Benvingudes a la gestió de comunicacions.
Per poder veure les comunicacions rebudes al teu Simposi, selecciona’n el títol i a continuació fes clic al botó “Cerca”.
Una vegada siguin visibles les comunicacions rebudes pots aprovar-les, rebutjar-les, editar-les o deixar-hi notes.
Título | El patrimoni immaterial i els museus d’etnologia a Catalunya: repte o oportunitat? | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Abstract | Catalunya viu un boom museístic amb la creació d'una cinquantena de museus i centres patrimonials comunitaris dedicats al patrimoni cultural immaterial (PCI). Molts d'ells són coneguts popularment com a "Casa de la festa", autogestionats per associacions i amb l'objectiu de conservar i interpretar festes i cultures populars locals (danses tradicionals, gegants, castellers, tres tombs...). Fins fa pocs anys aquests equipaments de patrimoni immaterial s'havien creat pràcticament al marge dels museus d'etnologia catalans més consolidats. A partir de l'anàlisi de casos recollits en la nostra investigació doctoral, la comunicació indagarà sobre els principals reptes de futur dels museus d'etnologia vers el patrimoni cultural immaterial a Catalunya (Pontes Giménez, 2017; Roigé, 2014, 2016). Els processos de museïtzació d'un patrimoni viu, com la festa, suposen múltiples conflictes a diferents nivells, però també noves oportunitats per a teixir aliances entre els museus i les comunitats a qui serveixen (Alivizatou, 2012, 2021; Bortolotto, 2014; Jacobs & Neyrinck, 2020). En la nostra comunicació ho analitzarem a partir de diferents qüestions: identitats patrimonialitzades, nou rol del museu amb la comunitat, cogestió del patrimoni comunitari, noves tecnologies, conservació-restauració d'objectes "vius" o bé l'establiment de nous discursos, accions i plantejaments museològics. Per cloure la comunicació, reflexionarem sobre el paper dels professionals de l'antropologia en el desenvolupament de museus oberts i al servei de la societat a partir del patrimoni cultural immaterial (Ferrer-Yulfo, 2020; Hernández Hernández, 2023; Stefano, 2022). Bibliografia: | ||||||
Autors |
|