El desig ha trigat a trobar un lloc legĂtim als espais acadèmics. Als programes d’estudi o als congressos cientĂfics, el desig ha estat rarament objecte d’un anĂ lisi profund. Per ell s’ha interessat abans el psicoanĂ lisi que l’antropologia. Les innovadores teories de Freud, que sostenien que el desig humĂ no tĂ© altre lĂmit que aquell que la cultura aconsegueix imposar-li, i que per tant mai no podrĂ ser completament acomplert (1992 [1921]), van generar, en efecte, un impacte immediat als estudis psicològics i filosòfics. Tanmateix, poques persones han reflexionat sobre com la disciplina de l’antropologia pot endinsar-se en aquest territori inexplorat del desig, ni sobre com les eines i enfocaments etnogrĂ fics poden contribuir a la seva comprensiĂł.
Des de l’altre costat de l’AtlĂ ntic, Rodrigo Parrini ha estat un dels primers antropòlegs en dedicar-se a traçar el camĂ cap a una antropologia del desig. El seu llibre DeseografĂas. Una antropologĂa del deseo (2018), inaugura un nou conjunt de preguntes i enfocaments a l’hora de reflexionar al seu voltant i sobre les seves relacions amb la tasca etnogrĂ fica. Posant de manifest que el desig “es troba entre els subjectes abans que en ells mateixos” (2018: 21), l’autor ens indica un camĂ per accedir a un pensament antropològic del desig, entenent-lo com “la trama que es teixeix entre gestos i paraules, entre discursos i prĂ ctiques, entre institucions i subjectes” (2018: 26). Aquest enfocament ens convida a reflexionar sobre com, a l’etnografia, Ă©s possible reconèixer i analitzar aquestes prĂ ctiques desitjants que, sovint, passen desapercebudes, però que constitueixen una part fonamental de les relacions socials i, per tant, del treball de camp.
La filòsofa feminista Amia Srinivasan, en la seva obra El derecho al sexo. Feminismo en el siglo XXI (2022), estĂ©n les reflexions sobre el desig i planteja una pregunta central: Ă©s possible traçar una ètica del desig? NomĂ©s a travĂ©s d’aquest qĂĽestionament, suggereix l’autora, podrem comprendre i escollir formes de desitjar alternatives i mĂ©s inclusives. És aquĂ on el paradigma de la interseccionalitat cobra rellevĂ ncia, ja que ens permet identificar els privilegis entrellaçats amb els subjectes desitjants, proporcionant una eina crĂtica per desentranyar com els sistemes d’opressiĂł modelen les nostres formes de desitjar i les dels altres. Aquest procĂ©s de reconfiguraciĂł del desig es connecta estretament amb el que proposen Deleuze i Guattari, que afirmen que “el desig no «vol» la revoluciĂł, Ă©s revolucionari per si mateix, i d’una manera involuntĂ ria al voler el que vol” (1985 [1972]: 122). Per a aquests autors, la sublevaciĂł no Ă©s restringir-se a un simple “desig de”, sinĂł que, per la seva pròpia naturalesa, transcendeix i desborda constantment els lĂmits imposats per les estructures socials. Aquest desbordament continu Ă©s el que el converteix en un agent revolucionari.
Els desitjos, doncs, mĂ©s que substantius, sĂłn accions que es construeixen i es recreen en la interacciĂł de prĂ ctiques narratives, discursives i corporals. Es presenten com un procĂ©s performatiu, canviant i mĂşltiple que trenca les fronteres entre allò Ăntim i individual, amb allò que pertany a l’à mbit col·lectiu i extern. Com ens assenyala Foucault, els desitjos no han de ser considerats com a entitats biològiques o impulsos preexistents, sinĂł com a configuracions que emergeixen al llarg de prĂ ctiques socials determinades històricament (2000 [1976]).
A partir d’aquestes qĂĽestions, el panel tĂ© la intenciĂł de crear un espai de debat que s’estengui mĂ©s enllĂ de l’anĂ lisi del desig relacionat amb el sistema sexe-gènere, per entrar en “allò que roman sempre impensat en el cor del pensament” (Foucault, 2008: 364). Com es vincula el nostre desig amb el de l’altre? Com els subjectes reprodueixen o responen al control del desig i a la seva censura? Quant espai tĂ© l’agència en la construcciĂł personal i col·lectiva del desig? Com els cossos es fan recipients i (re)productors de contradiccions i (in)submissions i què Ă©s el que poden o no poden desitjar? Convidem a totes les persones interessades a presentar les seves propostes a aquest simposi, el qual estĂ centrat principalment en tres lĂnies:
1) Una primera lĂnia vertebradora Ă©s la del desig com a força relacional, com a experiència fenomenològica que es basa en la reciprocitat. Partim de la necessitat d’explorar el desig com a dispositiu que modela la quotidianitat i la subjectivitat. Es volen recollir contribucions en aquest eix que s’interroguin sobre els lĂmits de la llibertat personal i col·lectiva dins del desig, sobre les marques visibles i invisibles que genera el desitjar, sobre el diĂ leg o el silenci que s’instaura entre els subjectes desitjants. Alhora, tambĂ© es volen recollir propostes que explorin com, en els terrenys de l’etnografia, els desitjos de la persona que investiga nodreixen o obstaculitzen la seva pròpia tasca en el camp.
2) Una segona lĂnia Ă©s la del desig com a dispositiu generador de contradiccions i conflictes. AixĂ, des d’aquest eix, es volen recollir propostes que s’interessin particularment per la dialèctica entre el control del desig vs la recodificaciĂł del
mateix, en la contĂnua recerca d’una negociaciĂł entre desig imposat i desig reinventat. En aquest sentit, l’objectiu Ă©s reflexionar sobre com les realitats socials estan contĂnuament caracteritzades per una lluita entre un desig atrapat en marcs i trames normatives estrictes, d’una banda, i un desig subversiu i emancipador que estableix el seu propi modus operandi, desafia les regles imposades i obre lĂnies de fuga, de l’altra.
3) L’Ăşltima lĂnia del panel Ă©s la del desig com a utopia, com una manera d’estar al mĂłn, com una manera de crear vincles i imaginar formes de vida. Es qĂĽestiona particularment per la urgència de viure, investigar i militar prĂ ctiques que desnaturalitzin les desigualtats socials. Des d’un enfocament interseccional, es convida a enviar comunicacions que vulguin comprendre com les categories de gènere, raça i classe entren en joc a l’hora de pensar i encarnar processos d’autodeterminaciĂł i agència en diferents Ă mbits i escenaris.