la profanació. El simposi pretén informar sobre recerques centrades a la violència infringida contra persones, objectes, espais o moments considerats sagrats per comunitats humanes estigmatitzades per les majories socials, per altres col·lectius o per l’Estat. A la nostra societat, aquesta agressivitat religiosa és col·loca a l’empara d’ideologies com la islamofòbia, l’antisemitisme o l’anticlericalisme, les expressions de les quals revisaren en les seves expressions actuals. | Manuel Delgado Ruiz | 27/03/2025 |
43. Incompleteness and experience of anthropological production in multiple African contexts | This symposium aims to bring together research that reflect on multiple experiences of production of anthropological knowledge in and from African territory. Inspired by F. Nyamnjoh’s (2017) proposition regarding the sense of “incompleteness” – that we are always open-ended beings and seeking to complement each other in our relationships with other beings – we look for insights that question the “completeness” of our own investigations. In doing so, we emphasis on the experiences that have shaped them, based on various anthropological practices. Inspired by this discussion, we invite researchers whose work results from ethnographies carried out in and about different African contexts; research that dialogues directly with African literature, taken as a source or instrument of analysis; reflections that result from working in archives and on archives; and, finally, texts that propose theoretical discussions on experiences that deal with different forms of production that go beyond the “classic” models of doing anthropology. | Clayton da Silva Guerreiro | 27/03/2025 |
44. Lloc i personalitat. Formes de la subjectivació de l’espai. | L’objectivació del territori en les economies industrials, que naturalitzen, mercantilitzen, s’apropien i exploten els ecosistemes, contrasta amb les diverses formes de subjectivar i de personificar l’entorn i certs llocs d’altres regions, tal i com han demostrat nombroses etnografies i més recentment, autors de l’anomenat «gir ontològic». | Miquel Figueras Moreu | 27/03/2025 |
45. Velles tecnologies, noves etnografies: el ciberespai com a camp etnogràfic | El ciberespai ja es preconitzava la dècada dels 1980’s com l’última frontera del món civilitzat. Des de llavors, les inversions en capital risc i l’economia efervescent de Silicon Valley ajudaren a crear un espai situat “enlloc” on usuaris d’arreu del món podien intercanviar informació de manera lliure i descentralitzada. Des de llavors, els fluxos de dades que corren per l’autopista de la informació s’han multiplicat, diversificat, especialitzat, refinat i monopolitzat per les distintes plataformes que han emergit com a manera de centralitzar nínxols de mercat i oferir espais als usuaris per produir el seu propi contingut. Aquest simposi pretén oferir la possibilitat a investigadors i investigadores interessades en l’estudi del ciberespai de compartir les seves recerques i experiències etnogràfiques, així com eines de recerca, obtenció i contrastació d’informació a la xarxa. L’objectiu és suscitar un àmbit d’intercanvi i discussió que, mitjançant la presentació de noves recerques, permeti reflexionar i qüestionar si cal les metodologies clàssiques de treball de camp i les teories que d’aquest espai se’n fan. Així, obrim l’espai a la discussió de la combinació d’eines metodològiques i teòriques més clàssiques amb la innovació o importació d’eines pròpies d’altres camps que poden ajudar en el plantejament de treballs de camp de/a l’Internet. | Paula Galiana Molina | 27/03/2025 |
46. La fabricació de l’Estat: Els agents en la configuració de l’acció pública | Aquest simposi convida a la discussió, a partir de contribucions basades en recerques empíriques, sobre la participació de diversos agents provinents de diferents sectors en la configuració de formes d’acció pública estatal. Els processos d’intervenció pública es caracteritzen per la implicació de múltiples agents més enllà dels actors públics directament responsables: experts, juristes, representants sectorials, delegats sindicals i patronals, organitzacions de base i grups de pressió participen en diversos moments de la producció de polítiques públiques i en la configuració de cursos d’acció pública específics. Aquestes dinàmiques es manifesten en les lluites per definir un problema social, en com s’incorpora en les agendes polítiques com a objecte d’intervenció estatal, i en la negociació, contestació o implementació de polítiques a través de diferents nivells administratius. El simposi anima a presentar treballs que analitzin aquests processos, centrant-se en el paper d’agents no governamentals com ara experts, científics, periodistes, empresaris, think tanks i altres. També convida a repensar qüestions clàssiques de l’antropologia política, com la condició porosa de les fronteres estatals, el paper dels agents en l’acció estatal, i la relació entre l’Estat, el mercat i els espais socials en què intervé, analitzant els efectes mutus i les tensions existents. | Eloi Sendrós Ferrer | 27/03/2025 |
47. (Re)construint la història de l’antropologia a Catalunya: el passat de la disciplina des d’una perspectiva de gènere, decolonial i folklorista | Com és sabut, l’antropologia va tenir un origen i desenvolupament molt lligats a l’expansió colonial europea i el racisme. En el marc de l’antropologia catalana desconeixem si van tenir lloc aquests lligams, ja que la història de la disciplina ha estat un camp pràcticament inexplorat. D’una banda, s’han anat reproduint els pocs treballs pioners sobre la nostra història que van elaborar-se als anys 90; i, d’altra banda, seguint aquestes primeres investigacions, s’ha consolidat una diferenciació entre l’inici de la disciplina als anys 70 del segle XX i tot l’anterior, que ha estat reduït a uns predecessors més o menys il·lustres, però dels quals hom es desvincula. | Montserrat Clua i Fainé | 28/03/2025 |
48. Cap a una antropologia de l’antropologia: etnografiant les zones grises de l’acadèmia | Aquest simposi proposa una revisió crítica de les nostres pràctiques acadèmiques, és a dir, una “antropologia de l’antropologia” en què l’anàlisi etnogràfica es dirigeixi cap a les lògiques de funcionament de la nostra disciplina. Tot i que l’antropologia s’ha abocat a estudiar relacions de poder i desigualtat en altres grups, s’ha prestat menys atenció a la producció de coneixement sobre el nostre gremi, particularment des de perspectives autoetnogràfiques. Des de les crítiques interpretativistes dels anys vuitanta i el gir hermenèutic, s’assumeix la importància de fer visible la posició de l’antropòloga en la construcció de l’objecte d’estudi, però encara són poques les recerques que dirigeixen aquesta mirada auto-reflexiva cap al qüestionament de les jerarquies acadèmiques internes. En aquest panell, convidem a tota mena de comunicacions que problematitzin el camp acadèmic i els seus eixos de poder i desigualtat: des d’una perspectiva de gènere, classe, decolonial o d’origen nacional, fins a l’examen de la precarietat en les universitats públiques (i les noves precarietats en universitats privades), així com els obstacles per conciliar la vida professional i personal en un entorn cada vegada més competitiu. Entre els aspectes que ens interessa problematitzar es troben la tensió creixent entre vocació i facturació, la necessitat de publicar o “morir” —o, de vegades, “publicar i morir”— i els reptes del context específic català, que tot sovint es debat entre la lògica productivista anglosaxona, les dinàmiques burocratitzadores de distintes administracions de l’Estat i unes lògiques internes departamentals marcades per afinitats selectives. | Joan Roura Expósito | 28/03/2025 |
49. Literatura y antropología | La propuesta de este simposio es presentar los textos literarios como posibles fuentes de estudio etnográfico. Por ello, se invita a participar a todas las personas que hayan explorado los vínculos existentes entre la literatura y la antropología a partir de la etnoliteratura. | Laia Folch | 29/03/2025 |
Títol del simposi | Resum | Coordinador | Date Created |