Benvingudes a la gestió de comunicacions.
Per poder veure les comunicacions rebudes al teu Simposi, selecciona’n el títol i a continuació fes clic al botó “Cerca”.
Una vegada siguin visibles les comunicacions rebudes pots aprovar-les, rebutjar-les, editar-les o deixar-hi notes.
Título | Avaluació participativa d’un projecte d’intervenció amb joves migrants no acompanyats/des: la reflexió de la pràctica com eina de desconstrucció de les desigualtats socials | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Abstract | Aquesta comunicació presenta els resultats una investigació avaluativa participativa en el marc del projecte AVENIR, el propòsit del qual va ser l'elaboració d'un enfocament global i inclusiu entre França i Catalunya destinat a millorar l'accés a l'ocupació i la integració dels/les joves menors migrants no acompanyats/des. Aquest col·lectiu de persones migrades es troben des de que arriben al nostre territori en situacions de vulnerabilitat, exclusió i discriminació, molt lluny de les condicions optimes per aconseguir una acollida satisfactòria. Així es necessari qüestionar i reflexionar sobre la mirada parcial i etnocèntrica, com cal qüestionar el model d'acollida del sistema de protecció, perquè més que acollir el que tenim és un model de recepció d'emergència i assistencialista. El rol de les investigadores del grup de recerca GRITS de la Universitat de Barcelona en aquest projecte ha estat acompanyar i avaluar el projecte d’intervenció, reflexionant sobre les pràctiques, reconduint les injustícia epistèmiques on es veuen limitades les veus de les persones en situació de desigualtats, els seus recursos i la seves capacitat d’agència, tant dels propis joves com de tots els actor implicats (joves, professionals, polítics i veïns). Amb aquesta lògica, l'aproximació metodològica del projecte ha estat qualitativa i participativa, i ha involucrat els seus diferents actors. La teoria del canvi vertebra l'avaluació de procés, basant-se en l'estudi previ de la situació, detectant les millores que poden generar un canvi positiu i analitzant, fase a fase, els passos encaminats a aconseguir les transformacions desitjades. Per això, s'han fet grups de discussió i entrevistes amb joves, professionals, polítics i veïns, així com amb l'equip educatiu que els acompanya. També es van fer diverses jornades d'avaluació amb tots els actors i qüestionaris dirigits a mesurar la satisfacció en relació amb les seves expectatives, amb el projecte AVENIR i amb l'equip investigador. Aquest tipus de metodologia ha permès crear espais d’escolta i de diàleg per transcendir les desigualtats epistemològiques en el fer de les investigadores. L'anàlisi aclareix les potencialitats de l'avaluació participativa com a eina de reflexió de la pràctica, de canvi i d’emancipació, donant una gran importància al reposicionament epistemològic, que reconeix de tots els sabers i significats que ajuda a transformar les injustícies epistemològiques. Aquesta posició metodològica entrellaça la recerca avaluativa amb l'orientació i l'acompanyament dels agents implicats, considerant-ne les inquietuds i els posicionaments per desconstruir les desigualtats socials. Es conclou mostrant la pertinència de mantenir un diàleg permanent amb els agents que permeti no només fomentar la seva implicació en el projecte, sinó també reorientar el procés cap a la seva fi última. Aquest tipus de recerca-acció afavoreix processos d’autonomia on els/les joves son subjectes protagonistes de les seves pròpies vides. | ||||||
Autors |
|