Plantejaments i discussió sobre els llegats magrebins, africans i llatins a Catalunya
Aquest panel vol promoure l’estudi i anàlisi de les històriques mobilitats migratòries que procedien de l’Àfrica i Amèrica llatina, que han ajudat a conformar el que prèviament havíem denominat Afro-Iberia (Garrido-Castellano i Leitão 2022, Aixelà-Cabré & Rizo 2023; Aixelà-Cabré 2025a) en un sentit hispanoportuguès, i que avui denominem Black Spain (Aixelà-Cabré 2025b) per estudiar i promocionar aquest terme com a objecte d’estudi i àrea geogràfica en la que esbossar una història no escrita que resta als marges de la història comuna. Aquest fet és molt rellevant perquè no fa prou coneguda ni visible la presència de persones racialitzades o negres a l’estat espanyol. Això sí, sense obviar els obstacles i racisme ben estès a tota la península que autors com González Alcantud (2011) i Perceval (2013) han posat de manifest.
L’estudi de les empremtes i llegats magrebins a Catalunya ha estat extensament estudiat per Moreras (2002, 2015, 2017, 2023, 2024a i 2024b) sempre destacant l’arribada, pràctica religiosa, interrelació amb les comunitats catalanes i espanyoles i més recentment la gestió de les ritualitats funeràries. Respecte als col·lectius llatins estudiats per Martín Díaz i Cuberos-Gallardo (2022) i especialment africans des del darrer terç del segle XIX per Aixelà-Cabré (2021, 2024) on es proporciona una aproximació històrica en la que destaquen les dones africanes a Europa, concretament a Catalunya, fins al segle XXI. En aquests temes els darrers temps s’han produït aportacions molt rellevants en clau “afro” que rescatant les recerques històriques d’africans com Sipi (2004, 2010) i Vi-Makome (2000), o més recents d’Avila Laurel (2022), constitueixen una base sòlida sobre la que treballar, tals com són Bayo (2021), García (2024), Falconi (2024), Rizo (2024), Raposo & Garrido Castellanos (2024), Grau & García & García (2024).
La qüestió a plantejar és rellevant si es té en compte el dèficit que encara existeix en relació a com s’ha reflexionat sobre l’impacte de la diversitat cultural a les identitats catalanes (Clua 2011). Per tot plegat, considerem necessari estudiar les influències i els llegats magribins, africans i llatins a Catalunya que permeti la seva extrapolació a la Black Europe, des del cas Black Spain i especialment el català del Black Catalonia.
Aquesta activitat és part del projecte d’R+D+i “Africans, magrebins i llatins (1808-1975). Negritud, resistències i desracialització d’elits” (BLACKSPAIN) (PID2022-138689NB-I00), finançat/da per MCIN/ AEI/10.13039/501100011033/ i “FEDER Una manera de fer Europa” (IP: Y. Aixelà-Cabré)