Pagesia fora del circuit convencional: Un anàlisis de les estructures productives familiars a Mallorca
Benvingudes a la gestió de comunicacions.
Per poder veure les comunicacions rebudes al teu Simposi, selecciona’n el títol i a continuació fes clic al botó “Cerca”.
Una vegada siguin visibles les comunicacions rebudes pots aprovar-les, rebutjar-les, editar-les o deixar-hi notes.
Pagesia fora del circuit convencional: Un anàlisis de les estructures productives familiars a Mallorca
Abstract
El model de producció agroalimentari hegemònic està caracteritzat per un grans empreses productores i distribuïdores que imposen als agricultors uns preus i condicions difícil d’obtenir. Davant aquesta situació les petites explotacions opten per vies de comercialització alternatives com la venda directa a les finques, els mercats de pagès o cistelles per a particulars o cooperatives de consum.
Aquesta recerca es basa en l’anàlisi de tres entrevistes en profunditat de petits productors agroecològics, dos hortofrutícoles i un productor de pollastres, del centre de l’illa de Mallorca (es Raiguer i es Pla). I es complementa amb tres entrevistes de la xarxa de mercats de pagesos de Barcelona com a anàlisi comparatiu dins d’una recerca de la Xarxa de Consum Solidari.
L’objectiu es analitzar el paper que els mercats de pagès (i/o altres formes de venda directa al consumidor) tenen en la sostenibilitat econòmica i la conformació del model de producció d’explotacions agroecològiques familiars.
S’analitzarà de quina manera la venda directa ajuda a establir una estructura d'explotació amb característiques del model pagès. Per exemple, afavorint una menor ràtio entre força de treball i grandària de l'explotació (ja que el productor també ha d'assumir la tasca de distribució i la diversificació redueix la possibilitat de tecnificació de l'explotació), impulsant una diversificació productiva (els intermediaris requereix especialització dels productors per raons logístiques, la venda directa incita a la diversificació, ja que el consumidor final no compra només un producte), facilita una tendència a la producció agroecològica (per demanda de la clientela) i implica una major cura i aprofitament de la producció reduint el desaprofitament alimentari (en obtenir tot el guany comercial, és rendible destinar major treball per unitat de producte).
També es discutirà sobre les dificultats de rendibilitat envers les hores de dedicació, les dificultats administratives i la falta de reconeixement social que pateix la pagesia, entre d’altres.
Utilitzem cookies per assegurar que donem la millor experiència a l'usuari o usuària en el nostre lloc web. Si continueu navegant assumirem que esteu d'acord amb la nostra . política de cookies..