La universitat contemporĂ nia fa temps que es troba immersa en un procĂ©s de transformaciĂł que pressiona per traslladar a l’à mbit acadèmic les lògiques neoliberals d’eficiència i competitivitat. La universitat neoliberal sotmet el personal docent i investigador a altes exigències de rendiment, avaluades amb criteris restrictius i quantitatius. Aquest règim de rendiment, que coexisteix amb un context de forta precarietat estructural, s’imposa amb uns terminis sovint poc assumibles i acompanyat d’expectatives desmesurades (Mountz et al., 2015). Aquesta universitat no nomĂ©s transforma i tĂ© conseqüències en les lògiques i les possibilitats de la recerca i la producciĂł cientĂfica, sinĂł tambĂ© en els treballs de camp i les recerques empĂriques, les relacions entre col·legues a la universitat, la salut i les condicions en què s’ensenya i s’aprèn.
Les crides a pensar, resistir i desenvolupar una mirada crĂtica sobre la fast academy o acadèmia neoliberal no sĂłn noves, però sĂ molt actuals (Berg i Seeber, 2022; Begueria, 2023). Tot i que els efectes d’aquest model d’acadèmia han estat Ă mpliament analitzats en l’à mbit de la recerca i la producciĂł cientĂfica (Mountz et al., 2015; Mateo-Dieste, 2012), seguint la proposta d’alguns treballs (Connell, 2019; Lynch, 2006; Martell, 2014), el panel busca centrar-se especĂficament en les seves repercussions en la docència. D’aquesta manera, amb aquest panel volem obrir un espai de reflexiĂł col·lectiva sobre com la lògica de la fast academy incideix en la prĂ ctica docent en antropologia social i cultural. AixĂ mateix, tambĂ© es pretĂ©n analitzar quins efectes tĂ© en la relaciĂł professorat-alumnat en un context de creixent desigualtat social i forta precaritzaciĂł —tant del personal docent com de l’alumnat. A això s’afegeix que la formaciĂł universitĂ ria ja no es percep necessĂ riament com un mecanisme d’ascens social, com sĂ que passava en dècades anteriors.
En l’actualitat, el capitalisme digital genera una forta competència per l’atenciĂł (Fernández-Savater i Etxeberria, 2023), en un mĂłn saturat d’estĂmuls i d’informaciĂł escrita i audiovisual (Apostolidou, 2023). La intensitat, com una de les promeses del capitalisme en la seva etapa postfordista (Anderson, 2021), ha convertit activitats tradicionalment centrals en els processos d’aprenentatge —com llegir o escoltar a classe— en activitats a vegades percebudes com a avorrides, que conviuen amb experiències cada cop mĂ©s intenses d’ansietat i estrès, desmotivaciĂł i pessimisme, i amb una creixent consciència sobre els problemes de salut i patiment mental, tant a la societat com a la universitat (Fisher, 2016; Peake i Mullings, 2019). AixĂ mateix, les dificultats de concentraciĂł i la intensitat elevada dels estĂmuls ambientals es tradueixen en limitacions per sostenir perĂodes prolongats de lectura o d’atenciĂł a l’aula. Tot plegat apunta a la necessitat d’alentir per aprofundir (Wig i Naguib, 2021; McVey i Westbury, 2024), aixĂ com de revisar la pertinència tant de les eines pedagògiques mĂ©s tradicionals com d’altres enfocaments alternatius, com pot ser la gamificaciĂł.
La qĂĽestiĂł de l’avorriment remet a un suposat dret a ser afectats/emocionats (Ngai, 2005), tambĂ© dins les aules universitĂ ries, que es relaciona amb la polĂtica cultural de les emocions del moment actual (Ahmed 2015), i ens convida a reflexionar sobre com els afectes prenen forma en la nostra prĂ ctica docent i com intervenen en la construcciĂł de les relacions dins l’aula. Aquesta dimensiĂł afectiva tambĂ© resulta clau per pensar les formes de cura possibles en el marc dels esforços per construir una “universitat cuidadora” (Valdivia i Coto-Sarmiento, 2021), que tingui en compte les desigualtats de gènere, classe, origen i edat, entre d’altres, i la desigual distribuciĂł de les demandes de cura que sovint recauen sobre el personal docent.
Tot això es dona en un moment en què Ă©s mĂ©s necessari que mai fomentar el pensament crĂtic (hooks, 2022; Freire i Faundez, 2013), una tasca que l’antropologia impulsa des de fa dècades i que no nomĂ©s hem de cultivar respecte al que passa fora de l’à mbit universitari, sinĂł tambĂ© aplicar a tots i cadascun dels moments de la nostra experiència com a docents: la confecciĂł del pla docent, la realitzaciĂł de les classes, el sistema d’avaluaciĂł, entre d’altres. El pensament crĂtic es veu afectat per les lògiques neoliberals, on els coneixements —i el prestigi de certs centres educatius— es veuen cada cop mĂ©s com un producte que pot ser venut a estudiants-consumidors. Això desplaça el focus de l’educaciĂł com a bĂ© pĂşblic cap a una lògica de mercat, on hi ha una prioritzaciĂł dels continguts “Ăştils” i no necessĂ riament aquells que fomenten el pensament crĂtic o el compromĂs social (Connell, 2019). AixĂ mateix, l’expansiĂł de l’ús de la intel·ligència artificial tambĂ© planteja tota una sèrie de reptes significatius per als processos d’aprenentatge i la formaciĂł del pensament crĂtic, sobretot quan aquesta acaba substituint el raonament propi per respostes immediates automatitzades.
Aquest panel estĂ pensat com una sessiĂł-debat amb presentacions breus, tant d’experiències concretes com de reflexions ja desenvolupades, que, d’una manera o altra, tinguin a veure amb els dilemes que planteja avui dia la docència en antropologia social i cultural. Aquestes presentacions poden recollir experiències i reflexions vinculades a totes les etapes formatives —grau, mĂ ster, doctorat, postgrau, o fins i tot la pròpia formaciĂł docent oferta al professorat—, tant en l’à mbit dels estudis especĂfics com en altres titulacions on la disciplina hi Ă©s present. En aquest sentit, la proposta del panel Ă©s Ă mplia i pretĂ©n incorporar una gran varietat de temes que abordin, des de diferents perspectives, les tensions i reptes actuals de la prĂ ctica docent. Alguns dels eixos que es volen explorar sĂłn:
- La relació entre la tasca docent i la recerca, tant en el pla material (temps, recursos, precarietat) com en el pla simbòlic del reconeixement institucional i acadèmic.
• Les relacions entre professorat i alumnat, amb especial atenció a les dinà miques, els vincles afectius i les possibilitats de cura dins el context de la fast academy.
• Les possibilitats de la innovació docent i l’ús de metodologies pedagògiques tradicionals i alternatives, en un context marcat per la crisi d’atenció i la saturació d’informació.
• Els reptes i potencialitats de la intel·ligència artificial i altres tecnologies digitals dins i fora de l’aula, i com aquestes poden transformar les prà ctiques educatives i les formes de transmissió del coneixement antropològic.
Atrapades en el ritme frenètic de les classes, els tribunals, les reunions, les revisions d’articles, la quantitat inacabable de gestions burocrà tiques, el temps dedicat a la recerca i a la transferència del coneixement, sovint les professionals de l’antropologia social i cultural que ens dediquem a la docència no tenim prou temps per seure amb calma i compartir reflexions sobre la nostra tasca docent, els impactes de la fast academy i els reptes que afrontem. En aquest sentit, aquest panel pretén ser una bona oportunitat per compartir tranquil·lament les nostres inquietuds i prà ctiques a l’aula, i veure com podem començar a transformar algunes d’aquestes realitats.
En aquest panell hi Ă©s convidat a presentar propostes de presentacions tant el professorat com l’alumnat d’antropologia. Les propostes de les comunicacions han de tenir al voltant de 250 paraules. Donat que el panell estĂ pensat com un intercanvi per generar debat i compartir experiències, les comunicacions orals hauran de ser breus, com a mĂ xim de 10 minuts.